Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,900   Posts: 1,584,390   Online: 661

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 32

Shooter
    Plastic Cameras

Kwaliteitsverschillen zw-vergroters?

Ik werk al een kwart eeuw met een Opemus 5 voor kleinbeeld en middenformaat, maar ben op zoek naar een wat groter ding, die ook 6x8 en 4x5 aankan. Mijn vraag is: zijn er tussen die dingen onderling grote verschillen in beeldkwaliteit te ontdekken? Zijn er vergroters met een beduidend betere licht(baan)constructie en daardoor een betere uitlichting bijvoorbeeld? En tov. mijn super low-budget Opemusje, kan ik met zo'n pro-vergroter echt veel betere afdrukken van hetzelfde negatief verwachten? Ik vermoed van niet eigenlijk...

Wat raden jullie voor zwartwit aan: een condensor- of een kleurenkop, of zo'n multigrade-kop van Ilford? En klopt het dat een Aristo koudlichtkop niet lekker werkt met vc-papieren?

Bij voorbaat dank.
    Groet, Paul.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Paul,
    Van formaten groter dan 6x6 weet ik niet zo veel. Wél weet ik dat de Meoptas goeie en vooral stevige vergroters zijn. De Magnifax (6x9) bijvoorbeeld. Zelf gebruik ik al jaren een Durst M605 met diffusor kleurkop. Fantastisch vind ik zelf. Kijk eens op www.fotoapparatuur.nl of www.marktplaats voor een vergroter die 4x5 inch aankan. Heerlijk deze digitale tijden voor de analoge fotograaf: veel apparatuur wordt verkocht voor zulke lage prijzen! Wellicht vind je er daar een en wat bealngrijker is: een uitstekende lens.
    Succes
    Hans

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Ik werk al een kwart eeuw met een Opemus 5 voor kleinbeeld en middenformaat, maar ben op zoek naar een wat groter ding, die ook 6x8 en 4x5 aankan. Mijn vraag is: zijn er tussen die dingen onderling grote verschillen in beeldkwaliteit te ontdekken?
    Kort antwoord : Nee.
    Lang antwoord : Zolang de vergroter gelijkmatig uitlicht (en dat doen alle vergroters voor midden en grootformaat, omdat ze voor professionals gebouwd waren), bepaalt alleen de kwaliteit van je objectief de beeldkwaliteit.

Een dure vergroter is vaak comfortabeler om mee te werken. Maar dat is aan de afdruk niet te zien.

Wat raden jullie voor zwartwit aan: een condensor- of een kleurenkop, of zo'n multigrade-kop van Ilford? En klopt het dat een Aristo koudlichtkop niet lekker werkt met vc-papieren?

Bij voorbaat dank.
    Groet, Paul.
    Condensor werkt echt scherper. Maar je ziet elk stofje en krasje. Diffusor werkt gemakkelijker. Ik heb beiden, en gebruik de diffusor voor 35 mm en 6x6. Condensor voor 4x5 inch.

Het beste in 4x5 (en kleiner) is de Durst Laborator 1200. Als je die voor een goede prijs op de kop kunt tikken moet je dat meteen doen. Kijk wel of er ook alle verschillende negatiefmaskers, lichtmengboxen enz. bij zitten. Als je die later bij moet kopen ben je meer kwijt aan de onderdelen dan aan de hele vergroter.

Naast de laborator zijn er verschillende andere merken die ook uitstekend voldoen. Ik gebruik zelf een Omega D5. Die zijn 2e hands erg goedkoop en oerdegelijk gebouwd. Ze hebben voor en nadelen, maar ik werk er al jaren naar volle tevredenheid mee. Het zijn Amerikaanse vergroters, en onderdelen moet je via Ebay in Amerika zien te vinden. Dat kan een duur grapje worden. Maar verslijten doen ze nooit.

Als je maar één keuze hebt, koop dan de gewone kleurenkop. Daar kun je namelijk alles mee. Kleur, zwartwit, en VC. Als tweede kop zou ik een condensor kopen.

Multigrade en koudlicht koppen voegen naar mijn ervaring niets wezenlijks toe. De VC-kop is iets sneller in gebruik, maar doet niks meer dan een goed gecalibreerde kleurenkop. En ik heb aan de afdrukken nog nooit kunnen zien of hij met koudlicht of met diffusor gemaakt was. Alleen de duurste koudlicht koppen werken goed met VC papieren. De goedkopere modellen niet.

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Nog even een waarschuwing. Soms worden er heel goedkoop 4x5 vergroters van Liesegang aangeboden. NOOIT doen ! Die dingen waren vroeger misschien goed, maar het zijn nu ondingen in gebruik, en de kop is zo hoog dat je een verhoogd plafond nodig hebt om niet op je knieën te moeten werken.

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by clogz
    Hallo Paul,
    Van formaten groter dan 6x6 weet ik niet zo veel. Wél weet ik dat de Meoptas goeie en vooral stevige vergroters zijn. De Magnifax (6x9) bijvoorbeeld.
    Inderdaad een uitstekende vergroter. Maar je kunt er geen 4x5 mee doen. En als je dan toch al een nieuwe vergroter aanschaft, kun je beter meteen iets kopen waarmee je later ook de mogelijkheid van grootformaat hebt.

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    En tov. mijn super low-budget Opemusje, kan ik met zo'n pro-vergroter echt veel betere afdrukken van hetzelfde negatief verwachten? Ik vermoed van niet eigenlijk...
    Grappig is dat, door toevallige omstandigheden kan ik zo maar mijn eigen vraag beantwoorden! Wat vergroters betreft had ik tot dusver ervaring met slechts twee typen, good-old Meopta Opemus 5 en de Durst M305. Tussen die twee heb ik (met kleinbeeld) nooit een significant verschil kunnen ontdekken.

Maar vandaag heb ik voor het eerst afdrukken gemaakt met een Durst DA-900, die tot 6x9 gaat (condensoruitvoering). Ik heb daarmee enkele afdrukken gemaakt van kleinbeeld en 4,5x6 (uit een zelfde reeks die ik net met de Opemus had afgedrukt) en ik kan ik eerste instantie constateren dat mijn Opemus 5 het bepaald niet slecht doet.

Ik durf zelfs te zeggen dat ze gewoon aan elkaar gewaagd zijn! (Objectieven: oude Nikkor 4.0/50 [met vier ipv. zes hoe-heten-die-dingen, lamellen?] en 4.0/80 Rodagon op de Opemus, versus een Rodagon 50 en 80mm op de Durst). Wie had dat ooit gedacht, dat het eenvoudigste amateurvergrotertje zo'n zware Durst-jongen gewoon prima bijhoudt!

Ik heb altijd al vermoed dat je geen betere/mooiere afdrukken krijgt door een betere/duurdere vergroter te kopen. Vandaag is dit vermoeden bevestigd. Weer wat geleerd.

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Paul, mijn mooiste afdrukken ooit heb ik gemaakt met mijn allereerste vergroter, een Opemus 6, met een Nikkor lens.

Kijk voor die afdrukken op:

http://www.triadesign.net/

er staat een serie van mij, afgedrukt op mijn oude Opemus, in de 'guests' sectie.

Sinds ongeveer twee jaar heb ik een Durst, ik geloof een 601 (ben even te lui om naar boven te lopen om te kijken). Die afdrukken van middenformaat negatieven zijn dus beduidend minder scherp dan de afdrukken van de Opemus.

Ik denk er dan ook hard over om mijn Opemus 6 gewoon weer in gebruik te nemen, en alle vlijmscherpe stofjes maar voor lief te nemen (en uiteraard te retoucheren).

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Grappig is dat, door toevallige omstandigheden kan ik zo maar mijn eigen vraag beantwoorden! Wat vergroters betreft had ik tot dusver ervaring met slechts twee typen, good-old Meopta Opemus 5 en de Durst M305. Tussen die twee heb ik (met kleinbeeld) nooit een significant verschil kunnen ontdekken.

Ik heb altijd al vermoed dat je geen betere/mooiere afdrukken krijgt door een betere/duurdere vergroter te kopen. Vandaag is dit vermoeden bevestigd. Weer wat geleerd.

Groet, Paul.
    Het enige wat telt in een vergroter is:

- stabiliteit (een trillende vergroter maakt nooit scherpe afdrukken)
    - gelijkmatige uitlichting van het negatief
    - de kwaliteit van het vergrotingsobjectief
    - strooilicht (allerlei lichtlekken in de vergroter verminderen het contrast).

De hele rest is alleen een kwestie van gebruiksgemak, comfort, en soms mogelijkheden (onthoeken bijvoorbeeld). Maar dat zie je allemaal niet aan de afdruk.

M.a.w. je oude opemus kan best even goede afdrukken maken als een Laborator 1200. Ik heb jaren afgedrukt met een Opemus 5a. Niks mis mee. Maar mijn huidige Durst M605 en Omega D5 zijn wel aangenamer in gebruik.

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Anne Marieke,

een voor mij verbazende constatering. Gebruik je dezelfde lens op de Durst die je ook op de Opemus gebruikte? Verwar je scherpte niet met contrast (condensor of diffuus licht), stel je scherp met een korrelloupe? heb je misschiens last dat door opwarming het negatief 'plopped' in de houder? Trilt de kop van de Durst misschiens door de ventilator (vooropgesteld er zit een ventilator in zoals in de Durst die ik heb). Is negatiefhouder, lens en plank niet uitgelijnd?

Huib

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Paul, mijn mooiste afdrukken ooit heb ik gemaakt met mijn allereerste vergroter, een Opemus 6, met een Nikkor lens.
    Kijk voor die afdrukken op: http://www.triadesign.net/
    Dag Annemarieke,
    Dat zijn fraaie platen uit Ierland, voor zover ik op mijn beeldschermpje kan zien. Geven goed de sfeer weer van dat land dat ik niet ken, behalve van films, foto's en boeken (Beckett bv.). Ik heb mijn Opemus 5 al heel lang en heb altijd gedacht dat duurdere vergroters hooguit wat beter kunnen uitlichten, maar voor de rest kunnen er geen grote verschillen bestaan. Je hebt een negatief, een lichtsysteem (condensor of diffusor bv.), een objectief en een papier onder je vergroter en dat is alles.

Ik moet erbij zeggen dat ik gisteren snel even wat pe/rc-drukjes heb gemaakt met die nieuwe Durst 900, om te zien of er grote verschillen in beeldkwaliteit zouden zijn. (Dat moest snel omdat mijn doka vanaf morgen verbouwd wordt en ik daardoor minimaal een dag of vier onthand ben). Zoals ik meldde, was de kwaliteit van de Durst niet belangrijk veel beter dan de foto's die ik met de Opemus maak. Het zou wel kunnen dat als ik echt een mooie print wil maken en op bariet ga drukken en de tijd neem om meerdere drukken van één negatief te maken, dat de Durst wel zichtbaar beter presteert. Het zou kunnen dat het verschil in de details zit. Dat is wel vaker zo met dure dingen (en met een heleboel andere dingen! :-)

Quote Originally Posted by Annemarieke
    [knip - Durst 601 niet scherp]Ik denk er dan ook hard over om mijn Opemus 6 gewoon weer in gebruik te nemen, en alle vlijmscherpe stofjes maar voor lief te nemen (en uiteraard te retoucheren).
    Dan zal je wel met een kleurenkop werken, ik kan me niet voorstellen dat een Durst 601 (of welke je dan ook hebt) geen scherpe zwartwitbeelden kan produceren. Of is je objectief niet lekker misschien?
    Wat die stofjes betreft, mij lukt het om redelijk stofvrij te werken. Misschien moet je je werkwijze wat aanpassen?

Groet, Paul.

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin