Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,943   Posts: 1,557,633   Online: 1158

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Shooter
    35mm

Hoe nauwkeurig tegenhouden?

Heeft iemand van jullie een advies hoe ik het beste heel lokaal, nauwkeurig (qua positie) tegen kan houden tijdens het afdrukken (uitgaadne van kleinbeeld negatief)?

Ik heb al eens ""bij Ctein gekeken"". Hij heeft het over maskers voor het negatief. Dat lijkt me voor kleinbeeld ondoenliijk.

Ik heb ooit ergens gelezen (war weet ik niet meer) dat iemand een glasplaat gebruikte die hij vlak boven de print opstelde tijdens het afdrukken. Op deze glasplaat had hij heel lokaal maskering aangebracht. Is dat wat? . Leidt de glasplaat niet tot onscherpte?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De glasplaat methode is een beproefde manier om tegen te houden. Als de glasplaat zuiver is en dat kun je vragen bij de glasboer door te zeggen waarvoor je hem wilt gebruiken dan is er niet mis mee.
    Andere methode is om een proefstrookje te belichten van dat stuk dat tegengehouden moet worden vervolgens nauwkeurig uitknippen en op een dun stukje ijzerdraad bevestigen en subtiel bewegen over het tegen te houden deel.
    Enige oefening is hierbij vereist maar al doende leert men.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Dat proefstrookje lijkt me een goede suggestie. Ik ga het proberen. Dank.

groet
    klaas

Shooter
    4x5 Format
    Als je met een glasplaat gaat werken, houdt er dan rekening mee dat je moet scherp stellen met glasplaat. Die geeft namelijk een focus shift.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb zwart dun ijzerdraad met aan het uiteinde diverse vormen gemaakt voor tegenhouden.
    Om te kunnen doordrukken heb ik enkele zwarte vellen met gaatjes.

iets neerleggen geeft altijd aan de rand een scherpe overgang. Door te bewegen voorkom je dit.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik heb zwart dun ijzerdraad met aan het uiteinde diverse vormen gemaakt voor tegenhouden.
    Om te kunnen doordrukken heb ik enkele zwarte vellen met gaatjes.

iets neerleggen geeft altijd aan de rand een scherpe overgang. Door te bewegen voorkom je dit.
    Ja dat is zo, maar ik wil - in dit geval - een vrijwel scherpe begrenzing

Shooter
    4x5 Format
    Bij de glasplaat methode kun je door middel van de hoogte boven afdruk bepalen hoe scherp je de begrenzing wordt. Zelf gebruik ik geen glasplaat maar een raamwerkje op pootjes van ± 12cm (voor een 30 X 40 druk) waar ik een masker van karton op leg. Door de stijfheid van 't karton zakt het niet door 't raamwerkje. Als 't masker echt heel scherp begrenst moet zijn is er niets anders dan op 't negatief te werken met een fotografisch gemaakt masker. (veel werk).

Shooter
    35mm
    Ja Gary, dat lijk me een veel handigere mogelijkheid dan de glasplaat (ik weet ondertussen weer waar ik voer de glasplaat las: In ""Tussen Zwart en Wit"" van Henk Roelfsema). Ik denk dat zoiets ga bouwen als jij gebruikt. Het lijkt me een methode die veel vaker bruikbaar is.

Het probleem dat ik had overigens heb ik ondertussen opgelsot mbv de suggestie van HKA: een proefstrookje uitknippen en op bewuste plek leggen. Dat kon doordat ik heel precies aan kon sluiten bij een ""rafelige rand"" in het beeld.Het resultaat is goed. Je ziet niet dat er getruct is, maar het heeft wel een pak papier gekost en een halve dag geklooi.

Ik heb ook nog even geprutst met verzwakker (C10 van Amaloco). Ik bracht het met een heel fijn penseeltje heel precies aan. Ik had er geen enkele ervaring mee en het resultaat werd niks. Er trad een zekere vergeling op en vlekkerig. Heben jullie ervaring met dat spul?

groet
    Klaas

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Verzwakker (Farmer's reducer of kaliumferricyanide/kaliumbromide) kan je het beste zeer verdund gebruiken. Direct na het opbrengen wegspoelen. Is het nog niet naar wens? Nog een keer opbrengen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De vergeling is normaal. Zodra je het spul gebruikt hebt moet je goed spoelen, en vervolgens de foto opnieuw fixeren. Dan verdwijnt de vergeling. Vlekkerigheid komt van te geconcentreerde verzwakker te lang laten inwerken.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin