Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,233   Posts: 1,532,911   Online: 1005

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18

Thread: Optimalisatie

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De perfectie bestaat niet : dit is dus een illusie waar we vanaf zijn.
    Ik heb de geschriften van AA doorworsteld en die twee DARKROOM boeken van bij Lustrum Press ook, en veel naar het werk der grootmeesters gekeken.
    Dan heb ik mij de bedenking gemaakt dat het systeem van een ander hoofdzakelijk dat van die ander is.
    Dus heb ik, gebruikmakend van de bagage opgedaan door die waarnemingen, dan maar gezocht naar mijn eigen weg, met veel vallen en opstaan!
    Hoe ik tot een afdruk kom weet ik zelden op voorhand, “…frankly my dear I do not give a damn…”.
    De inhoud, het verhaal dus, en mijn stemming van het moment bepaalen hoe ik een afdruk maak. Het kan gerust zijn dat een gisteren gemaakte afdruk van één bepaald negatief volledig anders is dan de afdruk van eergisteren, en over morgen spreek ik belange nog niet.
    De Duitsers noemen dat zo schoon „Finger spitzen Gefühl”, ik vindt dat het beste ‘gevoel’ om met een negatief de doka in te duiken.
    Natuurlijk is er ‘techniek’ nodig, maar dat is als met taal, de spraakkunst en de grammatica, de stijl en inhoud zijn een ander paar mouwen en ZEER persoonlijk.

Doe voort en kijk niet om,

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik heb tot op heden alleen maar positieve dingen ontdekt met pyro. Daarnaast is voor mijn oude processen een pyro neg beter dan een 'normaal' negatief. Waarom zou ik geen pyro moeten gebruiken?
    Voor jouw fotografie zullen pyro-ontwikkelaars te prefereren zijn. Maar je moet niet verwachten dat het zone systeem controle over jouw resultaten geeft. Het zone systeem gaat van sensitometrie en zones uit, en dat is niet jouw uitgangspunt als je pyro-ontwikkelaars gebruikt. We praten over de controle over het fotografische proces.

Je kunt best het zone systeem gebruiken, maar neem dan bijv. D-76 en een wat oudere lens. Toen AA moderne lenzen in zijn handen kreeg, liep hij ook vast. Het zone systeem is nuttig, mits je de beperkingen in acht neemt.
    Het probleem zit hem niet in de fotografische materialen, maar in de manier hoe je er mee omgaat.
    Toen de mensen ontdekten dat de aarde een bol was en geen platte pannenkoek, moest de denkwijze ook om.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Voor jouw fotografie zullen pyro-ontwikkelaars te prefereren zijn. Maar je moet niet verwachten dat het zone systeem controle over jouw resultaten geeft. Het zone systeem gaat van sensitometrie en zones uit, en dat is niet jouw uitgangspunt als je pyro-ontwikkelaars gebruikt. We praten over de controle over het fotografische proces.

Je kunt best het zone systeem gebruiken, maar neem dan bijv. D-76 en een wat oudere lens. Toen AA moderne lenzen in zijn handen kreeg, liep hij ook vast. Het zone systeem is nuttig, mits je de beperkingen in acht neemt.
    Het probleem zit hem niet in de fotografische materialen, maar in de manier hoe je er mee omgaat.
    Toen de mensen ontdekten dat de aarde een bol was en geen platte pannenkoek, moest de denkwijze ook om.

Jed
    Ik heb afgelopen week wat fotos geschoten met een koperen lens uit eind 1800. Oud genoeg?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ik heb afgelopen week wat fotos geschoten met een koperen lens uit eind 1800. Oud genoeg?
    Zullen we het dan maar op het "Periodiek systeem der Elementen" houden ipv het Zone System... 1800 is voordat AA zelfs maar geboren was, dus over Z.S. praten is niet meer zo relevant
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Als AA dat hoorde, zou hij zich in zijn handen wrijven.
    Maar goed, waar het om gaat is dat je op je negatief inderdaad zones krijgt, dwz redelijk grote gebieden met constante densiteit. De natuur is zo niet opgezet; maar fotografeer je met een oude lens en een D-76 dan gaan de details verloren en krijg je een zone. Vele moderne lenzen geven de detaillering van de natuur wel weer en het begrip zone verdwijnt. Een doortekend hoog licht of schaduw is in feite een wit doorspekt met kleine donkere puntjes of een zwart doorspekt met lichte puntjes. Bekijk het maar met een loupe. Allesbehalve een zone. Als je op een dergelijk gedetailleerd negatief een densitometer zou zetten, meet je gemiddelden, die niets voorstellen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Zullen we het dan maar op het "Periodiek systeem der Elementen" houden ipv het Zone System... 1800 is voordat AA zelfs maar geboren was, dus over Z.S. praten is niet meer zo relevant
    Het zone systeem is niet door AA bedacht: AA heeft het gepromoot. Het zone systeem is omstreeks 1936 ontstaan en toen zullen zeker lenzen van omstreeks 1900 zijn gebruikt. Dus Willie-Jan heeft geen gekke keus gemaakt.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Jed,

Mijn vermoeden is dat een 400 asa film 'gemoedelijker' omgaat met hoge lichten. (weer 5-10% verbetering) heb jij die ervaring ook?

Shooter
    4x5 Format
    Jed,

Mijn vermoeden is dat een 400 asa film 'gemoedelijker' omgaat met hoge lichten. (weer 5-10% verbetering) heb jij die ervaring ook?
    Ik kan niet weten wat jij onder gemoedelijk omgaan met de hoge lichten verstaat.

In ieder geval gaat het om de uitstraling van de druk en dan heb je met de weergave van fijne details te maken.
    In de natuur is alles in gedetailleerd. En het komt er maar op aan hoe het beeld uit de natuur weergegeven wordt en dat wordt door IEDERE STAP IN HET FOTOGRAFISCH PROCES bepaald. De film is er een van. Het objectief is een andere. Zo gaat jouw lens uit 1900 heel anders met de hoge lichten om dan een modern gecoat objectief. Zo heeft Hans Windisch een catechol ontwikkelaar ingezet om uiterst vriendelijk met hoge lichten om te gaan. Ietrs dat met een D-76 niet mogelijk is.
    ZODRA ER SPRAKE IS VAN EFFECTEN DIE TE DOEN HEBBEN MET BEELDVORMING OP MICRONIVEAU, MOET JE HET FOTOGRAFISCHE PROCES ALS EEN TOTALITEIT ZIEN.
    Of te wel: ieder onderdeel heeft zijn bijdrage tot de beeldkwaliteit

Nu zul je zeggen: dat is makkelijk gezegd, maar het brengt me praktisch niet veel verder. Nou, hiertoe dient de MTF-taal. Een taal die inzicht kan geven in de beeldvorming. De taal zelf is uiterst eenvoudig te leren, maar je moet er zelf vorm aan geven (zoals bij iedere taal). Je bouwt een ervarings-proces op met hulp van deze taal. [Stel je dus geen keuken-recept voor.

Als je nu de film bekijkt, dan zal de korrel (dat is micro-niveau) in het algemeen grof zijn. De fijnere detaillering val weg, de grotere vormen komen naar voren. Ik gebruik een 400 ASA film bij landschap niet, maar juist weer wel bij portret.

Jed

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin