Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,986   Posts: 1,524,033   Online: 868

Results 1 to 7 of 7

Thread: adox mcc

jelke's Avatar

adox mcc

welke filterinstelling moet je gebruiken met een meopta kleurenkop (magnifax) bij het afdrukken op adox mcc papier? de enige informatie betreft het gebruik van een durst kleurenkop

ik heb al met fotoimpex gemaild en daar krijg ik te horen dat ik dezelfde filterwaarden moet gebruiken als met het oude agfa mcc maar deze geeft ook alleen maar de durst waarden...

zijn er toevallig gebruikers van dit papier die nog tips hebben, bijvoorbeeld ontwikkelaar en toners

o ja, deze wilde ik jullie niet onthouden, filmpje van michael kenna kwam ik tegen op internet..

http://www.michaelkenna.net/interviews/hokkaido_j.html

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Wellicht helpt deze info: http://www.flo.com.au/Meopta_Data_Sheets.htm

Succes

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    4x5 Format
    Volgens mij verschillen de durst waardes maar nauwelijks van die van meopta. Althans in theorie dan wel te verstaan. Je kunt er echter donder op zeggen dat jou exemplaar afwijkt van de theoretische ideaal waardes. Niet alleen de jouwe maar 99% van de vergroters zullen dit doen. Maar de vraag is of dit erg is ? Nee dus.
    Het is namelijk heel simpel. Je drukt een foto af zonder enige filter. Bij het beoordeelden van de proef kunnen de volgende 5 situaties of een combinatie het geval zijn.
    1- de print is goed, zo wil je hem hebben....
    2- de print is te donker -> korter belichten
    3- de print is te licht -> langer belichten
    4- de print is te contrastrijk -> je voegt een filtering geel toe
    5- de print is te weinig contrastrijk -> je voegt een filtering magenta toe.

Waarom dan staat er dan in veel tabellen zowel een magenta als een geel waarde ? Nu dit is handig als je de belichting beoordeeld op midden grijs. Want dan zal bij het wisselen van de gradatie bij een gelijke belichting het midden grijs op je afdruk niet veranderen. Dit is vooral heel handig als je het leuk vind om grijskaarten te fotograferen, of zo goed bent dat je precies weet waar het middengrijs in je foto zit. Maar ik raad alle anderen aan om de belichting eerst te bepalen aan de hand van of de lichte partijen in de foto of de donkere. Als eenmaal de belichting zo bepaald is dat 1 van die twee goed is, kun je daarna door middel van het regelen van de gradatie zorgen dat de andere ook goed komt.
    Met andere woorden; Eerst door middel van de belichting zorgen dat de lichte partijen goed zijn en daarna door middel van het aanpassen van de gradatie van het papier zorgen dat de donkere partijen goed komen. Of andersom je zorgt dat de donkere partijen goed zitten door middel van de belichting en met de gradatie aanpassing de lichte partijen.

Nu zou het een stuk makkelijker zijn als je 1 tabel had waarbij de lichte partijen ongewijzigd bleven als de gradatie veranderd en 1 tabel waarbij de donkere partijen ongewijzigd blijven. Maar helaas geven de fabrikanten deze tabellen niet en zul je die zelf moeten maken. Toegesneden op jou vergroter , papier en ontwikkelaar combinatie. Of moeten leren omgaan met een veranderende belichting als de gradatie anders wordt.

jelke's Avatar
    hans en gary bedankt voor jullie informatie..en gary voor je uitvoerige uitleg, ik ga er mee aan de slag!

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    ik hoor dat het adox bariet papier zo 'uitmuntend' is???

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    ik hoor dat het adox bariet papier zo 'uitmuntend' is???
    Ik heb het MCC papier een jaar terug getest met positief resultaat. Ik heb het nu als eigenlijke produktie in huis, maar heb het nog niet echt gebruikt, omdat ik de laatste tijd op warmtoon-papier heb gedrukt.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb het getest en het is inderdaad mooi papier. Maar het verschil met de adox variotone vind ik niet dermate dat ik er een dubbele prijs voor wil betalen.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin