Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,875   Posts: 1,520,222   Online: 1194

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 27 of 27

Shooter
    4x5 Format
    Misschien heb je nog ergens buiten je doka een plek om die lichtbakken op te hangen. Blijft zeker ook zeer handig om kleurzwemen in kleurenprints te beoordelen,
    Was het maar zo simpel. We hebben toch te maken met het menselijk brein wat probeert fouten in het licht en kleur bijna onmiddellijk te compenseren. Daarnaast allerlei moderne lichtbronnen die geen volledig licht spectrum produceren. Vooral led en fluorescentie lampen hebben deze onhebbelijke eigenschap. Mijn prints beoordeel ik het liefst bij echt daglicht. Of als ik ze maak voor een galerie waar halogeen spotjes gebruikt worden bij halogeen licht.

Overigens wat is er fout aan pikzwart als het beeld er om vraagt ?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Daarnaast allerlei moderne lichtbronnen die geen volledig licht spectrum produceren. Vooral led en fluorescentie lampen hebben deze onhebbelijke eigenschap.
    Waar..., maar mijn ervaring is, althans met analoog ZW, dat de weergave onder verschillende typen lichtbronnen vrij constant is. Dan heb ik het niet zozeer over de hoeveelheid waargenomen detail, maar vooral over het niet optreden van een al te dramatische kleurverandering (ook voor getoonde prints).

Op de een of andere manier, en dat is een heeel goed ding van analoge zilverafdrukken!, is de waarneming in mijn ogen vrij constant.

Vergelijk je dat met digitale inktjet prints op hoogglans papier, dan schrik je je soms echt dood als je van lichtbron wisselt. Daar willen in bepaalde specifieke situaties, wel eens veel grotere verschillen in zitten, met name voor niet puur ZW prints (b.v. een digitale sepia toon). Dat is overigens niet bij alle papier / inkt combinaties zo, maar het kan heel lelijk uitvallen, weet ik uit eigen ervaring.

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Vergelijk je dat met digitale inktjet prints op hoogglans papier, dan schrik je je soms echt dood als je van lichtbron wisselt.
    Dat is een goed gedocumenteerde negatieve eigenschap van digitale prints. Het heet "metamerisme". Het komt vooral voor als er pigment gebaseerde inkten gebruikt worden in combinatie met moderne spectrum-beperkte lichtbronnen zoals TL-buizen, spaarlampen en LEDs. Met het uitfaseren van de gloeilamp wordt dit probleem alleen maar erger.

De laatste jaren is er wel vooruitgang geboekt door andere inkten te gebruiken, maar het probleem is nog lang niet opgelost. Veel digitalen nemen het voor lief, en passen hun afdrukken aan de lichtbron aan, zoals wij de film aanpassen aan tungsten of daglicht.

Conclusie : Bariet rules !!
    Last edited by argentic; 09-12-2009 at 03:41 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik heb een aantal jaren geleden op Pampus gefotografeerd. Dat zou ik graag nog eens doen. Maar kan dat nog wel? Of is je foto niet recent?
    Als je de huidige website van pampus ziet, vraag ik me af of het fotografisch nog wel de moeite is. Het lijkt erop dat ze alles in beton ingepakt hebben. Voor fotogenieke oude stenen kun je nu misschien beter naar Fort Boyard gaan
    Last edited by argentic; 09-12-2009 at 03:55 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Als je de huidige website van pampus ziet, vraag ik me af of het fotografisch nog wel de moeite is. Het lijkt erop dat ze alles in beton ingepakt hebben.
    Vergis je niet, ook voor de huidige gedeeltelijke renovatie, lag er al een zwaar betondek op, daar heb ik nog op gestaan. Alleen was dat op de plek van de voormalige gigantische gepantserde stalen geschutkoepels, zwaar beschadigd doordat de Duitsers ze hebben opgeblazen voor het staal. Het betondek hoort er juist op! Defensie wist ook toen al wel hoe ze een bunkertje moesten bouwen

Alleen nog geen gewapend beton, het kan overigens wel zijn dat het huidige dek, deels een latere toevoeging is, weet niet vanaf wanneer precies defensie beton actief ging gebruiken in de forten. De basisaanleg van Fort Pampus is al vrij vroeg.

Ze hebben nu alleen van hout en ander materiaal, replica's van die koepels gemaakt, om de binnenkant van het fort en de constructie om die koepels te beschermen...

Renovatie van een al vervallen structuur als Pampus is altijd een dilemma: doe je niks, dan ontstaan er allerlei extra problemen door inwerking van vocht en vrieskou, met mogelijk instortingsgevaar en ontoegankelijkheid voor publiek in de toekomst, doe je teveel, dan ben je de sfeer inderdaad kwijt.

Ik denk dat het wel zal meevallen. De binnenkant is b.v. grotendeels gestript van zijn originele betegeling op vloeren en muren. Dit brengen ze echt niet terug. En die afbraak is mede de reden van de aantrekkelijkheid van Pampus, zie b.v. de officierstoiletten hieronder, die ik al eens eerder in een thread heb getoond:

Maar ik geef toe dat er een hoop veranderd is door de ingrepen, hoe beperkt ook. Dit is dezelfde machinekamer als in mijn eerste post, nu met herstelde ingang en raamkozijnen, die foto van mij, kun je dus echt niet meer maken :

Marco
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 0018-20080220FIB%20021.jpg  
    Last edited by Marco B; 09-12-2009 at 07:37 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Overigens, als iemand nu juist eens een fort in zijn "gloriedagen" wilt zien, dan kan ik iedereen aanraden om eens een bezoek aan het Fort bij Hoek van Holland te brengen. Dat fort fungeert als museum, en is van binnen heel mooi ingericht, met aangeklede poppen en al. Op bepaalde plekken is er wat "geknoeid" (niet het juiste woord), met b.v. een in het fort ingebouwde nepbunker die een kleine mitrailleur opstelling laat zien, maar ook dat is heel professioneel gedaan, en informatief.

Al met al geeft dat fort veruit het beste beeld hoe het dagelijkse leven in een fort er aan toeging. Echt een absolute aanrader als je dat eens wilt zien, ik heb mij in ieder geval dik vermaakt en begrijp die forten nu beter:

http://www.forthvh.nl/site/nl/home

Marco
    My website

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Het lijkt erop dat ze alles in beton ingepakt hebben. Voor fotogenieke oude stenen kun je nu misschien beter naar Fort Boyard gaan
    Zullen we toch echt weer eerst Michiel de Ruyter of Maarten Tromp tot leven moeten wekken en het fort laten veroveren, want volgens deze link is Fort Boyard helaas niet te bezichtigen :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fort_Boyard

Marco
    My website

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin