Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,965   Posts: 1,523,320   Online: 1180

Results 1 to 4 of 4

Shooter
    35mm

RC-Bariet zonder contrastfilter

Dag iedereen,
    even een vraagje, ik heb verleden weekend een foto afgedruk op variabel contrast papier met gewoon wit licht (ipv met filtering) nu geeft deze foto erg goed. Ik zou hem dan ook graag afdrukken op Bariet, ook variabel contrast. Geeft dit dan hetzelfde effect qua contrast of zit er veel verschil op?
    Ik kan natuurlijk eens uitproberen maar als iemand me al wat richtlijnen kan geven zou ik daar zeer dankbaar voor zijn.
    Of als iemand me kan zeggen welk contrast variabel contrastpapier geeft als je het zonder filter belicht. Dan kan ik met die filtering beginnen testen op bariet.

Alvast bedankt,

Tom

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Tsja, dat verschilt per merk en wellicht type papier, ik denk dat we hier iets te weinig info hebben.

Bij al het papier wat ik van Ilford ken is "geen filter" gelijk aan gradatie 2. Bij Kentmere is dat al anders, daar staat voor iedere (hele) gradatie wel een bepaalde filterwaarde, al is het maar 15 Y of M (mja, weet 't niet uit 't hoofd).

Het zou mooi zijn (maar of het zo is weet ik niet, en eigenlijk herhaal ik hiermee alleen maar je vraag) als "contrast versus filtering" bij RC en bariet van 1 merk+type papier gelijk zijn. Het zou eigenlijk te mooi zijn. Het lijkt me allicht een goed startpunt.

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Shooter
    4x5 Format
    In theorie zou wit licht uit de vergroter een gradatie 2 moeten opleveren. Maar wat is wit licht ? Als alleen al je lampje in de vergroter wat ouder is geeft die al een iets andere kleur, en van vergeelde mengboxen maar niet te spreken. En ondanks dat papier gradaties een iso norm hebben zijn er tussen verschillende papieren 'grote' variaties. En tot overmaat plegen oude papieren wat zachter te werken dan verse net geproduceerde.

Kortom begin eens met gradatie 2 en ga dan testen.

Shooter
    35mm
    Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik vermoede wel gradatie 2 maar dan heb idd ik een startpunt.
    Bedankt,
    Tom

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin