Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,928   Posts: 1,585,177   Online: 757

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Shooter
    4x5 Format

gebruik kleuren vergroter voor ZW

Er zijn durst kleuren koppen die tot filterwaarde 130 gaan en die tot 170 gaan. Weet iemand uit eigen ervaring of een die tot 170 gaat harder en zachter komt dan een die tot 130 komt. Uit eigen ervaring weet ik dat de gemiddelde "oude" kop met magenta niet veel verder komt dan ±100, en losse filter 5 een aanzienlijk harder resultaat geeft.

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Hi Gary,

Heb eerlijk gezegd geen idee. heb zelf een durst tot 170. is het niet zo dat daarvoor wordt gecompenseerd? er staan op de ilford bijsluiter voor papier namelijk 2 tabellen. 1 voor 130 en 1 voor 170. misschien een idee om de twee te vergelijken?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Licht er aan of deze waarden van gelijke orde zijn. Dat wil zeggen als je in dit geval van een Durst over Durst-waarden spreekt dan is 170 harder (M) of zachter (Y) dan 130.
    Maar als je het over Kodak t.o.v. Durst waarden hebt gaat die vlieger niet op.
    Hier is 150 Kodak gelijk aan 100 Durst.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    In de ilford bijsluiter wordt de indruk gewekt met de tabellen die daar in staan dat er met een durst tot 130 net zo'n contrast omvang gehaald kan worden als met een 170. Maar in een oude durst gebruiksaanwijzing vond ik dit;

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als ik dit correct interpreteer, dan slaat dit op de contrastomvang van het papier, en niet tussen twee koppen. Het ene papier kan meer gradaties overbrggen dan het andere. Zo gebruik ik veel Forte FB, wat geen 00 en 5 kent, maar Ilford bereikt dat volgens mij wel.
    En omdat ik niet weet wat jij weet, heb ik een linkje voor het calibreren van een kleurenkop, en een boek Way beyond monochrome. Helpt dat?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Omdat ik op 't moment een negatief heb wat vraagt om plaatselijk doorgedrukt te worden op gradatie 5 is mijn aandacht hier op gevallen. Gradatie 5 gebruik ik verder bijna nooit voor een gehele afdruk. Waardoor de beperkte gradatie schaal niet zo snel tot uiting komt. Nu blijkt dat de betreffende foto op een van mijn vergroters beter uitkomt dan op de ander, alle 2 kleurenkoppen. En nu begin ik me af te vragen of op de gemiddelde kleurenkop gewoon geen gradatie 5 haalbaar is. Er is hier ter plaatse een man die voor zijn broodwinning voor musea bariet print en deze zij ook al dat hij op een van zijn machines niet genoeg contrast haalde. Hij weet dit aan verbleken van kleur filters.
    Nu hebben we middels dit forum de beschikking over een hele reeks van vergroters en is het misschien mogelijk er achter te komen of dit vaker voorkomt. Binnen onze apug groep weet ik dat er meerderen zijn die er nog een condensor op na houden voor een andere uitstraling. Heeft dit er ook mee te maken ?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Voor zover ik mij heb laten vertellen verbleken dicroitische filters niet. Wel is het zo dat de ene filterset niet gelijk de andere is. Het zou per badge kunnen verschillen maar hoe weet je in welke badge ze zaten?
    Op zich zou niet heel grote verschillen moeten opleveren.
    Overigens vermeld de tabel KODAK filterwaarden en dat is zoals gezegd vergelijkbaar met 113 Durst.
    En 195 Kodak is vergelijkbaar Durst 130. De meeste Kodakkoppen gaan tot 170 en dat is inderdaad niet genoeg voor 5.
    Durst heeft vaak ook nog een extra inschuifbare filterset van 40 Yellow en 40 Magenta daarmee kom je op 170 Durst en is over de 250 Kodak...
    Ilford papier haalt met gemak 00 en 5+.
    Kentmere daarentegen haalt wel de 0 maar niet de 5. De lamp gaat daar uit bij ca. 3,5. zie andere threads daarover.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Belicht met een aantal verschillende vergroters een zelfde stepwedge op hetzelfde Ilford papier bij verschillende gradaties. Dit kan zonder safelight, zonder pre-flashing. Ontwikkel de papieren tegelijkertijd in het zelfde sapje bij dezelfde temperatuur. Gebruik een zelfde densitometer voor alle metingen van densiteiten en plot de gradatiecurve. Zie daar het verschil tussen instellingen tussen de koppen van verschillende merken. (Er zijn nog zoveel variabelen, maar sluit de belangrijkste uit.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Er zijn durst kleuren koppen die tot filterwaarde 130 gaan en die tot 170 gaan. Weet iemand uit eigen ervaring of een die tot 170 gaat harder en zachter komt dan een die tot 130 komt. Uit eigen ervaring weet ik dat de gemiddelde "oude" kop met magenta niet veel verder komt dan ±100, en losse filter 5 een aanzienlijk harder resultaat geeft.
    Alks je dat wilt weten, moet je de dichroitische filters er even uithalen. Vergelijk ze gewoon tegen het licht. Ik heb soms ook de indruk dat de filtering met de tijd verloopt. Zo gebruik ik dichroitische filters van 50 jaar oud.

Jed

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ik heb een oude Durst (lach me niet uit) die "maar tot 100" gaat. daar heb ik een lijstje bij die luidt als volgt:
    ilfordfilter durstfilter
    0 110Y
    1/2 90Y
    1 70Y
    11/2 30Y
    2 --
    21/2 30M
    3 45M
    31/2 55M
    4 95M
    41/2 130M
    5 --
    Ik heb al eens geprobeerd of ik ilford-filters met durst dichroitische filters kan combineren, maar dat gaat niet. ik denk dat de filters van ilford alleen maar glaasjes met een kleurtje zijn, terwijl dichrocitische filters licht van de ongewenste kleur terugkaatsen. (moet je maar eens proberen als je tegen de achterkant van de filters kijkt als de lamp brand en je het filter in de lichtbaan draait, je krijgt de complemenaire kleur te zien.)
    Overigens denk ik dat de lichtbron ook veel uit maakt, omdat ik volstrekt andere belichtingstijden krijg met halogeenlamp of opaalgloeilamp. mijn philips dokatimer (met meetsonde) moet ik voor gloeilamp heel anders calibreren dan voor halogeenlamp.
    Het is maar dat je het weet.
    áDieu,
    Johan

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin