Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,555   Posts: 1,545,008   Online: 720

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    Medium Format

ik krijg het contrast niet op pijl!

ik heb altijd in de z-w doka een laag contrast gehad op mijn afdrukken, ik werk met multigrade filters op multigrade papier van kentemere maar ik zie maar een klein verschil met die filters, zijn er alternatieven of oplossingen voor een hoger contrast te bereiken in de doka?

dank bij voorbaat Floris Dox

Shooter
    4x5 Format
    Welk type kentmere papier gebruik je ? Er zijn ook soorten van hun die zogenaamd graded papier zijn. Dat wil zeggen dat ze een vaste gradatie hebben en daarmee niet op multigrade filters reageren.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Floris
    Hoger contrast is afhankelijk van een aantal variabelen
    Camera objectief, film, ontwikkelaar, temperatuur en ontwikkeltijd, soort vergroter en dan mn verlichting, papierkeuze, papierontwikkelaar, ontwikkeltijd en tonen van de afdruk. Mijn advies is om het boek 'Way beyond monochrome' te lezen.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Je zou om met je bestaande negatieven te beginnen eerst het een en ander kunnen checken.
    Daarover heeft Gary enige tijd geleden een prachtig stukje geschreven dat hiervoor uitstekend dienst kan doen als leidraad.
    Zie link: http://www.apug.org/forums/forum71/5...ichting-8.html
    Het betreft item #78.

Als dit geen of minimale afwijkingen oplevert dan is denk ik je ontwikkelproces wel goed.
    Ga dan proberen een Standaard Afdruk Tijd (SAT) te verkrijgen van je papier.
    Neem een stukje onbelicht maar wel ontwikkeld stukje film (zelfda als waar je de opnamen op gemaakt hebt) leg dit in de vergroter¹ draai of leg het MG-filter met waarde 2 stel diafragma in op bijv f8 en maak een aantal belichtingen bijv 2, 4, 8, 11, 16 sec.
    Zoek het deel dat een helemaal in-zwart beeld geeft, laten we zeggen als voorbeeld 8 sec.
    Ga nogmeels een proefstrookje maken en belicht dan 5, 6, 7, 8 sec.
    Het stukje waar je ziet dat het net niet meer helemaal zwart is, is dan je SAT. Laten we nu voor het gemak zeggen dat het 6 sec. is.
    Leg vervolgens een negatief in de houder en maak een belichting met 6 sec.
    Afhankelijk of je eerste test met de negatieven ero duiden dat je ontwikkeling goed zat kun je nu op de afdruk zien of deze te hard of te zacht is. Wat je dan kunt doen is de filtering resp. zachetr of harder maken totdat je het gewenste resultaat hebt.

¹) Zte de vergroter op een hoogte die je normaal gebruikt om een print te maken. Noteer dit en ook het gebruikte diafragma zodat je in de toekomst als je ergens iets moet veranderen weer snel een SAT-test kunt doen.

Als je er dan nog niet uit bent dan moeten we verder gaan zoeken.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Floris, zijn je witten wit? zou kunnen dat je papier mee belicht word door je doka licht of dat je oud, van nature gesluierd papier hebt. Dat kan je misch beter ook eens testen. Maar de SAT test is zeker een goeie stap om probleem-oplossend te werken!!
    Groetjes,
    Tom

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Als je met filter 2 een afdruk maakt, en vervolgens met filter 4 en je zit een minimaal verschil, dan is je negatief veel te zacht ontwikkeld of onderbelicht tijdens de opname!

Wat voor film/ontwikkelaar gebruik je en waarmee ontwikkel je?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by flodox View Post
    ik heb altijd in de z-w doka een laag contrast gehad op mijn afdrukken, ik werk met multigrade filters op multigrade papier van kentemere maar ik zie maar een klein verschil met die filters, zijn er alternatieven of oplossingen voor een hoger contrast te bereiken in de doka?

dank bij voorbaat Floris Dox
    Ik vermoed dat je het probleem moet zoeken in de kwaliteit van je negatieven. Die kwaliteit moet zo zijn dat je op gradatie #2 of met variabel contrast zonder filter goede drukken krijgt. Het probleem kan aan verschillende factoren liggen. Is jouw objectief van de camera in orde en schoon? En zo kun je verder gaan tot je de boosdoener hebt gevonden. Een ander advies: kom op een kroegmeeting ( as oktober ) en laat jouw negatieven eens aan anderen zien. Allicht dat er dan goede suggesties zijn waar jouw probleen ligt.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin