Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,970   Posts: 1,523,487   Online: 911

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 27

Shooter
    Medium Format

krachtige zwart-wit afdruk

ik las in een am.fototijdschrijft over een fotograaf die zijn afdrukken liet beoordelen door een aantal goede ervaren fotografen.

hij had mooie ,zo te zien krachtige afdrukken.
    totdat ze zijn fotos onder een lichtkanon ( vlgs hem ) hielden,althans onder heldere lichtomstandigheden.
    zijn fotos ware +dood +
    ze zeiden,begin maar opnieuw en kom terug.
    wat hij gedaan heeft en wat de oorzaak was werd niet gemeld.
    ik heb nu enkele afdrukken en ervaar hetzelfde,krachtiger bij weinig licht en wat slap bij veel licht.
    Heeft iemend hier ervaring mee ?
    we hebben het met de lampen over graden Kelvin en hoeveelheid blauw in een nieuwe lamp,dat geleidelijk zou afnemen.
    Kan hier een oorzaak liggen,omdat het blauw in een andere laag in het VC papier werkt.
    kan iemand hier zijn helder licht over laten schijnen of is het een mooi tijdschrift verhaal

Shooter
    4x5 Format
    Van Ansel adams is bekend dat hij voordat hij ging drukken voor een bepaalde tentoonstelling hij eerst het licht ter plaatsen ging meten. Om vervolgens zijn drukken in vergelijkbaar licht te beoordelen.

Met andere woorden het blijft een dilemma. Worden je drukken bekeken in het licht waarvoor jij ze hebt afgedrukt.
    Op fotoclubs in de jaren 90 waren zogenaamde lichtbakken met daglicht tl's in zwang. Zelf heb ik dit altijd een ongelukkige situatie gevonden.

volgens mij is het vc verhaal een onjuiste gedachtegang.

Shooter
    4x5 Format
    Zoals boven al wordt gezegd wordt een afdruk lichter onder fel licht en moet je feitelijk je afdruk maken afgestemd op het licht waarbij de afdruk gezien/be-oordeeld wordt.
    Probeer het maar eens met 3 afdrukjes op 10x15 cm met elk een verschillende belichting, het maakt een hoop duidelijk.

Peter

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ons z/w groepje is al enige tijd bezig met dit onderwerp.
    Je foto beoordelen onder direkt fel licht is verkeerd daar je foto over het algemeen niet aan de muur hangt met die omstandigheden.
    Ik zet de foto (30x30) tegen de muur in de doka en kijk op een afstand van zo'n 4 meter naar de print.
    Als hij me dan bevalt dan is de toon ok bij normaal licht. Papiersoort doet overigens ook heel veel...
    Daarnaast heb je nog het effect dat je ogen van rood naar wit moeten wennen. Als je de dag erop kijkt dan ziet het er weer heel anders uit...

Ik heb een print gemaakt op vc kentmere mat en een op adox bariet mat.
    De kentmere knalt eruit door het zwart en wit, waar de adox een meer zachter beeld weergeeft en uiteindelijk na een week aan de muur mij meer bevalt dan de 'ordinaire' kentmere druk.

Misschien tijd om eens naar een museum te gaan met oude meesterdrukken en dan je eigen print ernaast houden om te zien wat of het verschil is.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik zet de foto (30x30) tegen de muur in de doka en kijk op een afstand van zo'n 4 meter naar de print.
    Dan kan ik mijn foto's niet goed beoordelen want mijn doka is maar 2x3 meter
    --Mike

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    ik las in een am.fototijdschrijft over een fotograaf die zijn afdrukken liet beoordelen door een aantal goede ervaren fotografen.

hij had mooie ,zo te zien krachtige afdrukken. Totdat ze zijn fotos onder een lichtkanon ( vlgs hem ) hielden,althans onder heldere ichtomstandigheden.
    zijn fotos ware +dood + ze zeiden,begin maar opnieuw en kom terug.
    wat hij gedaan heeft en wat de oorzaak was werd niet gemeld.
    Natuurlijk moet je afdrukken beoordelen onder de lichtomstandigheden die gelden op de plek van bestemming. Maar het probleem wat je beschrijft is een ander. Bij weinig licht zie je geen details in de schaduwen of hoge lichten. Bij veel licht wel.

Veel beginnende drukkers ervaren een onderbelichtte maar (te) contrastrijke foto als "Krachtig". Als je er meer licht op zet zie je echter dat de schaduwen en hoge lichten geen volume hebben. Dat het alleen platte vlekken zijn zonder detail of dieptewerking.

Voor ervaren drukkers is een afdruk pas goed bij "het perfecte contrast waarbij je toch alle belangrijke details behoudt in de schaduwen en de hoge lichten". Zo'n afdruk blijft krachtig, ongeacht de lichtomstandigheden. Om tot zo'n afdruk te komen moet je niet alleen goed afdrukken, maar ook goede negatieven produceren.
    Last edited by argentic; 09-08-2009 at 07:14 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Natuurlijk moet je afdrukken beoordelen onder de lichtomstandigheden die gelden op de plek van bestemming. Maar het probleem wat je beschrijft is een ander. Bij weinig licht zie je geen details in de schaduwen of hoge lichten. Bij veel licht wel.

Veel beginnende drukkers ervaren een onderbelichtte maar (te) contrastrijke foto als "Krachtig". Als je er meer licht op zet zie je echter dat de schaduwen en hoge lichten geen volume hebben. Dat het alleen platte vlekken zijn zonder detail of dieptewerking.

Voor ervaren drukkers is een afdruk pas goed bij "het perfecte contrast waarbij je toch alle belangrijke details behoudt in de schaduwen en de hoge lichten". Zo'n afdruk blijft krachtig, ongeacht de lichtomstandigheden. Om tot zo'n afdruk te komen moet je niet alleen goed afdrukken, maar ook goede negatieven produceren.
    Inderdaad mijn ervaring tot nu toe is dat een print die ik eigenlijk net te slap vind onder normaal licht, het nog steeds goed doet bij minder licht.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hmm. Ik denk dat de textuur van het papier ook een rol speelt. Een hoogglans bariet heeft een grotere DMAX ( en dus een betere contrastomvang) dan de zelfde emulsie op mat papier. Ik vermoed dat een sterker licht dit effect versterkt.
    We moeten ook, als randbemerking, rekening houden met het zgn blooming effect. Dit effect geeft dat bij identiek papier, en identieke afdruk, maar groter formaat, een verzwakking van het contrast optreedt.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Dan kan ik mijn foto's niet goed beoordelen want mijn doka is maar 2x3 meter
    En ik zou dan bijvoorbeeld bij mijn buurmeisje in de slaapkamer staan .
    Zou ik zelf wel leuk vinden maar of dat meiske dat ook vindt valt te betwijfelen .
    harry

Release, the best you can do...

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    En ik zou dan bijvoorbeeld bij mijn buurmeisje in de slaapkamer staan .
    Zou ik zelf wel leuk vinden maar of dat meiske dat ook vindt valt te betwijfelen .
    Je kan altijd nog een klein gaatje boren in de muur, dan een vel papier opplakken en je hebt een hele grote pinhole
    --Mike

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin