Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,550   Posts: 1,573,064   Online: 853

Results 1 to 8 of 8
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Vraag over vergrotingsobjectief

Mijn Minox vergroter heeft een objectief met hetzelfde diafragma en dezelfde brandpuntsafstand als mijn Minox camera: f 3.5 15mm.
    Mijn vraag is of ik voor mijn kleinbeeld opnamen (Minox 35 ML) betere resultaten krijg bij het afdrukken als ik ook hier voor een vergrotingsobjectief kies met dezelfde brandpuntafstand (35mm) als mijn camera?

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Jazeker, wat anders krijg je lichtafval in de hoeken, te vergelijken met sterke groothoek.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Opname en vergroting zijn twee aparte processen.

Aan de vergrotingslens worden andere eisen gesteld als aan een opname lens.
    De brandpuntafstand is alleen van belang met betrekking tot de praktikabiliteit van de vergroting (als de beeldcircel maar voldoende is).

De Minox vergroter heeft een lens met de dezelfde brandpundafstand, omdat men bij Minox (naar mijn weten) gewoon dezelfde lens gebruikde.

Shooter
    4x5 Format
    Naar mijn weten ligt de film in de kleine minox gebogen tegen 't achterste element van 't objectief. Dit geeft een kleine vertekening. Deze wordt dan weer opgeheven door 't gebruik van 't zelfde objectief voor de vergroting. Dit is met de kb minox niet 't geval. Daarnaast is het verschil in afbeeldings maatstaf tussen vergroten van een negatief uit de kleine minox en de opname minder groot. Bij een kb negatief wordt dit al merkbaar meer. Daarom wordt de noodzaak om een speciaal op kortere afstand gecorrigeerde (vergrotings)objectief te gebruiken groter.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Minox:

Er waren twee versies van de Minox lens: een met niet voldoende gecorigeerd beeldveldkromming (film ligt op een kromme vlakte), en een latere versie met een effen focusvlakte.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @Gary,
    De lichte holling komt in de vergroter weer terug. Het maskertje drukt het negatief namelijk in een dezelfde vorm als in de camera het geval was.
    @AgX,
    Klopt helemaal. De latere vergroters hadden daarom ook een vlakke houder.
    @Allemaal,
    Ik snap het eerlijk gezegd niet meer. Is het nou wel of niet beter om een 35mm te gebruiken?

Shooter
    4x5 Format
    Ik snap het eerlijk gezegd niet meer. Is het nou wel of niet beter om een 35mm te gebruiken?
    Nee, Afgezien dat je moeilijk aan een 35 mm vergrotingsobjectief zult kunnen komen, die een groot genoeg beeldcirkel voor kb heeft, win je er niets mee. Zoals gezegd het is wel beter een vergrotingsobjectief te gebruiken en geen opname objectief.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Nee, Afgezien dat je moeilijk aan een 35 mm vergrotingsobjectief zult kunnen komen, die een groot genoeg beeldcirkel voor kb heeft, win je er niets mee. Zoals gezegd het is wel beter een vergrotingsobjectief te gebruiken en geen opname objectief.
    OK, gewoon een 50mm dan

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin