Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,217   Posts: 1,532,152   Online: 986

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Shooter
    Medium Format
    Images
    8

Archiveerbaarheid afdrukken

Wat voor mij nog enige onduidelijkheid oproept, is de hoe je het beste de archiveerbaarheid van je afdrukken kunt garanderen. Op photo.net en andere engelstalige fora valt hier weliswaar veel over te lezen, maar omdat daar veel producten genoemd worden die moeilijk of niet verkrijgbaar zijn in Nederland, besluit ik mijn vraag hier te stellen.

Ik gebruik Ilford Muligrade IV papier, dus RC-papier. Ik fixeer mijn afdruk altijd 10 minuten (ik weet niet precies welke fixeer, het is een publieke doka) en spoel vervolgens minstens een half uur in een grote spoelbak met licht stromend water.

Hoewel bijna alle foto's in albums belanden en dus weinig blootgesteld worden aan atmosferische invloeden, wil ik toch het zekere voor het onzekere nemen. Is mijn huidige 'workflow' zo goed of moet ik mijn werkwijze veranderen? Tonen? Rapid Fix? Permawash? Help!

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Teneinde de houdbaarheid van RC papier te vergroten zijn er twee mogelijkheden.
    1. Amaloco T50, een seleniumtoner speciaal voor RC papier.
    2. Agfa Sistan.

Fixeertijd 2 a 3 minuten. Spoelen hooguit 5 minuten.
    Gegroet

Hans

Shooter
    Plastic Cameras
    Dag Matthijs,

Als je archiefvast wilt fixeren, moet je om te beginnen toch echt uitzoeken in welke fixeer je je foto's stopt. Afhankelijk van merk en verdunning, is voor pe-papier 90-120s vaak voldoende. Ook spoelen met pe-papier kan met dit soort tijden.

Of en in hoeverre pe-papier archiefbestendig is, weet ik niet. Het is natuurlijk ook nog maar een relatief jong medium. Over de archiefvaste verwerking van barietpapier is al meer bekend, dat gaat vrij goed, onder normale omstandigheden.

Van (selenium)tonen wordt wel gezegd dat dit de houdbaarheid van papieren zou verbeteren. Agfa Sistran (of is het toch Sistan zoals cloqz schrijft?) doet ongeveer hetzelfde, maar be´nvloedt de beeldkleur niet.

Uit ervaring kan ik je melden dat pe-papier en barietpapier dat normaal is gefixeerd (dus niet per se archiefzeker) en dat opgeborgen is in dozen en koffers, er na ruim 25 jaar nog steeds prima uitziet.

Groet, Paul.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Verschillende mogelijkheden om archiefvast te tonen:
    Agfa sistan (geen verandering van tonaliteit)
    Een sepia of bruintoning (Viradon of Amaloco sepia)
    Seleentoning in een sterke verdunning (meestal aubergine tot bruine verkleuring)
    Goudtoning (blauwachtige verkleuring)

groetjes, Marc

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Matthijs
    Wat voor mij nog enige onduidelijkheid oproept, is de hoe je het beste de archiveerbaarheid van je afdrukken kunt garanderen.
    (...)
    Ik gebruik Ilford Muligrade IV papier, dus RC-papier.
    Als je echt archiefvastheid wilt garanderen moet je volgens mij toch echt denken aan barietpapier. Ondanks claims van fabrikanten blijken RC papieren toch nog steeds problemen op te leveren. Ctein heeft daarover een uitstekend artikel gepubliceerd wat uiteindelijk in zijn boek <b>Post Exposure</b> is terecht gekomen.

Gr.
    Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Bariet is denk ik voor mij pas een optie zodra ik over een eigen doka beschik (de openbare doka waarvan ik nu gebruik maak, beschikt bijvoorbeeld niet over droogkast of -pers. Daarnaast moet je na ik begrepen heb barietpapier goed uitwassen, bijvoorbeeld dmv een printwasher. Die hebben ze ook niet.)

Ik heb uitgezocht wat voor fixeer er gebruikt wordt, en dat is Amaloco X55. Volgens die doos moet je, afhankelijk van de agitatie, maximaal 3 minuten fixeren. Gek genoeg heb ik tijdens mijn dokacursus echt 10min fixeren geleerd. Vreemd!

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Mathijs,
    10 minuten is wel erg lang hoor! 3 minuten is echt genoeg voor papier.

succes en groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    Bariet is denk ik voor mij pas een optie zodra ik over een eigen doka beschik (de openbare doka waarvan ik nu gebruik maak, beschikt bijvoorbeeld niet over droogkast of -pers. Daarnaast moet je na ik begrepen heb barietpapier goed uitwassen, bijvoorbeeld dmv een printwasher. Die hebben ze ook niet.)
    Ha Matthijs,
    Barietpapier moet inderdaad beter/langer gespoeld worden dan pc-papier, tijden van een half uur in (zacht) stromend water zijn gebruikelijk. Een speciale printwasher is mooi, maar niet vereist. Ook een droogkast of -pers is niet per se noodzakelijk, je kunt ze ook aan de lucht drogen. Wel af en toe omkeren.

Wat je (als je wilt uiteraard) ook kunt overwegen, is om in die publieke doka gewoon op bariet te drukken en die papieren in natte toestand mee naar huis te nemen en ze daar verder te verwerken.

Gek genoeg heb ik tijdens mijn dokacursus echt 10min fixeren geleerd. Vreemd!
    Ik heb een oud (1975) dokareceptenboekje, waarin letterlijk staat: "Papieren fixeert men 10 min." Maar dat ging wel over bromidepapier met de daar gegeven fixeerrecepten. Pe-papier in moderne fixeren kan echt stukken korter, 2 min. volstaan doorgaans. Als je te lang fixeert heb je kans op verbleking, hoewel dat met moderne papieren niet snel zal gebeuren.
    Groet, Paul.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Vroeger fixeerde men met fixeeroplossingen gebaseerd op natriumthiosulfaat, en 10min. was de gebruikelijke tijd. Hedendaagse (commerciele) fixeeroplossingen zijn samengesteld uit ammoniumthiosulfaat, en 3 min volstaan (ze heten niet voor niets snelfixeer)

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Matthijs, inderdaad kan je best op bariet werken als je geen printwasher of glanspers hebt. Ik print al ruim 12 jaar barieten, en spoelde ze tot nu toe altijd in een gewone wasbak, met stromend water. Pas deze week heb ik een printwasher aangeschaft (was ik al jaren van plan).

Voor wat betreft het drogen: je kunt barieten op glasplaten drogen, door ze daarop vast te plakker met aquareltape (dat witte papiertape dat plakt als het nat wordt gemaakt). Ze drogen perfect vlak op.

Het idee om barieten nat mee te nemen naar huis is nog niet eens zo gek, als dat betekent dat je dan wel op bariet kunt printen. Het is zoveel mooier, dat het de moeite best waard is!

Je moet ze wel minimaal 30 minuten spoelen, en liefst langer.

Groetjes en succes,
    Anne Marieke

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin