Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,695   Posts: 1,549,055   Online: 1037

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 36
    alex.slaets@adeo.be's Avatar
    Shooter
    35mm

Papiercalibratie: is er een probleem ?

Hallo,

Alvorens nog uitgebreider te gaan experimenteren, wou ik hier even checken of er inderdaad een probleem is, in de praktijk.

Ik heb mijn papier getest met een stouffer 21 step 35mm negatief onder een Focomat V35 met multigrade kop, en kom met filter 5 niet hoger dan gradatie 1.5 bij manuele lezing van de stouffer in diffuus licht.

Onderwerp: calibratie van VG papier/vergroter/kop/proces
    Materiaal:
    - Papier: Kentmere VC glossy 10x15
    - Vergroter: Focomat V35 met Multigrade kop. Philips halogeenlamp.
    - Stouffer 21step 35mm negatief (0.15 logd per stap = 1/2 stop)
    - Variable Contrast printing manual
    - Amaloco Varimax 1+10 @ 20°C vers
    - Ilford all1 stop 1+40 vers
    - Ilford rapid fixer 1+4 vers

Tijd:
    6.6 seconden F/4 10x15cm
    Resultaten (na drogen)

Filter 0:
    Laatste zwart: step 5
    Eerste grijs: step 6
    Laaste grijs: step 16
    Eerste wit: step 17
    Aantal steps bereik: 11 (5 1/2 stop)
    ISO range : 155
    Gradatie: 0

Tot zover, alles goed.

Filter 1: laatste zwart : step 6
    Filter 2: idem , donkerste grijs iets donkerder dan filter 1
    Filter 3: laaste zwart : 7
    Filter 4: laatste zwart: 8
    Filter 5: laaste zwart: 8

Eerste wit is constant in alle afdrukken. (zoals te verwachten)
    Middengrijs blijft behoorlijk constant in alle afdrukken.

Wat me zorgen baart is dat ik met filter 5 nog steeds 8 steps heb, wat overeenstemt met RN 110 en dus gradatie 1.5 .

Moet ik inderdaad iets verder uitzoeken of valt dit binnen de "normale" variaties die je met materiaal kan verwachten

Ik voeg een spreadsheet met mijn data bij.
    Attached Files

Shooter
    4x5 Format
    Zelf heb ik net wat proefjes gedaan. Toevallig ook met een 0.15 step Maar me alleen geconcentreerd op de hoogst haalbare gradatie op verschillende kleur vergroters. De proefjes hebben bij mij een tijd op tafel gelegen. Ik heb ze nog even met Harry samen bekeken. Jammer genoeg zijn ze inmiddels al richting vuilnisbak. Maar bij de hoogst haalbare gradatie kwam ik toch in de buurt van 4-5 steps. Bij mijn weten gradatie 4/4.5 Met een d range van 1,2 zou ik niet echt blij mee zijn.
    Is je doka verlichting onverdacht ?
    Heb je vers papier ?
    krijg je met een los filter een hoger contrast ?

Volgens mij zou niet wit constant moeten blijven maar juist middengrijs.

Shooter
    35mm

Probleem bevestigd.

Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Maar bij de hoogst haalbare gradatie kwam ik toch in de buurt van 4-5 steps. Bij mijn weten gradatie 4/4.5 Met een d range van 1,2 zou ik niet echt blij mee zijn.
    Dank je wel Gary, om te bevestigen dat er een probleem is.

Papier en producten waren vers en op juiste temperatuur.
    De zachtste gradaties zijn in orde.

Het probleem zit dus in de hoge gradaties, dwz de magentagevoelige laag van het papier, nee ?

Volgens mij zou niet wit constant moeten blijven maar juist middengrijs.
    De lichtste 4 steps blijven constant. Bij de 5de (die zit idd rond middengrijs als ik er een grijskaart naasthou) beginnen ze een beetje uit mekaar te lopen, maar niet heel erg veel.

Ik heb ook de kleurenkop van de Focomat, die zal ik er straks eens opzetten en kijken wat het resultaat is met 200M . Ik hou jullie op de hoogte, zodat een ander er ook nog wat aan heeft.
    Last edited by alex.slaets@adeo.be; 03-26-2008 at 07:25 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm

Lamp vervangen en ander papier

Ik heb de lamp vervangen en hertest met Kentmere VC en met Ilford MG Cooltone.

De resultaten zijn grosso modo hetzelfde aan de uitersten.
    Kentmere filter 0: 11 steps - graad 0
    Kentmere filter 5: 7 steps - graad 2.5
    Kentmer 200 Magenta: 7 steps -graad 2.5

Ilford filter 0: 14 steps - ISO graad -1
    Ilford filter 5: 7 steps - ISO graad 2.5

De spreiding was wel gelijkmatiger, ik had bij de kentmere telkens 1 zwarte step meer bij één filter hoger , dus dmax schoof bij elke filter 1/2 stop op. Wit bleef steeds hetzelfde. Bij de ilford schoof wit tussen graad 0 en graad 5 1/2 stop op, dus ook niet zoveel verschil.

Conclusies:
    - de multigrade kop lijkt in orde, ik heb hem er ook uitgehaald en het is typisch leica: simpel en degelijk: twee dichroische filters onder mekaar die door aan een knop te draaien opschuiven, zodat er steeds minder van de gele en steeds meer van de magenta voor het licht komt. Daar kan gewoon niet veel aan stuk gaan. 'k Heb er de kleurenkop opgezet voor filter 5 en dat gaf inderdaad geen enkel verschil.

- in het papier is er wel verschil, maar aan de zachte kant, niet zozeer aan de harde.

Ik denk dat ik nog de volgende dingen kan doen:
    - de afdrukken doormeten om het densiteitsverschil van de lichtste en donkerste grijzen met de aanliggende steps te meten. het lijkt op zicht dat die in de kromming van de curve zitten en dus kan ik evt de waarden nog iets bijstellen.
    - opnieuw testen met een 30 of 40 step wedge, om nauwkeuriger te meten.
    - een andere ontwikkelaar uitproberen
    - eens kijken wat toning doet.

Of misschien moet ik die cijfertjes maar wat relativeren en eens voluit gaan met een paar heel zachte negatieven en kijken of ik daar mooie prints van kan maken...dan is er uiteindelijk niets aan het handje......

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Papier en producten waren vers en op juiste temperatuur.
    Hoe weet je dat je papier vers is??
    Bedoel je te zeggen dat je het pas hekocht hebt?
    Dat laatste is geen garantie voor "vers" papier. Hoe lang heeft het al bij die winkel in het schap gelegen onder de eeuwig brandende halogeenverlichting. Kontrastverlies kan in dit geval de oorzaak zijn.
    Ook uit je testen begrijp ik dat je alles onder verdacht stelt maar aan het papier twijfel je niet? Pak eens een ander doosje en kijken wat dat doet.
    Last edited by hka; 03-27-2008 at 03:00 AM. Click to view previous post history.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by alex.slaets@adeo.be View Post
    Ik
    Of misschien moet ik die cijfertjes maar wat relativeren en eens voluit gaan met een paar heel zachte negatieven en kijken of ik daar mooie prints van kan maken...dan is er uiteindelijk niets aan het handje......
    Als je een te zacht negatief hebt, wil je het corrigeren door hard af te drukken. Ik denk niet dat dat tot een optimaal resultaat leidt. Ik zou mijn tijd besteden aan het optimaliseren van de negatiefkwaliteit. Met goed belichte en ontwikkelde negatieven kun je bovendien heel goed op gegradeerd papier werken.

Jed

Shooter
    35mm
    @Harry: de laatste test was met een vers doosje Kentmere en met een verse doos Ilford Cooltone.
    @Jed: ik ben het met je eens dat de negatiefkwaliteit eerst komt, en dat gradatie geen middel mag zijn om dat te verwaarlozen. maar anderzijds wil ik wel de grenzen van het papier leren kennen om de afdruk zo te maken als ik wil dat hij overkomt. het oog compenseert veel beter contrastverschillen dan film en papier.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by alex.slaets@adeo.be View Post
    @Jed: ik ben het met je eens dat de negatiefkwaliteit eerst komt, en dat gradatie geen middel mag zijn om dat te verwaarlozen. maar anderzijds wil ik wel de grenzen van het papier leren kennen om de afdruk zo te maken als ik wil dat hij overkomt. het oog compenseert veel beter contrastverschillen dan film en papier.
    Ik, zeker als fysicus, vind het prachtig als je de grenzen van het papier aftast. Maar de stelling dat het oog contrastverschillen zou compenseren, kan ik niet onderschrijven. Dat is nu juist wat het oog niet doet. Het oog omvat steeds omstreeks 7 stops helderheidsverschil. Het oog compenseert op helderheden; het oog compenseert niet op de verschillen in helderheid. Dat is het vaste uitgangspunt. Daar richt je je negatiefweergave op. En in zwart-wit kun je die helderheids-range zonder meer omvatten, als je dat wilt. Daar is het negatiefmateriaal op gemaakt. Je gebruikt dan de volledige densiteits range van het negatief. Je gooit geen beschikbare informatie weg. Vanuit deze negatiefweergave kun je dan gaan drukken. En dan heb je slechts kleine aanpassingen nodig.
    Bedenk, dat als je in de eerste stap van het fotografisch proces informatie weggooit, je die nooit meer terugkrijgt. (Dat geldt niet alleen in het fotografisch proces, maar in zovele processen).

Jed

Shooter
    35mm
    Bedankt voor de toelichting Jed.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @Harry: de laatste test was met een vers doosje Kentmere en met een verse doos Ilford Cooltone.
    Hoe weet je dat zo zeker??
    Aan het chargenummer kun je dat zelf niet aflezen dus moet je de fabrikant raadplegen en die zijn ook niet al te scheutig om dat mee te delen.
    harry

Release, the best you can do...

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin