Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,571   Posts: 1,545,599   Online: 978

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 26

Shooter
    35mm

probleem met vergroten

Ik heb een vergroter van het type "durst C35"
    Als ik de filters op nul zet en mijn objectief op 2.8 (Rodenstock) krijg ik een heel zwakke afbeelding te zien, vervolgens stel ik de korrel scherp, draai mijn objectief twee stops dicht en belicht. Filter ingesteld op 4
    Als ik het objectief twee stops dicht draai zie ik helemaal geen beeld meer.
    Ik moet meer dan 2 minuten belichten voor een afdruk op fotopapier te krijgen, en dan is het nog heel zwak.
    Ik gebruik nochtans een normaal negatief.
    Op school gebruik ik een durst 605 en dan is het beeld wel zichtbaar, zowel bij het zoeken naar de korrel als bij de belichting.
    Kan iemand mij hiermee helpen, wat doe ik verkeerd?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Oorzaak:
    Er steekt bijna 100% zeker de verkeerde gloeilamp in.
    oplossing
    Of de juiste lamp (cfr. handleiding) nog te vinden is, is een ander punt. Wslk. had de vorige eigenaar hetzelfde probleem.

-m-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Voor de lamp zou jij kunnen aanvragen bij www.durst-pro-usa.com.
    Misschien hebben zij zoiets. Jij moet dan wel de 220V versie hebben. Maar door de inmiddels verhoogde net-spanning zal de al op overspanning lopende lamp nog sterker worden belast en minder lang volhouden.)

De handleiding is hier te vindem: http://www.sandham.com/Manuals/DurstC35.pdf
    Last edited by AgX; 06-24-2010 at 12:11 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by valentina View Post
    Ik heb een vergroter van het type "durst C35"
    Als ik de filters op nul zet en mijn objectief op 2.8 (Rodenstock) krijg ik een heel zwakke afbeelding te zien, vervolgens stel ik de korrel scherp, draai mijn objectief twee stops dicht en belicht. Filter ingesteld op 4
    Als ik het objectief twee stops dicht draai zie ik helemaal geen beeld meer.
    Ik moet meer dan 2 minuten belichten voor een afdruk op fotopapier te krijgen, en dan is het nog heel zwak.
    Ik gebruik nochtans een normaal negatief.
    Op school gebruik ik een durst 605 en dan is het beeld wel zichtbaar, zowel bij het zoeken naar de korrel als bij de belichting.
    Kan iemand mij hiermee helpen, wat doe ik verkeerd?
    In de eerste plaats zou ik scherp stellen bij het werkdiafragma.
    Maar voor je een nieuwe lamp plaatst, zou ik controleren of alles goed afgeregeld is. Is het objectief schoon? En vervang de lampvoet. Een geoxydeerde lampvoet kan de hoeveelheid licht sterk reduceren. Is de lamp helder (geen zwarte aanslag op het glas). Staat de lampjustering optimaal? Zijn de lampaansluitingen schoon; zonodig met schuurpapier schoonmaken.
    Als dan niets helpt, de lamp vervangen. Ik zou spwieso een reserve lamp op voorraad nemen.

Jed

Shooter
    35mm
    bedankt voor de antwoorden, de lamp was inderdaad stuk en ik heb deze vervangen door een philips photocrescenta 230v.
    (er mag bij een durst c35 inderdaad eigenlijk maar een lamp in van max. 55 w type S.0079-dit staat op de achterkant van de lamphouder)
    Ik heb even een mailtje gedaan naar durst usa, misschien kunnen zij mij verder helpen, maar ik vrees dat ik mij een andere vergroter zal moeten aanschaffen....

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ik heb dit aleens eerder gezien,ook een Durst,de lamp stond enorm ver uit het lood,oftewel gedecentreerd,en was zo duidelijk te zien aan de foto,s,dat ik er een opmerking over maakte,maar dat schijnt in sommige kringen niet te mogen.

Shooter
    35mm

LAMP DURST

Valentina,
    Wat je ver haalt is lekker maar je zou het ook eens kunnen proberen bij
    Herr Mehlmann van Durst Duitsland. Heb regelmatig contact met hem:
    RMehlmann@durst-image.de
    Succes,
    Theo

Shooter
    Multi Format
    Ik ken deze specifieke vergroter niet maar toen ik een onderdeeltje voor mijn vergroter nodig had bleek een ander type vergroter waar dit onderdeel inzat op marktplaats goedkoper dan het onderdeel nieuw.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Met een C35 zou ik maar niet te lang gaan klooien. Koop voor een paar tientjes een M605, M670, M70, M805 resp. tot 6x6, 6x7 of 6x9. De betere vergroters van Durst. Andere goede optie's Kaiser, Dunco of Kienzle. Van de laatste 3 zijn alle onderdelen nog verkrijgbaar.

Shooter
    35mm
    ik denk dat ik inderdaad maar voor een nieuwe (en betere) vergroter ga.
    Op de academie werk ik met een durst m605 dus ga ik daar maar naar op zoek.
    als er iemand nog een vergroter van dat type staan heeft die weg mag voor een goed prijsje mag je het altijd laten weten.(in Belgie)
    Op tweedehands sites staan er wel maar ik heb nog niks onder de 200 euro gevonden, en dat vind ik wel duur, of is dit de prijs???
    Ik ga nu naar het tweede jaar fotografie en zou in de toekomst me ook graag verdiepen in middenformaat, dus mijn nieuwe vergroter zou ook hiervoor geschikt moeten zijn.
    Iedereen bedankt voor de antwoorden!!!

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin