Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,930   Posts: 1,556,882   Online: 897

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15
    Eke
    Eke is offline

Shooter
    35mm

Kleurenfilm afdrukken met zwart/wit vergroter

Hallo,

Ik wil graag zelf mijn negatieven gaan afdrukken, maar ik weet niet zo goed welke vergoter ik nodig heb.
    Ik heb namelijk een aantal kleurnegatieven liggen, maar kan ik deze met een zwart/wit vergoter en mulitgrade papier afdrukken tot een zwartwit afdruk? Of kun je slechts kleurnegatieven met een kleurvergroter afdrukken tot een zwartwit of kleurafdruk?
    Daarnaast vroeg ik mij af of je andere chemicaliën nodig hebt om een kleurnegatief vergeleken met een zwartwitfilm op papier af te drukken, of is slechts het papier zelf verschillend?
    Alvast bedankt

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    RA-4 kleuren afdrukken maak je met een kleurenvergroter en RA-4 papier waarbij je de kleurzweem eruit filtert.
    Je maakt gebruik van RA-4 kleurontwikkelaar en RA-4 bleekfixeer.

z/w afdrukken van kleuren negatief is beperkt mpgelijk met z/w multi contrast papier met een sturing van een harde gradatie. Je maakt dan gebruik van een z/w multi contrast papier ontwikkelaar en een z/w fixeer.

Beter gaan de afdrukken met een gecorrigeerde grijs-schaal met panalure papier. Dit is kleuren papier waarmee z/w afdrukken wordt verkregen. Je moet dit panalure papier behandelen als kleuren papier. (Kleuren doka verlichting voeren) maar in z/w papier chemie.

Er zijn C41 chromogeen z/w films zoals XP2 super (Ilford) en T400CN van Kodak. Hiermee kun je z/w afdrukken maken. Het zijn vrij lage contrast films.
    Een buitenbeentje is de Rollei Digibase CN200 (zonder oranje maskering) waarmee het mogelijk is (redelijke) z/w afdrukken en kleurafdrukken te maken.

Hier een voorbeeldje:

Groetjes en welkom bij APUG,

Robert

Shooter
    4x5 Format
    Zwartwitfilm + fixt grade zwartwitpapier +zwartwit vergroter -> zwartwit afdruk
    Zwartwitfilm + multigrade papier + zwartwit vergroter + gradatie filters -> zwartwit afdruk
    Zwartwitfilm + multigrade papier + kleur vergroter ->zwartwit afdruk
    Kleurfilm + speciaal papier (niet meer verkrijgbaar panchromatisch papier) + kleur vergroter -> zwartwit afdruk Dus in praktijk niet mogelijk
    Kleurfilm + kleurpapier + kleurvergroter ->kleuren foto

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Normaal zwart/wit papier is ongevoelig voor rood (daarom kan je in een doka een rode lamp gebruiken). Aangezien kleurenfilm roodcomponenten bevat zullen deze componenten op het papier niet als grijswaarde afgebeeld worden, maar als zwart. De tonaliteit van een dergelijke afdruk (zeker met roodtonen) is dan visueel verkeerd. Als toemaatje heeft een kleurennegatief een oranjemasker, dat onvrijwillig het contrast van de afdruk beinvloed.
    Het resultaat zal bijgevolg matig zijn.
    Het lang terziele gegane panalure zwart/wit papier was wél roodgevoelig (dokalamp niet toegestaan) en gaf dus correcte resultaten.

M
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het lang terziele gegane panalure zwart/wit papier
    Kodak panalure is gestopt met de hele z/w Polymax affaire van Kodak (2004/2005) maar Oriental heeft het papier tot 2008 nog geproduceerd.
    Perfecte afdrukken van kleuren negatieven. Jammer dat het nu niet meer te verkrijgen is.

Ik zal toch eens bij Foma informeren daar zij nu ook Fomalux 111 produceren een contact papier op fiber/bariet basis.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    RA-4 kleuren afdrukken maak je met een kleurenvergroter en RA-4 papier waarbij je de kleurzweem eruit filtert.[...]
    Of met een zwart-wit vergroter en een setje kleurenfilters in de filterla of (minder goed) onder de lens.

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    De van Robert aangehaalde film van Rollei is een kleurennegatief-film die geen integraal masker heeft. Zulk een oranje masker verhoogt massief de effectieve densititeit van het negatief bij gebruil van normaal zw papier.
    Bij gebrek aan deze masker is dit probleem van de tafel, maar het probleem van de gebrekkige kleurengevoeligheid van de papieren bestaat nog altijd.

Multikontrast papieren lijken op het eersd beter gebruikt te kunnen worden, omdat zij tot in het groen gevoelig zijn. Maar deze gevoeligheid is gepaard met een kleurafhankelijke verandering van gradatie.
    Voor een doorgaans kleurkorrecte zw afdruk heb jij special panchromatisch papier nodig, dat niet meer als vellen word aangeboden.

Wat de zw vergroter betreft: Om kleurennegatieven te vergroten heb jij niet noodzakelijk een kleurenkop bij de vergroter nodig, die dus bij gemak van instellwieltjes de nodige filtratie bezorgd.
    Alternatief kun je deze filtratatie ook bereiken door gebruik te maken van:

-) een set van losse subtractieve filter-folies (cyaan, magenta, geel) in de vereisde densiteit

-) 3 additieve filter-folies (rood, blauw, groem), waarbij achtereenvolgende belichtingen (een per filter) gedaan worden en de belichtingstijd per belichting moet worden aangepast.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    een set van losse subtractieve filter-folies (cyaan, magenta, geel) in de vereisde densiteit
    Ik heb 20 jaar lang gewerkt met een subtractieve filter set en een z/w vergroter maar gezien de nauwkeurigheid is een kleuren kop ver te prefereren als met losse filters. 5CC is nml. de kleinste correctie mogelijkheid en met een Magenta correctie is dit geen 100% zweemvrije oplossing.

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    [...] 5CC is nml. de kleinste correctie mogelijkheid en met een Magenta correctie is dit geen 100% zweemvrije oplossing.
    Hangt helemaal van de zweem af.

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Gezien de priizen van nu is er ook eigenlijk niet meer het probleem om te kiezen tussen zw en kleuren vergroters resp. koppen.
    Haal gewoon allen twee in huis...

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin