Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,056   Posts: 1,561,421   Online: 1045

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 32

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    Het enige wat telt in een vergroter is: [knip]
    De hele rest is alleen een kwestie van gebruiksgemak, comfort, en soms mogelijkheden (onthoeken bijvoorbeeld). Maar dat zie je allemaal niet aan de afdruk.
    Dat klopt helemaal Gilbert. Waar ik me bijvoorbeeld zeer over verbaas bij die professionele Durst, is dat je bij een gegeven vergrotingsmaatstaf kunt scherpstellen (net zoals met elke andere vergroter), maar dat deze scherpte ook gehandhaafd blijft als je de vergrotingsmaatstaf verandert. Dus is iets eenmaal scherp op 13x18, dan kun je rustig de kop omhoog transporteren naar 18x24 of 24x30 of nog hoger, en je houdt automatisch een scherp beeld. Een zeer fraaie truc, moet ik zeggen. Ook dat bewegen van die veel grotere en zwaardere kop (dan m'n Opemus), gaat ontegenzeglijk veel soepeler. Maar negatieven inleggen gaat weer makkelijker met de Opemus.

> M.a.w. je oude opemus kan best even goede afdrukken maken als een Laborator 1200. Ik heb jaren afgedrukt met een Opemus 5a. Niks mis mee. Maar mijn huidige Durst M605 en Omega D5 zijn wel aangenamer in gebruik.

Dat laatste geloof ik zeker, maar toch vond ik het zeer verrassend om te kunnen constateren dat zo'n supereenvoudig en goedkoop Opemusje qua beeldkwaliteit op z'n minst zeer goed mee kan komen! Dat betekent dat als ik een slechte afdruk maak, dat niet op voorhand de schuld is van mijn simpele vergroter. Dit geconstateerd hebbende, moet ik nu dus gauw op zoek naar een andere smoes! Of betere afdrukken maken... :-)

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Hoi Paul,

Die 'fraaie platen' zijn in Schotland gemaakt. Zelf ben ik ook nog nooit in Ierland geweest, maar wel heel vaak in Schotland. Ik kom daar zo'n twee, drie keer per jaar. Ik heb vrienden wonen op het eiland Skye en daar kan je echt fantastisch fotograferen. Die serie is gemaakt in The Highlands, in de buurt van Achnasheen.

Ik ben net echt even gaan kijken in mijn DoKa, want ik begon te twijfelen aan het cijfer 601. Ik heb dus een 670BW, geen 601. Geen kleurenkop. Ik gebruik filters, indien nodig.

Wel een kleurenkop (en een zwartwitkop) op mijn Opemus, waar ik ook een tijdje kleur mee gedrukt heb.

Misschien heeft Huib wel gelijk en _lijkt_ het onscherper omdat het minder contrastrijk is. De vergroter werkt overigens prima, heb uiteraard uitvoerig getest toen ik hem net binnen had.

Misschien ben ik wel een fan van condensor en niet van diffusor. Ik ga in ieder geval zodra mijn Nova washer is geïnstalleerd (hopelijk dit weekend) weer een tijdje met de Opemus printen. Ze staan naast elkaar, dus ik hoef niets af te breken of op te bouwen.

Voor wat betreft stofjes: ik heb ze gelukkig niet zo vaak, maar het is nou eenmaal zo dat met een condensor stofjes veel meer zichtbaar zijn. Gelukkig kan ik heel goed retoucheren, dus dat is niet zo'n probleem.

Mijn DoKa is zo stofvrij mogelijk, maar helemaal elimineren doe je stof toch niet. Op mijn films heb ik gelukkig nooit stof, want ik droog ze in een hoge staande kast (zo'n badkamerkast) en die maak ik altijd met een natte doek helemaal stofvrij voordat ik mijn films erin hang. Werkt perfect.

Shooter
    Plastic Cameras
    [QUOTE=Annemarieke]Die 'fraaie platen' zijn in Schotland gemaakt. /QUOTE]
    Ja sorry, een verkeerde associatie met het landschap! :-) En quote-technisch gaat hier wat mis geloof ik....

Quote Originally Posted by Annemarieke
    [knip - Schotland]. Ik kom daar zo'n twee, drie keer per jaar. Ik heb vrienden wonen op het eiland Skye en daar kan je echt fantastisch fotograferen.
    Waarom? Licht of nevel of wat? Wat maakt een landschap fantastisch om te fotograferen? En wanneer juist niet? Ik lul niet, deze vraag houdt me echt bezig. Hetzelfde met portretten bv. Maak je van een mooi smoel zomaar een mooier portret? Moet een landschap eerst 'mooi' zijn om er een mooie foto van te kunnen maken? Nogmaals, deze vraag houdt me bezig...

Misschien heeft Huib wel gelijk en _lijkt_ het onscherper omdat het minder contrastrijk is. De vergroter werkt overigens prima, heb uiteraard uitvoerig getest toen ik hem net binnen had.
    Weet even niet of je het over kleinbeeld of middenformaat hebt, maar de scherpte*indruk* bij middenformaatnegatieven (of moet ik zeggen: -objectieven?) is bij mij vaak wat minder dan met kleinbeeld. Vaak verandert dat weer als je een afdruk maakt.

[knip - stof]Mijn DoKa is zo stofvrij mogelijk, maar helemaal elimineren doe je stof toch niet. Op mijn films heb ik gelukkig nooit stof, want ik droog ze in een hoge staande kast (zo'n badkamerkast) en die maak ik altijd met een natte doek helemaal stofvrij voordat ik mijn films erin hang. Werkt perfect.
    Dus zit het stof in je vergroter. Mijn nieuwe Durst 900 bevat ook een enorme hoeveelheid stof in de lichtbaan. Had de negatiefhouder uiteraard schoongemaakt en het condensorsysteem en het objectief aan beide zijden, maar dit mag vooralsnog niet baten, ik zie complete haren (!!!) op m'n afdrukken. Weer een punt waarop de veel eenvoudiger Opemus beter scoort! :-)

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Jee, en laat ik nou niet weten hoe ik moet quoten....

Dus doe ik het gewoon met knippen en plakken, in de hoop dat dat nog een beetje duidelijk wordt:

Quote:
    Originally Posted by Annemarieke
    Die 'fraaie platen' zijn in Schotland gemaakt. /QUOTE]Ja sorry, een verkeerde associatie met het landschap! :-) En quote-technisch gaat hier wat mis geloof ik....
    [QUOTE=Annemarieke][knip - Schotland]. Ik kom daar zo'n twee, drie keer per jaar. Ik heb vrienden wonen op het eiland Skye en daar kan je echt fantastisch fotograferen.

Waarom? Licht of nevel of wat? Wat maakt een landschap fantastisch om te fotograferen? En wanneer juist niet? Ik lul niet, deze vraag houdt me echt bezig. Hetzelfde met portretten bv. Maak je van een mooi smoel zomaar een mooier portret? Moet een landschap eerst 'mooi' zijn om er een mooie foto van te kunnen maken? Nogmaals, deze vraag houdt me bezig...

Nee, het landschap hoeft zeker niet mooi te zijn, en wat mij betreft een gezicht ook niet, maar ik maak niet zo vaak portretten.

Het gaat denk ik op Skye (en de Highlands) vooral om het licht, de dramatiek van het landschap, de ruigheid, maar ook de grote hoeveelheid en verscheidenheid aan kusten (is dit nog Nederlands? Niet op mijn vingers tikken, Hans!), met grote keien en opspattend water, de prachtige watervallen, de koude winters (en als je geluk hebt bevriezen dan die watervallen). Dan hebben we het nog niet over de regen, de mist en alle andere vormen van ruig weer en dramatische luchten waar je als fotograaf alleen maar met bewondering en verwondering naar kunt kijken. Ik ben nu zo'n keer of 10 op Skye geweest, en het verveelt mij nog steeds niet, en ik denk ook niet dat dat ooit zal gebeuren, omdat het altijd net weer even anders is.

Quote:

Weet even niet of je het over kleinbeeld of middenformaat hebt, maar de scherpte*indruk* bij middenformaatnegatieven (of moet ik zeggen: -objectieven?) is bij mij vaak wat minder dan met kleinbeeld. Vaak verandert dat weer als je een afdruk maakt.

Ik fotografeer meestal op middenformaat, met FP4 rollen. De afgelopen twee jaar heb ik wegens gezondheidsproblemen daarnaast op Scala diamateriaal gefotografeerd, omdat ik nooit verder kwam dan het ontwikkelen van mijn FP4-rollen (dat doe ik in de DoKa in Schotland). Scala past uitstekend bij de onderwerpen die ik op Skye fotografeer. Dan bedoel ik met name details in de natuur, bij voorkeur met stromend water. Voor mijn gevoel is Scala niet zo geschikt voor weidse landschappen. Althans, ik ben er nooit in geslaagd die goed op Scala te maken.

Quote:
    [knip - stof]Mijn DoKa is zo stofvrij mogelijk, maar helemaal elimineren doe je stof toch niet. Op mijn films heb ik gelukkig nooit stof, want ik droog ze in een hoge staande kast (zo'n badkamerkast) en die maak ik altijd met een natte doek helemaal stofvrij voordat ik mijn films erin hang. Werkt perfect.

Dus zit het stof in je vergroter. Mijn nieuwe Durst 900 bevat ook een enorme hoeveelheid stof in de lichtbaan. Had de negatiefhouder uiteraard schoongemaakt en het condensorsysteem en het objectief aan beide zijden, maar dit mag vooralsnog niet baten, ik zie complete haren (!!!) op m'n afdrukken. Weer een punt waarop de veel eenvoudiger Opemus beter scoort! :-)

Ja, of het stof zweeft door de DoKa en valt nét op het moment suprême op mijn papier... Soms kan ik helemaal gek worden van een stofje dat ergens zit, maar dat ik niet kan vinden.

Groetjes, Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    [B]Jee, en laat ik nou niet weten hoe ik moet quoten....
    Moet je op 'reply with quote' drukken (onderaan een bericht), dan wordt je hele bericht 'gereplied', beginnend met 'rechte haak open QUOTE=Annemarieke (bv.) rechte haak dicht. Als je op een eerste zin wilt reageren, plak je of typ je 'rechte haak open - slash - QUOTE - rechte haak dicht' (die slash staat voor 'end-quote') *na* die eerste zin en geef je antwoord.

Als je daarna op de laatste zin wilt reageren, typ of plak je 'rechte haak open - QUOTE=[betreffend persoon] - rechte haak dicht', laat je die laatste zin staan en geef je weer een end-quote zoals hierboven beschreven en je typt je antwoord. Als je klaar bent, kun je op de knop 'preview post' drukken om te zien of het er een beetje uitziet. Als dat het geval is, druk je op 'submit reply'.

Dus doe ik het gewoon met knippen en plakken, in de hoop dat dat nog een beetje duidelijk wordt:
    Was me volledig duidelijk, er zijn meer wegen die naar Rome leiden! :-)

[knip - Skye-landschap, ruig etc.]
    Drama dus, als ik je goed begrijp. En zoals je dat opschrijft, is het daar heel plezierig fotograferen, of spannend. Zelf heb ik moeite met landschappen maken, omdat ik vind dat als ik een foto maak, ik niet alleen moet registreren ('klik'), maar er ook iets aan toe dien te voegen (zeg maar 'klakka!' :-). Dat 'iets' heeft dan vaak met het licht te maken denk ik dan. Ik vind dat een enorm probleem met fotografie, enerzijds doe je je best om dingen zo 'natuurgetrouw' weer te geven (dat is immers het kenmerkende van het fotografische proces, versus bv. de schilderkunst) en anderzijds wil ik niet alleen maar registreren want dat is te makkelijk en daardoor te onbevredigend. Het overkomt me meer dan eens dat ik thuiskom van een fotowandeling, zonder ook maar één plaat gemaakt te hebben. Frustrerend is dat. Maar beter geen foto dan een foto die voor de opname al niet lekker bleek. Fout licht bv. of onprettige lijnen of iets waarvan je weet dat je dat toch niet op papier krijgt.

Ik fotografeer meestal op middenformaat, met FP4 rollen. De afgelopen twee jaar heb ik wegens gezondheidsproblemen daarnaast op Scala diamateriaal gefotografeerd, omdat ik nooit verder kwam dan het ontwikkelen van mijn FP4-rollen (dat doe ik in de DoKa in Schotland).
    Uit het feit dat je die printwasher hebt aangeschaft, kan ik dus afleiden dat het weer beter met je gaat?

Scala past uitstekend bij de onderwerpen die ik op Skye fotografeer. Dan bedoel ik met name details in de natuur, bij voorkeur met stromend water. Voor mijn gevoel is Scala niet zo geschikt voor weidse landschappen. Althans, ik ben er nooit in geslaagd die goed op Scala te maken.
    Heb nooit met Scala gewerkt, maar dat is toch die zw-diafilm die enorme contrasten kan overbruggen? Wel leuk overigens, om een bepaalde film voor een bepaald onderwerp te nemen. Zelf doe ik dat niet, ik wil me uiteindelijk beperken tot één of twee films, een laag- en een hogergevoelige.

Ja, of het stof zweeft door de DoKa en valt nét op het moment suprême op mijn papier... Soms kan ik helemaal gek worden van een stofje dat ergens zit, maar dat ik niet kan vinden.
    Ik ken dat.... :-(

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by paulmat
    Moet je op 'reply with quote' drukken (onderaan een bericht), dan wordt je hele bericht 'gereplied', beginnend met 'rechte haak open QUOTE=Annemarieke (bv.) rechte haak dicht. Als je op een eerste zin wilt reageren, plak je of typ je 'rechte haak open - slash - QUOTE - rechte haak dicht' (die slash staat voor 'end-quote') *na* die eerste zin en geef je antwoord.
    Ja, dat ontdekte ik dus vlak nadat ik mijn laatste verhaal op de wand had geplakt, maar toch bedankt voor je uitleg, Paul.

Was me volledig duidelijk, er zijn meer wegen die naar Rome leiden! :-)
    Als fotograaf moet je inventief zijn.

Drama dus, als ik je goed begrijp.
    Vooral licht (en schaduw).

En zoals je dat opschrijft, is het daar heel plezierig fotograferen, of spannend.
    Beide, maar ook hard werken. Buiten rondsjouwen in allerlei barre weersomstandigheden vergemakkelijkt het fotograferen niet. Ik heb een prachtige serie ijsdia's op Scala, ook gemaakt op Skye in november. Ik was toen alleen aan het fotograferen, het was behoorlijk koud maar vooral ook overal op de rotsen en stenen erg glad. Niet zo slim dus om dan in een verlaten gebied, waar in de winter helemaal niemand komt, te gaan fotograferen in je eentje. Maar ik heb er wel een prachtige serie aan overgehouden, en ben ook nog heel 'thuis'gekomen.

Ik ga speciaal voor de fotografie naar Skye (in mijn eentje, zonder partner). Mijn vrienden waar ik logeer zijn ook gepassioneerde fotografen en zij hebben een compleet uitgeruste DoKa in huis. Ik kan ter plekke mijn films ontwikkelen en zelfs afdrukken maken, als ik daarvoor nog energie heb na een fotosessie. Min of meer alles staat in het teken van fotografie, en dat zijn natuurlijk ideal omstandigheden als je zelf ook aan die passie 'lijdt'.

Zelf heb ik moeite met landschappen maken, omdat ik vind dat als ik een foto maak, ik niet alleen moet registreren ('klik'), maar er ook iets aan toe dien te voegen
    Landschapsfotografie is vooral de kunst van het weglaten, van eenvoud. En dan natuurlijk een mooie bariet printen. Een van die foto's uit de Schotse serie is niets meer dan wat vlakken en lijnen en licht, en toch werkt 'ie (sprak zij bescheiden...).

Ik vind dat een enorm probleem met fotografie, enerzijds doe je je best om dingen zo 'natuurgetrouw' weer te geven (dat is immers het kenmerkende van het fotografische proces, versus bv. de schilderkunst)
    Dat ben ik toch niet echt met je eens, Paul. Je kunst als fotograaf wel degelijk iets toevoegen, bijvoorbeeld door middel van afdruktechiek (Lith, Palladium, Platinum, Bromoil, enz enz).

Uit het feit dat je die printwasher hebt aangeschaft, kan ik dus afleiden dat het weer beter met je gaat?
    Ik heb een vorm van reuma. Dat maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op om buiten met statief en middenformaat camera te sjouwen, en ook de DoKa is een probleem, want lange sessies kan ik niet echt aan, en je weet dat je voor barieten lange printsessies moet houden. De printwasher is een poging om het mij in de DoKa zo gemakkelijk mogelijk te maken, in de hoop dat ik het dan wat langer kan volhouden.

Heb nooit met Scala gewerkt, maar dat is toch die zw-diafilm die enorme contrasten kan overbruggen?
    Het is een prachtige film met een enorme toonschaal. Buitengewoon geschikt voor mijn close-ups van rivieren, keien, watervallen, ijs, enz. Het begon als een compromis, zodat ik niet nog meer achterstand zou oplopen met stapels negatieven na een Schotse reis, maar ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van die film. Het is het 'bariet' van de diafilms, en als zodanig een goed alternatief voor mij.

Wel leuk overigens, om een bepaalde film voor een bepaald onderwerp te nemen. Zelf doe ik dat niet, ik wil me uiteindelijk beperken tot één of twee films, een laag- en een hogergevoelige.
    Ik geloof heilig in het zo min mogelijk wisselen van materiaal, zowel in de camera als in de DoKa. Zodra je je materiaal goed beheerst, kan je je helemaal bezighouden met de artistieke kant van de fotografie.
    Mijn standaardfilm is FP4, voor het middenformaat, en ik maak af en toe een uitstapje naar Technical Pan (gecombineerd met Technidol) als het onderwerp zich daarvoor leent.

Groetjes, Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    Beide, maar ook hard werken. Buiten rondsjouwen in allerlei barre weersomstandigheden vergemakkelijkt het fotograferen niet. Ik heb een prachtige serie ijsdia's op Scala, ook gemaakt op Skye in november. Ik was toen alleen aan het fotograferen, het was behoorlijk koud maar vooral ook overal op de rotsen en stenen erg glad. Niet zo slim dus om dan in een verlaten gebied, waar in de winter helemaal niemand komt, te gaan fotograferen in je eentje. Maar ik heb er wel een prachtige serie aan overgehouden, en ben ook nog heel 'thuis'gekomen.
    Heb je mooi mazzel gehad. Met dit soort uitstapjes (alleen en in minder gunstige omstandigheden) ben ik wat voorzichtiger geworden na een wat overmoedige fotowandeling aan de voet van de Mont Blanc jaren geleden, waarbij ik bijna over de rand tuimelde. Ik word daar nog wel eens wakker van...

Landschapsfotografie is vooral de kunst van het weglaten, van eenvoud. En dan natuurlijk een mooie bariet printen. Een van die foto's uit de Schotse serie is niets meer dan wat vlakken en lijnen en licht, en toch werkt 'ie (sprak zij bescheiden...).
    Kan me daar veel bij voorstellen...

Dat ben ik toch niet echt met je eens, Paul. Je kunst als fotograaf wel degelijk iets toevoegen, bijvoorbeeld door middel van afdruktechiek (Lith, Palladium, Platinum, Bromoil, enz enz).
    Dat 'kunst' is een grappige verschrijving :-). Ik geef toe dat er door de afdruk inderdaad nog veel 'waarde' aan een plaat toegevoegd kan worden. Ben zelf net op het punt beland waarop ik de techniek als zeer belangrijk begin te beschouwen, als uitdrukkingsmiddel. Hiervoor dacht ik daar echt anders over en was het alleen het beeld dat telde. Het artistieke stond voorop zeg maar. Nu ga ik pas inzien hoe belangrijk de techniek ook is.

Ik heb een vorm van reuma. Dat maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op om buiten met statief en middenformaat camera te sjouwen, en ook de DoKa is een probleem, want lange sessies kan ik niet echt aan, en je weet dat je voor barieten lange printsessies moet houden. De printwasher is een poging om het mij in de DoKa zo gemakkelijk mogelijk te maken, in de hoop dat ik het dan wat langer kan volhouden.
    Ik hoop het met jou Annemarieke.

Ik geloof heilig in het zo min mogelijk wisselen van materiaal, zowel in de camera als in de DoKa. Zodra je je materiaal goed beheerst, kan je je helemaal bezighouden met de artistieke kant van de fotografie.
    Daar ben ik na 25 jaar geëxperimenteer ook net achtergekomen. Eén film, één ontwikkelaar, één barietpapier - het aantal variabelen zo klein mogelijk maken!

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Heb je mooi mazzel gehad. Met dit soort uitstapjes (alleen en in minder gunstige omstandigheden) ben ik wat voorzichtiger geworden na een wat overmoedige fotowandeling aan de voet van de Mont Blanc jaren geleden, waarbij ik bijna over de rand tuimelde. Ik word daar nog wel eens wakker van...
    Soms raak ik zo in vervoering van wat ik zie, dat ik echt niet meer let op gevaar of geen gevaar. Dat is natuurlijk niet slim, dat weet ik ook wel. Ben al talloze keren gevallen maar de enige die tot nu toe schade heeft opgelopen is mijn 35 mm Mamiya lens, die gelukkig door Mamiya weer keurig is gemaakt.

Die keer op Skye was echt het mooiste dat ik ooit heb gezien. Overal ijskristallen die aan elkaar klonterden en die werden opgestapeld in watervallen tot de meest onwaarschijnlijke sculpturen, en daaroverheen vloeide water. Het licht was ook nog precies goed. Wat wil je nog meer....

Iedere keer dat ik op Skye ben, hoop ik stilletjes dat het heel hard gaat vriezen :-) Afgelopen februari werd ik daarvoor heel hard op mijn vingers getikt door een 4 dagen durende sneeuwstorm! ;-)

Dat 'kunst' is een grappige verschrijving :-).
    Inderdaad grappig. Het was al laat... of vroeg zo je wilt.

Ik geef toe dat er door de afdruk inderdaad nog veel 'waarde' aan een plaat toegevoegd kan worden. Ben zelf net op het punt beland waarop ik de techniek als zeer belangrijk begin te beschouwen, als uitdrukkingsmiddel. Hiervoor dacht ik daar echt anders over en was het alleen het beeld dat telde. Het artistieke stond voorop zeg maar. Nu ga ik pas inzien hoe belangrijk de techniek ook is.
    Techniek is zeker belangrijk, maar het is een middel. Het artistieke mag naar mijn mening nooit ondergeschikt raken aan techniek. Het streven is om de techniek zodanig in je vingers te hebben dat je er geen omkijken meer naar hebt, en dat alle concentratie kan gaan naar het artistieke.

Ik hoop het met jou Annemarieke.
    Met het quoten is hier een stuk weggevalen, maar bedankt voor je goede wensen Paul. We zullen zien hoe het gaat.

Daar ben ik na 25 jaar geëxperimenteer ook net achtergekomen. Eén film, één ontwikkelaar, één barietpapier - het aantal variabelen zo klein mogelijk maken!
    Voor mijn gevoel is dat de goede weg, maar er zijn ook heel veel DoKa werkers die juist het experimenteren heel leuk vinden. Nogmaals en alweer: ieder zijn meug.

Groetjes, Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    Die keer op Skye was echt het mooiste dat ik ooit heb gezien. Overal ijskristallen die aan elkaar klonterden en die werden opgestapeld in watervallen tot de meest onwaarschijnlijke sculpturen, en daaroverheen vloeide water. Het licht was ook nog precies goed. Wat wil je nog meer....
    Dat klinkt meer dan aantrekkelijk, heb bijna de neiging te gaan opzoeken waar dat precies ligt, Skye...

Techniek is zeker belangrijk, maar het is een middel. Het artistieke mag naar mijn mening nooit ondergeschikt raken aan techniek. Het streven is om de techniek zodanig in je vingers te hebben dat je er geen omkijken meer naar hebt, en dat alle concentratie kan gaan naar het artistieke.
    Helemaal mee eens, maar ik heb de technische kant van de zaak tot dusver toch wat ondergewaardeerd, waardoor ik vaak met afdrukken kwam te zitten die het net niet helemaal waren. En dat doet afbreuk aan de foto (hoe goed en artistiek, of hoe slecht ook). Nu ga ik het pad bewandelen dat ik ook een slechte foto geweldig goed af wil kunnen drukken. Gaat me heel wat zweetdruppeltjes kosten, schat ik...

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Dat klinkt meer dan aantrekkelijk, heb bijna de neiging te gaan opzoeken waar dat precies ligt, Skye...
    Natuurlijk zijn de omstandigheden niet altijd zo perfect, maar er is altijd wel _iets_ te doen, zo lang het maar niet van dat prachtige, zonnige, zomerse weer is, zoals ze op dit moment hebben. Daarom ga ik ook nooit in de zomer naar Skye.

Skye is één van de Inner Hebrides, en het ligt aan de westkust van Schotland. Het is dat eiland dat eruit ziet als een vleugel. Het is (helaas) door middel van een tolbrug verbonden aan het vasteland, bij Kyle of Lochalsch.

Helemaal mee eens, maar ik heb de technische kant van de zaak tot dusver toch wat ondergewaardeerd, waardoor ik vaak met afdrukken kwam te zitten die het net niet helemaal waren. En dat doet afbreuk aan de foto (hoe goed en artistiek, of hoe slecht ook).
    Dat is natuurlijk zo. Als een foto technisch rammelt doet dat afbreuk aan de artistieke kant. Techniek is ook zeker belangrijk.

Nu ga ik het pad bewandelen dat ik ook een slechte foto geweldig goed af wil kunnen drukken. Gaat me heel wat zweetdruppeltjes kosten, schat ik...
    Pffff, waar je zin in hebt. Ik ben al blij als ik mijn _goede_ foto's kan afdrukken!
    In ieder geval succes daarmee.

Groetjes,
    Anne Marieke

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin