Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,200   Posts: 1,531,496   Online: 997

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 27

Shooter
    Medium Format
    ik heb nu wat verschillende afdrukken bekeken onder verschillende lichtomstandigheden en inderdaad dat maakt heel veel uit.
    ik was me hier niet van bewust en levert weer meer inzicht in het gebeuren.
    goede reacties .
    misschien een discussiepunt bij de volgende bijeenkomst.

WANNEER GAAN WE WEER VOOR ??????????????

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

licht

Een oude fotograaf die ik eens ben tegengekomen heeft me eens gezecht, om een afdruk goed te kunnen beoordelen, houd de afdruk met gestrekte armen van uzelf weg en beoordeel hem dan bij normaal daglicht, en als je dan alles kunt waarnemen wat je wil zien in je afdruk. Waarmee ik bedoel doortekende gedeelten of niet, bij mij meestal doortekent.
    Als we tentoonstellen met onze club, hebben we het zo opgelost.
    Ik heb armaturengemaakt die ongeveer de lengte hebben van ongeveer 80cm en deze uitgerust met een halogeen spotje van dachtlicht en dan hebben we voor onze foto's een ideale verlichting voor zowel zw. als kleur.
    Ludo.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    in het museum charleroi gebruikt men erco verlichting
    de optec breedstraler

zie www.erco.com
    http://www.erco.com/download/data/27..._77748_000.pdf
    artikel 107784600

ideaal om te gebruiken 'ook' in de woonkamer
    wel prijzig, maar professionele kwaliteit.

en je hebt onmiddellijk het juiste licht om je beelden te beoordelen

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Gister hebben we een avond met enkele z/w werkers aan tafel gezeten omtrent dit punt. We hadden foto's meegenomen waarvan er enkele overbleven die het zowel in de schaduw als onder licht en van een afstand het goed doen.

Ze moeten een bepaalde frisheid hebben, anders kan je het schudden. Maximaal zwart proberen te halen zal in de meeste gevallen tot gevolg hebben dat e.e.a. verzuipt als het niet in direkt licht hangt. gemiddeld genomen moet je foto op zone VI (1 stop boven de grijskaart) zitten.

Het probleem zit hem vaak in de doka.
    Werken onder rood licht, klik normaal licht aan om te beoordelen en vervolgens doorgaan.
    Je denkt een goed kontrast te hebben en als je de dag erop kijkt zit ik net een halve gradatie te slap. Dit komt mij vaak voor!
    Ik wil nu enkele goede foto's permanent in de doka aan de muur hangen met een gat in het midden. Daar zet ik dan de print neer die net gedrukt is om te beoordelen. Past hij niet bij de andere, dan is het te slap/hard.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ze moeten een bepaalde frisheid hebben, anders kan je het schudden. Maximaal zwart proberen te halen zal in de meeste gevallen tot gevolg hebben dat e.e.a. verzuipt als het niet in direkt licht hangt. gemiddeld genomen moet je foto op zone VI (1 stop boven de grijskaart) zitten
    Ik ben het hier slechts gedeeltelijk mee eens. Ja, er zijn prints die het zonder maximaal zwart kunnen stellen, echter, de meeste hebben in mijn ogen toch wel degelijk maximaal zwart nodig, en sommige schitteren pas echt met extreem diep zwart. Zo heb ik onderstaande plaat (helaas een negatiefscan, ik heb nog altijd geen echt goede manier om mijn groter-dan-A4 prints te reproduceren), op AGFA bariet geprint. Dat papier had een hele hoge en mooie maximale zwarting. Deze print schittert echt met maximaal zwart, onder elke vorm van licht, of dat nu dag of gloeilamplicht is (overigens is in de originele print het middendeel iets verder doorgedrukt dan in de scan, maar wel nog met de zelfde zonlicht sfeer).

Het hangt maar net van de afbeelding af...

Fort pampus, machinekamer die vroeger een stoommachine huisde voor de productie van elektriciteit. Fort Pampus was 1 van de eerste complexen in Nederland met stroom, nog voor de uitvinding van effectieve draadisolatie. Openliggende aan de plafonds bevestigde koperkabels, betekende een reŽel risico op elektrocutie voor de gestationeerde soldaat... :o

Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Het probleem zit hem vaak in de doka.
    Werken onder rood licht, klik normaal licht aan om te beoordelen en vervolgens doorgaan.
    Ik zelf heb een 36W 4000Kelvin tl-buis, en twee 18W 6200K buizen in de doka als referentie licht. De 4000 en 6200 mixed tot iets wat zeer dicht bij daglicht ligt. Officieel werden de 6200K's als "daglicht" verkocht, maar ik vond dat net iets te koel. Met die 4000K mixed het tot een beter licht.

Totaal 72 W fluorescentie is een bak licht, en maakt een echt goede beoordeling mogelijk in mijn ogen. Tevens handig voor de schoonmaak van de doka, je weet niet wat je allemaal niet ziet onder gloeilamplicht...

Maar ik weet dat een ander APUG lid (was jij het, Gary?), ook iets vergelijkbaars heeft geprobeerd, en niet tevreden was. Probleem is dat als je altijd gewend bent geweest onder weinig en niet daglicht je prints te beoordelen tijdens een afdruksessie, dat je dan wel je ogen en hersenen moet "her-ijken" om met ander, veel krachtiger, beoordelingslicht te kunnen werken. Het kan een tijdje duren voordat je je opnieuw hebt ingesteld, en dat vergt dus geduld.

Ik zelf zou echter niet meer zonder dit beoordelingslicht kunnen...

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb daglicht led TL's hangen (5000K). Daarnaast aan het plafond een 150wat peer (100 watt is er niet meer )

Shooter
    4x5 Format
    (was jij het, Gary?)
    Kleur papier is gebleken gevoelig te zijn voor een soort rest straling van TL verlichting. Dus hangt er nog wel een houder aan het plafond maar zitten er geen buizen meer in. Het heeft me behoorlijk wat frustratie gekost om dit te ontdekken

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

beetje off-topic

Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Fort pampus, machinekamer die vroeger een stoommachine huisde voor de productie van elektriciteit. Fort Pampus was 1 van de eerste complexen in Nederland met stroom, nog voor de uitvinding van effectieve draadisolatie. Openliggende aan de plafonds bevestigde koperkabels, betekende een reŽel risico op elektrocutie voor de gestationeerde soldaat... :o
    Ik heb een aantal jaren geleden op Pampus gefotografeerd. Dat zou ik graag nog eens doen. Maar kan dat nog wel? Of is je foto niet recent?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik heb een aantal jaren geleden op Pampus gefotografeerd. Dat zou ik graag nog eens doen. Maar kan dat nog wel? Of is je foto niet recent?
    Ik zelf heb er toen geen speciale toestemming voor gevraagd. Je mocht toen (2005) nog wel vrij rondlopen, als je het even vroeg. Ook werden er rondleidingen gegeven. Weet niet hoe de situatie nu is, het hangt waarschijnlijk ook een beetje af van wie je treft, het zijn volgens mij allemaal vrijwilligers die de boel draaiend houden. Heb je net een bestuurslid of zo, dan is die misschien wat minder coulant dan een "gewone" vrijwilliger.

Als je safe wilt spelen, is het natuurlijk altijd het beste om even toestemming te vragen... misschien staat er ook iets op de website?

Er gaat in ieder geval in de zomermaanden meerdere malen per dag een bootje vanuit Muiden (en volgens mij ook nog beperkt buiten hoogseizoen, kijk even op de website).

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Kleur papier is gebleken gevoelig te zijn voor een soort rest straling van TL verlichting. Dus hangt er nog wel een houder aan het plafond maar zitten er geen buizen meer in. Het heeft me behoorlijk wat frustratie gekost om dit te ontdekken
    Da's inderdaad balen , schiet zelf alleen ZW, en heb geen problemen. Misschien heb je nog ergens buiten je doka een plek om die lichtbakken op te hangen. Blijft zeker ook zeer handig om kleurzwemen in kleurenprints te beoordelen, maar dan moet je die natuurlijk niet net introduceren door een valse belichting uit de nagloei van de buizen :o
    My website

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin