Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,727   Posts: 1,515,150   Online: 1070

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 36
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Nu je vraag specifieker is begrijp ik waar je op duidt.
    In wezen heeft deze man gelijk. In een traditionele condensor vergroter zit een opaallamp. Deze geeft zoals hij zegt al een diffuus licht. Wat er niet bij staat is dat er op het gebied condensor vergroter ook verschillende systemen bestaan. Zo heb je ze waar de lamp direct boven de condensor staat, denk aan de Axomat en Opemus modellen en de Durst. Die laatste heeft de lamp op een heel andere plek zitten, ver van de condensor. Hierbij wordt het licht via spiegels richting de condensor geleidt. In de tunnel waardoor het licht stroomt is dus ook al sprake van enige diffusie. Uiteindelijk niet te vergelijken met de ballon- cq halogeenlamp situatie.
    Wat er nu veranderd/vervangen is op de Durst is het bovenste deel van de vergroter, waarin zich, bij de B&W-kop, de lamp en het spiegelhuis zit. Bij de Color-uitvoering zit hier natuurlijk de halogeenlamp en de filterunit.
    Op dezelfde aansluitpunten levert Heiland je dan een LedColdlight module die je er in twee minuten opgezet hebt. Aansluiten op de Heiland SplitGrade Controller en je kunt ermee aan de slag. Alle calibraties voor én de vergroter én, ik dacht 19 of zó, papier soorten zitten er standaard in. Out-of-the-Box aansluiten, printen en binnen 5 minuten ligt je eerste print klaar. Verdere proefstroken of iets dergelijks zijn overbodig. Wil je op basis van je persoonlijke voorkeur toch iets aanpassen dan kun je deze voorprogrammeren m.b.v. de zes (6) geheugenplaatsen. Je kunt hier in 1/10 f-stops, én gradaties én/of op basis van seconden, of alle drie door elkaar, je aanpassingen inzetten.
    Achter elkaar kun je dan deze stappen afwerken zonder telkens eerst een ander filter te moeten in- en uitdraaien. Je kunt je volledig concentreren op je "beeld". Dat in- en uitdraaien van filters vergroot de kans op onscherpte doordat je de hiervoor de vergroter moet aanraken.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Bedoelt men met koud licht de kleurtemp. of de warmte
    In dit verband wordt daar de verhouding warmte ontwikkeling / lichtopbrengst mee bedoeld. Met andere woorden minder warmte bij de zelfde effectieve lichtopbrengst.

Het hier genoemde systeem is een samenvoeging van 3 delen

- condensor versus diffuser vergroter
    - de voordelen / nadelen van led verlichting in de vergroter
    - gebruik van een meetinstrument om de belichting en gradatie van de afdruk te bepalen

Van de losse delen kun je hier op apug een rijkdom aan info oppikken. Behalve dan de led verlichting denk ik.

Voor mij zouden de voordelen van led zijn het mooie grote egale verlichtings vlak (8' X 10') En het instellen van een korte duur van rood licht voordat de eigenlijke belichting begint. Heel handig bij doordrukken / tegenhouden.

Shooter
    35mm
    Harry bedankt voor je uitvoerige uiteenzetting. Na fotografie is mijn hobby ook electronica. Vandaar dat dat led lampje mij interessert. Nu is er de laatste jaren veel veranderd op dit gebied en er zijn al flink wat felle pitten. Gaat hier hier nu om 1 pit of is er groepje? De Durst ken ik alleen van Merk. Heeft het type van jou/u
    net als de V35 zo'n witte kunststof schacht met kunststof "condensors, althans zo durven ze dat nog te noemen" of werk je nog met originele glazen. Je voelt het al aankomen misschien. Ik weet dat Heiland
    voor mijn vijendertigje (ja ik geef toe het is maar kleinbeeld) ook deze luxe heeft. Deze heeft zo'n kunstof schacht met de nieuwere uitvoering met een "dubbele condensor". Een halogeen pit via spiegel maar dat is overbekend. Ik feliciter je met deze luxe. Ik kan het lonken niet laten, in dit geval echter bedoel ik meneer
    Heiland. Ben bang dat het er financieel niet inzit.
    Garry, jij/u ook bedankt. Tussen de regels door vermeld je "de nadelen"van led verlichting. Althans zo begrijp ik het. Wat zouden de nadelen kunnen zijn.
    Overigens heb ik me nog niet voorgesteld. Via Marktplaats heb ik een Member leren kennen waar ik zeer leuk contact me heb. Deze "stuurde" me naar Apug. De grote afstand/discrepantie tussen de Members houdt me nog tegen. Je moet duidelijk tot het professionele circuit behoren anders voel je je er niet prettig.Een van de
    members heeft hier enige tijd geleden ook al op gezinspeeld, en minimaal op A4 formaat werken.
    Dit zal wel stof opleveren. Nu maar rustig afwachten
    m.vr.gr. Theo

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Theo,

In het engelse gedeelte van Apug staat een stukje over het zelf maken van een LED kop met hoog vermogen led's.
    Het is wel voor een 10x10 kop, maar je zou de layout ook kunnen aanpassen voor een kleinere kop.
    http://www.apug.org/forums/forum43/5...roic-leds.html
    Er staan schema's voor de led layout.
    --Mike

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @Theo,
    Allereerst de APUG gemeenschap is geen eliteclubje. Iedereen is welkom met zijn vragen en kan zijn opmerkingen hier kwijt. Kan het wel met jee eens zijn als je hier een vraag stelt waarop je een eenvoudig antwoordt had verwacht dat, dat iets anders kan uitpakken. Opnieuw vragen en je komt langzaam maar zeker te weten wat je wilt.

Dan de Durst. Dat is, ik zou bijna zeggen, een stuk metaal en er zit nauwelijk plastic aan. De condensors zijn nog van glas. Dus degelijkheid troef.
    Voordelen van de LED kop;
    • egale verlichting,
    • additieve belichting (met groen en blauw licht) t.o.v. filters waar Yellow en Magenta wordt gebruikt en dus een subtractieve belichting geeft,
    • geen lichtdrift,
    • hogere lichtopbrengst dan de standaardlamp,
    • roodfilter-functie via de rode LED's,
    • geen warmteontwikkeling boven het negatief,
    • splitgrade toepassen zonder handmatig filters wisselen.

Nadeel;
    • gaat verslavend werken,
    • prijskaartje.
    harry

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Splitgrade, altijd ?

Zijn er onder jullie die splitgrade altijd toepassen?
    Het is geweten dat splitgrade vooral goed werkt bij contrastrijke negatieven, met zowel "highlights" als "shadows" .
    Wat doen jullie Heiland gebruikers als er zich negatieven aanbieden die minder geschikt zijn voor splitgrade ?

Shooter
    4x5 Format
    Even een misverstandje uit de wereld helpen. Als ik voor me zelf mag spreken, ik ben voor 100% amateur. Gelukkig wel, zo kan ik maken wat me zelf goeddunkt, zonder rekening te houden met wat een klant wil.

Verder zie ik niet zo veel nadelen aan een led verlichting. Als ik de 4000,- euris zonder pijn zou kunnen besteden aan een led kop voor mijn 8' X 10' dan zou die er al opzitten....

voordelen
    - ik hou van een vergroter met een diffuse verlichting
    - Door de hele nauwkeurige spectrale karakter van leds is het mogelijk een zeer grote herhalings precisie te verkrijgen van zowel gradatie al densiteit van je drukken. Immers de 2 belichtings tijden van de splitgrade zijn dan de enige variabelen, en die zijn elektronisch makkelijk nauwkeurig te bepalen.
    - Er is een firma die ze maakt en servies op geeft. Dit geeft een zekerheid voor de toekomst. Als mijn huidige vergroter de geest geeft en ik het niet zelf kan oplossen is die rijp voor de schroothoop. En het steeds moeilijker verkrijgbaar zijn van lampjes en andere reserve onderdelen is ook geen plezante gedachte.

Het is echter geen haarlemmer olie. Ik zal blijven kijken maar mijn eindeloze hoeveelheid proef stroken en prints om te bepalen hoe mijn beeld voor mij het best tot zijn recht komt. Voor mij is het onmogelijk dat een machine dit over zou kunnen nemen. Voor mij het dan ontdaan van de essentie waarom ik zelf mijn prints maak.

En Henk volgens mij kan een negatief wat zich laat printen op multicontrast papier prima zowel door middel van splitgrade als op de 'gewone' manier geprint worden.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Gary,
    Zowaar als het maar waar kan zijn.
    Ondanks dat, is het wel lekker werken met zulk goed stuk gereedschap.
    Convinience is tevens een belangrijk aspect bij de beleving van mijn hobby.
    harry

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    De splitgrade is slechts een hulpmiddel, dat de hele doka workflow wel héél erg aangenaam maakt.
    Voor belangrijke prints blijft het, absoluut, werken met proefstroken.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Ons benne zunig

Quote Originally Posted by hka View Post
    Convinience is tevens een belangrijk aspect bij de beleving van mijn hobby.
    Als ik jou zo bezig zie in je doka, dan zie ik dat het echt convenience oplevert (met één i), ofwel gemak. Maar er hangt wel een prijskaartje aan.

Je kunt ook met minder genoegen nemen. De Stopclock plus Zonemaster van RHDesigns zijn het net niet helemaal, maar wel stukken goedkoper. Werken met filters is eigenlijk niet onhandig en helemaal goedkoop. Je zult het waarschijnlijk niet zien aan je afdruk.

Ik heb de belachelijke prijs van meer dan 100 euro uitgegeven voor een Saunders vergrotingsbord. Je maakt er geen betere afdrukken door, maar het voelt wel beter. Een genot om mee te werken, even afzien voor de portemonnee.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin