Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,896   Posts: 1,520,992   Online: 839

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    Medium Format

color m 805 filter schoonmaak

Ik ben een m 805 color aan het schoonmaken,was nogal verwaarloosd.

onder de lamp zitten de 3 kleurfilters,deze waren goed schoon te maken Dus de filters ter grootte van een postzegel.dichriotische )

daar onder zit een klein doorzichtig kunststof of glasfilter dat ik niet schoon krijg,lijkt wel ingebrand ( in het midden schoon klein rond gedeelte dat doorzichtig is ) daaromheen wat ondoorzichtig

Vraag :1. functie hiervan ( UV soms )
    2. kan ik deze beter weglaten

iemand raad ????

groetjes

ruud.

Shooter
    4x5 Format
    Dat glas is warmte werend, dus NIET weglaten !

Kan je een foto plaatsen ? Dan kan ik er beter commentaar op leveren, mijn kristallen bol doet het hier iets minder goed...: >30 graden C in Centraal Brazilië.....

Peter

Shooter
    Medium Format
    Hallo peter,

1 stuur de warmte maar hiernaartoe ,we zullen het met een warmtefilter niet tegenhouden !!!!!!!!!!!!!!!

2, ik heb geen foto
    de situatie is als volgt

onder de 250 wat lamp die verticaal naar beneden wijst zitten eerst de drie kleurfilters ( magenta ect ) die je dus in kan stellen door ze voor de hallogeenlamp te draaien ( horizontaal )
    daaronder zit dat kleine filter ( blank dus )
    als dat inderdaad een hittefilter is kan dat de ondoorzichtigheid rondom het midden dus ,veroorzaakt hebben.
    het zal daardoor minder licht doorlaten ?????????????

daaronder zit de mengbox

hopelijk verduidelukt dit het een en ander.

ik had deze 805 color pas gekocht en dus eerst maar schoonmaken

ruud.

Shooter
    Medium Format
    Hierbij een foto van het filter onder delamp ( dus onder de verschuifbare kleurfilters )
    dit filter zit vast hieronder dus altijd ingeschakeld onder de lamp

kan het een UV filter zijn dat ik voor zwart-wit kan weglaten of is het een hittefilter

zoals je ziet is alleen het middengedeelte ( rondachtig ) helder en eromheen gedeeletlijk ondoorzichtig ( niet schoon te krijgen )
    Houd licht tegen ???

iemand raad ??

ruud
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 805-filter.jpg  

Shooter
    4x5 Format
    Het lijkt er een beetje op dat het zo ontworpen is, lekker zo laten.
    Na de schoonmaak alles weer in elkaar zetten en dan het licht aan en kijken of je vergrotingsbord gelijkmatig wordt uitgelicht.
    Handig hulpmiddel: een belichtingsmeter met een opvallend licht meetkop.

Succes !
    Peter

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Ik ben een m 805 color aan het schoonmaken,was nogal verwaarloosd.

onder de lamp zitten de 3 kleurfilters,deze waren goed schoon te maken Dus de filters ter grootte van een postzegel.dichriotische )

daar onder zit een klein doorzichtig kunststof of glasfilter dat ik niet schoon krijg,lijkt wel ingebrand ( in het midden schoon klein rond gedeelte dat doorzichtig is ) daaromheen wat ondoorzichtig

Vraag :1. functie hiervan ( UV soms )
    2. kan ik deze beter weglaten

iemand raad ????

groetjes

ruud.
    Ik heb een M 805 color systeem. Heb het lang geleden ook schoon gemaakt. Maar weet niet precies hoe het in elkaar zit. Wel weet ik dat er naast de 3 dichroitische filters een grijsfilter in zit. Dus je moet 4 filters tegenkomen.
    Ik vermoed niet dat er sprake van een warmtefilter is. Als ik een warmtefilter toepas, dan heeft die geen kleine afmetingen.

Jed

Shooter
    Medium Format
    De bovenste 3 filters zijn de dichroitische en dus verschuifbaar ( waren ook erg vuil )
    daaronder zit het plastic filter met het ronde heldere gedeelte en dit zit vast gemonteerd
    het lijkt mij dat door de hitte van stalen plaatjes eromheen waar deze aan vast zit verkleuring opgetreden is in het plastic +filter+

daaronder zit het zg suppl filter( dichr.) dat je in kan schuiven als je hoger wilt dan de waarde 130

wil je minder licht dat wordt dat bedient door 2 schuifjes die naar elkaar toegaan ( spleetsluiter )bevinden zich tussen de filters.
    je bedient deze aan de kop.

ik heb durst een e-mail gestuurd
    benieuwd of er antwoord komt

ook sleutelen is soms leuk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ruud.

Shooter
    Medium Format
    ik heb bericht van Durst uit italie gehad
    het is een warmte-infrarood filter dat absoluut niet verwijderd mag worden,anders zou beschadiging van de mengbox ontstaan.

het dient geheel doorzichtig te zijn
    mijn gedeeltelijke verweerd filter houd licht tegen

Durst heeft me ook nog en partslist gestuurd van de 805 ( PDF ) dus als iemand die wil hebben even melden,stuur ik hem door

nu even bij de imp doka-magic in pinacker of bij durst een nieuw filter tegen betaalbare prijs zien te krijgen

Shooter
    4x5 Format
    Goed nws dus en verder niets kapot gegaan, gelukkig.

Succes !
    Peter

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Durst M805 color.

Quote Originally Posted by archphoto View Post
    Goed nws dus en verder niets kapot gegaan, gelukkig.

Succes !
    Peter
    Hallo,ik weet niet waar je woont,maar je weet wel waar de importeur zit,dan toch gewoon even dat gedeelte in de tas,en naar pijnacker afgezakt.
    Geheid dat hij het tegen een vriendenprijsje afhandeld,vooral als je het merk Durst begint op te hemelen dat het een zeer goed apparaat is,en dat het door collega-fotografen is aanbevolen.
    Dat vinden ze best leuk.
    En net zoals Jed zei,een warmtefilter is van ruime afmetingen en de dikte is meestal behoorlijk,kijk maar eens naar een warmte filter in b.v. een projektor

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin