Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,518   Posts: 1,543,765   Online: 871

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 36 of 36

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=alex.slaets@adeo.be;609585]Jed,

Hoe kom je er zonder het gebruik van een stepwedge dan achter dat je eigenlijk met afgebleekte filters of een half-kapotte lamp, of met half-kapot papier aan het werken bent, als dat het eerste materiaal is dat je in je handen krijgt ? Na een ampere 6 maanden "analoog" heb ik nog niets om mee te vergelijken.....

Het is heel juist om het resultaat visueel te kiezen. Maar daar gaat het me niet om.

Waar ik wil achterkomen is of ik met mijn combinatie van materiaal ongeveer in de buurt kom van het hoogste contrast, de hoogste gradatie, die het papier toelaat. En dan gaat het niet over 5 of 10 %, maar om zware afwijkingen. Als ik nog nooit een afdruk of gradatie 5 gezien heb, hoe kan ik dat dan visueel beoordelen ?

Wat Steve Anchell in zijn boek beschrijft is een methode, met exact de stepwedge die ik gebruikte, om de gradatie die je haalt met een bepaalde filter, min of meer te gaan meten. Ook in andere handboeken wordt de stepwedge gebruikt om te calibreren.

Hier worden twee problemen aangeroerd:
    Het eerste is: hoe te werk gaan als je van 'nul' uitgaat. Dus hoe pak ik een ander aan om op weg te komen ( en dan kapot materiaal tegen te komen).
    Het tweede is: nieuwsgierigheid naar de grenzen van het materiaal.

Het antwoord op de eerste vraag is een handleiding op te stellen, die is afgestemd op de huidige situatie met het fotografisch materiaal. Ik zeg 'opstellen', omdat mij een dergelijke handleiding niet bekend is. Wel zijn er vele verhalen, die echter niet samen hoeven te hangen. Zo schijnt Steve Anchell wat over de stepwedge geschreven te hebben. Maar wat hij geschreven heeft is niet in lijn met de specificaties van Stouffer. Bovendien is de calibratie bedoeld voor reproductie-camerawerk.

Het opstellen van een handleiding is geen activiteit voor een achternamiddag. Daar moet over nagedacht worden.
    Als ik jou was zou ik beginnen in de veronderstelling dat je spullen niet kapot zijn. Als je vastloopt, dan kun je bekijken wat er aan de hand is.
    En wat betreft je opmerking: ik heb niets om mee te vergelijken. Daar kan ik alleen maar op zeggen:'laat je resultaten op een kroegmeeting zien' en je krijgt commentaar in technische en aesthetische zin. En als je er dan nog niet uitkomt, kunnen we een praktijkdag organiseren. Zo heeft Fred een mooie doka-ruimte. Wie weet lopen er meer mensen rond met vragen, zoals jij die hebt.

Jed

alex.slaets@adeo.be's Avatar
    Shooter
    35mm
    Dat van die kroegmeeting staat me wel aan ;-)

Shooter
    4x5 Format
    Dat van die kroegmeeting staat me wel aan ;-)
    24 mei is de eerstvolgende. Zie 't betreffende draadje, waar je je ook kunt aanmelden !

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Alex:

Drie opmerkingen: (ik heb de draad niet heel goed gelezen)

- Heb je je doka licht getest op mogelijke sluier?

- Ik meen gelezen te hebben op APUG dat Kentmere VC de hoge gradaties niet/moeilijk haalde.

- Een m.i . goed boek, ook mbt contrast overdracht, met duidelijke grafieken is:
    Way Beyond Monochrome by Ralph W. Lambrecht & Chris Woodhouse

En nu maar fotograferen....

groet,

Cor

alex.slaets@adeo.be's Avatar
    Shooter
    35mm
    Cor
    Dank voor de tips.

Ik ga idd eens een stukje papier ontwikkelen met én zonder safelight. Het is een nieuw licht, maar zulk een kleine moeite om dat probleem uit te sluiten.

Het boek heb ik al, is idd een heel goed, ook Anchell: variable contrast printing manual.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een ding waar Kentmere wel goed in is is dat het weinig gevoelig is voor dokalicht en dus niet snel een sluier vertoont.
    Maar dat terzijde. Fineprint haalt inderdaad niet gradatie 5 zoals in eerdere threads al in gemeld. Je bent dan genoodzaakt om je filmontwikkeling op dit papier af te stellen. Nadeel is dan weer dat wanneer je beslist op een ander papiertje te willen werken je opnieuw in de problemen komt. Het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes maken.
    harry

Release, the best you can do...

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin