Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,775   Posts: 1,484,477   Online: 891

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 13 of 13

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    De vergeling is normaal. Zodra je het spul gebruikt hebt moet je goed spoelen, en vervolgens de foto opnieuw fixeren. Dan verdwijnt de vergeling. Vlekkerigheid komt van te geconcentreerde verzwakker te lang laten inwerken.
    Welke verdunning denk je aan? Op het flesje staat 1:10 voor negatieven. Ik gebruik het op de afdruk. Is meer verdunnen dan beter?
    Ik zal nog eens experimenteren (als training voor een evt toekomstige gevallen)

groet
    Klaas

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik doe het gewoon erg verdund. Dat is een wetenschappelijk verantwoorde term, die omschrijft dat je het een beetje met de losse pols op je gevoel en op de gok kan doen, als het maar veel meer verdund is. Maak vooral je papier eerst nat. Doe er een beetje op met een penseel. Spoel het direct af. Kijk of er nog meer op moet. Maar wellicht hebben anderen een andere wetenschappelijk verantwoorde werkwijze...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het nadeel van bleekmethode is dat de vloeistof wegkruipt van de randen en daardoor het centrum van de te behandelen plek meer terug gaat in densiteit dan de rest. In mijn ogen geen oplossing voor scherp omlijnde plekken.
    Kun je nog oplossen door een heel minuscuul druppeltje wetting agent aan de bleekoplossing toe te voegen.
    Maar mijn eigen voorgestelde oplossing blijft favoriet. Snel, goed en reproduceerbaar. Altijd zorgen dat wanneer je randen krijgt dat deze in het "wit" zitten. Even iets retoucheren naderhand indien nodig is dan een piece of cake.
    harry

Release, the best you can do...

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin