Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,592   Posts: 1,546,072   Online: 932

Results 1 to 9 of 9

Thread: Agfa Varioscope

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Agfa Varioscope

Voor alles, nou ja alles, wat groter is dan Minox 8X11 ben ik op zoek naar een goede monochrome vergroter. Onlangs trof ik een aanbod aan van een AGFA Varioscope 6. Deze vergroter spreekt me erg aan omdat ik daar mijn AGFA Clack pinholes van 6X9 mee zou kunnen vergroten. Een vraag blijkt echter of deze vergroter, hoewel mooi gemaakt, van enige kwatiteit is. Zoeken op internet bracht niet veel uitkomst vandaar mijn vraag op dit sublieme forum\.

Groet, Rob

Shooter
    4x5 Format
    mechanisch kan de varioscope zich meten aan de hele goede, alleen optisch zijn ze ietwat gedateerd. En omdat ze autofocus zijn kun je 't optiek natuurlijk niet wisselen voor iets modernere.

Shooter
    Multi Format
    De Varioscope heeft in mijn doka heel wat foto's vergroot zowel met de opaallamp als met de kleurkop. Er was, en is nog altijd, kritiek op de lenzen maar zo slecht zijn die ook niet, wel jammer dat ze zomaar niet te vervangen zijn omwille van de (ingestelde) autofocus.
    Ik heb die vergroter destijds gekocht om ZWnegatieven van o.m. Agfa Clack af te drukken. (heb de Clack nog). Kleurnegatieven van de Rollei SL66 werden vergroot tot 50x60cm zonder probleem (al was dat in de jaren '70-'80 van vorige eeuw een arbeidsintensieve bezigheid)
    Wat de kleurkop betreft heb ik de indruk dat de drie draaifilters wat verbleekt zijn in de loop der jaren.
    Je mag altijd een kijkje komen nemen en afdrukken maken.
    groeten
    KK

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dank voor de reacties tot nu toe.

Ik heb zelf ook een Clack. Omgebouwd zodat hij als pinhole dienst kan doen. Daarom vind ik de 6x9 mogelijkheid van de vergroter juist zo aantrekkelijk.

Over de objectieven heb ik inderdaad verschillende dingen gelezen: zouden niet zo goed zijn maar bij de nieuwere types beter etc. De vergroter die ik op het oog heb is een witte die er wat recenter uit ziet.

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar iemand heeft de originele objectieven vervangen door die van Schneider. Daarvoor had hij een adapterring aan de objectiefdrager gelijmd. Ik vraag me af of dat een optie is. Verder weet ik niet of handmatig scherpstellen mogelijk is.

Shooter
    Multi Format
    Ik heb ook de witte uitvoering die nog altijd fris oogt. Handmatige scherpstelling is altijd mogelijk. Je hebt ook drie verschillende hoogte-standen zodat een margeerraam kan gebruikt worden.
    De lenzen vervangen is mogelijk, heb dat ooit willen doen maar het aanbod toen was niet zoveel beter. Het zal wat vijl en lijmwerk vragen gezien de speciale lenshouder.

groetjes
    KK

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ketknarf View Post
    Ik heb ook de witte uitvoering die nog altijd fris oogt. Handmatige scherpstelling is altijd mogelijk. Je hebt ook drie verschillende hoogte-standen zodat een margeerraam kan gebruikt worden.
    De lenzen vervangen is mogelijk, heb dat ooit willen doen maar het aanbod toen was niet zoveel beter. Het zal wat vijl en lijmwerk vragen gezien de speciale lenshouder.

groetjes
    KK
    De witte uitvoering ziet er inderdaad veel beter uit en misschien heeft deze de versie II objectieven.

Zijn er verder nog speciale dingen te melden over de vergroter? Ik heb een hele tijd gezocht naar een handleiding maar die heb ik jammer genoeg niet gevonden.

Shooter
    Multi Format
    Ja er zijn 2 objectieven, kleinbeeld en een versie tot 6x9.
    Er was ook een extra condensor bij en een opzetstuk om te verkleinen (lens verder van filmhouder).
    Negatiefouders met en zonder glas.
    Ik zoek even of er nog ergens een handleiding ligt tussen mijn stapels rommel.
    KK

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    hallo Robbedoes,ik heb zojuist van de vorige eigenaar,alle handleidingen,betreffende de vergroter,het verkleiningshulpstuk,en de kleurenkop binnen gekregen,en van dat gebonden zijn aan de agfa objectieven,ik dacht dat het met een beetje aanpassen wel kon,het zijn machtige apparaten,toendertijd peperduur,en kwalitatief echt goed,ik hoor nog van je,groetjes,

Ruud.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Robbedoes,ik zou,als ik jou was,niet zomaar gaan vijlen en lijmen,aan de vergroter en betreffende onderdelen,er zijn verloopringen op de markt,en anders kan je die ook laten maken,ik heb onderlaatst een zonnekap laten maken voor een 45mm groothoek,die man zei,dit moet hem worden,en liet mij een blok alluminium zien,ik maar denken,die is gek,maar even later had ik een zonnekap,op maat en werkelijk een uniek exemplaar,want er is er maar eentje,voor 25 euri,dus dat is ,gezien het werk ,voor niks,dus ga niet zomaar zagen en vijlen aan dat ding,voor alles is een oplossing,groetjes,

Ruud.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin