Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,198   Posts: 1,531,455   Online: 830

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 13 of 13

Shooter
    35mm
    Voor de archiveerbaarheid van een barietafdruk zijn meerder factoren belangrijk. Dingen die helpen zijn:
    Kort fixeren in een verse geconcentreerde snelfixeer
    Twee fixeerbaden gebruiken
    Kort spoelen (5 minuten)
    Vervolgens kan je ze in Wash aid (permawash) laten liggen en de afdrukken aan het eind van je sessie spoelen. Hoe lang dat moet hangt af van je papier, manier van fixeren, manier van spoelen.
    Over selenium als middel om de houdbaarheid te verbeteren is op internet al veel te doen geweest (b.v. in de pure silver discussiegroep). De houdbaarheid schijnt alleen verbeterd te worden als je de afdruk volledig omkleurt (wat bij veel papieren niet altijd lukt). Het omkleuren lukt wel (althans bij Agfa MCC) als je de afdruk eerst in Agfa Viradon behandelt (30 - 60 s is genoeg), vervolgens spoelt en dan in de selenium stopt. Kort behandelen (zonder zichtbare kleuromslag) scheen vroeger te hebben geholpen doordat in de seleniumtoner ook sporen zwavel voorkwamen die belangrijk waren voor de verbeterde houdbaarheid. Deze "verontreinigingen" komen nu niet meer voor in seleniumtoner (althans in Kodak Rapid selenium toner).

Shooter
    Medium Format
    Om even terug te komen op het Amaloco X55 fixeer i.c.m. Ilford MG (en andere PE/RC papieren).

In de spaarverdunning 1+9 is 3 minuten fixeren ruim voldoende, met de 1+4 verdunning volstaat 1 minuut.

In mijn ACP (Thermaphot) werk ik bij 30 graden, 1+4 met 30 seconden.

Langer dan 5 minuten fixeren is nadelig voor het PE papier. Het zuigt aan de randen onnodig veel vloeistof in wat later juist tot archieveringsproblemen kan leiden.

Groetjes,

Robert

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Matthijs
    Ik heb uitgezocht wat voor fixeer er gebruikt wordt, en dat is Amaloco X55. Volgens die doos moet je, afhankelijk van de agitatie, maximaal 3 minuten fixeren. Gek genoeg heb ik tijdens mijn dokacursus echt 10min fixeren geleerd. Vreemd!
    Amaloco X55 is fixeer op basis van Natriumthiosulfaat.
    Amaloco X88 (X89) is Ammoniumthiosulfaat en heet niet voor niets snelfixeer.

Plastic papier met X88 fixeren gedurende een minuut oof twee zou ruim voldoende moeten zijn.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin