Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,556   Posts: 1,573,219   Online: 984

Results 1 to 4 of 4

Shooter
    4x5 Format

splitgrade hoe werkt het, en wat zijn de voordelen/nadelen

Naar aanleiding van Ruud zijn vraag in een ander draadje

Bij splitgrade moet je onderscheiden, de techniek en de hulpmiddelen die deze techniek vergemakkelijken en ,tot zekere hoogte, automatiseren.

Bij het afdrukken op papier met variabel contrast kun je slim gebruik maken van een bijzondere eigenschap. Door te belichten met het filter extra zacht kun je min of meer onafhankelijk van de schaduw partijen in de foto de dekking van de hoge lichten bepalen. En omgekeerd met extra hard filter de dekking van de schaduw partijen.
    Dus je maakt een proefstrook met filter 00 en bepaalt daarmee een belichtingstijd waarbij je de doortekening/dekking van de hoge lichten goed vind. Daarna doe je het zelfde met filter 5. Maar kijkt dan alleen naar de schaduw partijen. En uiteindelijk maak je je print met 2 belichtingen een met filter 00 en een met filter 5, op het zelfde papier. En zie daar een afdruk waar zowel de schaduwen als de hoge lichten goed zitten !

Natuurlijk is dit handmatig nogal bewerkelijk en zijn er hele mooie spulletjes die dit werk in de doka tot een genot schijnen te maken. Maar die bezit ik niet en kan dus niet erg inhoudelijk hier over meepraten.

Shooter
    35mm
    ik gebruik het ook af en toe, het werkt voor mij goed, soms vlotter dan de juiste gradatie te zoeken. Voordeel vind ik dat je alleen kijkt naar de hoge lichten en de schaduwen, in theorie ben je er met twee teststrookjes dus vanaf. waar ik anders eerst moest zoeken naar de juiste tijd voor de hoge lichten en dan telkens de filter vervangen (of de kleurenkop anders instellen) om de juiste gradatie te vinden. Met split grade is het veel makkelijker. Je kan ook makkelijk het contrast verhogen of verlagen door gewoon meer of minder magenta te gebruiken zonder dat je vast hangt aan minstens een halve gradatie. Split grade is "traploos aanpasbaar". En je kan specifieker doordrukken wat en hoe je wil.
    Voor moeilijkere negatieven vind ik het een goeie techniek.
    Zo ongelooflijk handmatig vind ik het anders niet. toch niet als je dan ook sneller aan een deftige afdruk raakt.

Groetjes,
    Tom

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Kun je ook splitgrade doen met andere gradaties? ik heb namelijk geen 00 in mijn filterset.
    overigens, kun je sowieso ook iets doen met andere filters, dus 'splitten' in 00, en 2, en 5? of werkt dat niet?
    à Dieu,
    Johan

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by WITZ View Post
    Kun je ook splitgrade doen met andere gradaties? ik heb namelijk geen 00 in mijn filterset.
    overigens, kun je sowieso ook iets doen met andere filters, dus 'splitten' in 00, en 2, en 5? of werkt dat niet?
    à Dieu,
    Johan
    Tuurlijk! Je kan evengoed 0 en 4,5 gebruiken om nog het 'schoolse' splitgrade toe te passen (voor zover dit bestaat). Vergeet niet dat je ook nog 'lokaal' splitgrade kan printen, denk maar aan het inbranden van een deeltje van een print op een andere gradatie dan de basisbelichting.

Ik was ook een tijd verkocht aan split-grade, nu ben ik eerder bezig met preflashen omdat dit net iets beter werkt met die Tanol-gebruinde negatieven.

G

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin