Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,741   Posts: 1,515,561   Online: 981

Results 1 to 8 of 8
    Adri van Loenhout's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    4

Gebruik Durst M601 met CLS66

Ik gebruik sinds kort bovenstaande combinatie voor mijn afdrukken. Nu heb ik bij mijn Ilford Multigrade papier een overzicht over de instellingen t.b.v. de verschillende gradaties (onderverdeeld in 1/2-eenheden). Hierbij is dit aangegeven voor Durst (max 170) en Durst (max 130). De instellingen van mijn CLS66 gaan echter niet hoger dan 100 voor elk kanaal. Is dit een verouderd type? Kan iemand mij helpen aan de gradatie-instellingen voor deze CLS-kop? Of kan ik misschien uitgaan van een procentuele omrekening van de getallen uit de tabel van 170 of 130?

Adri

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Adri,

Volgens mij staat zo'n tabel in Ralph Lambrecht's
    http://www.waybeyondmonochrome.com/WBM2/Welcome.html

Als niemand verder reageert, PM me dan volgende week, dan kan ik het voor je opzoeken en posten,

Mvgr,

Cor

Shooter
    Medium Format
    Hallo Adri,

Inderdaad is de CLS66 een oude uitvoering en gaat tot max 100

Het is echter een uitstekende vergroter en kop

Ik heb geen omrekeningstabel voor je,maar het zal niet veel schelen t.o.v130

de vraag is of je zo moet werken

er staat voldoende op APUG hoe wel te handelen

het gaat om je diepste zwarten en net doortekent wit en niet om waarden

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Hallo Adri,

Inderdaad is de CLS66 een oude uitvoering en gaat tot max 100

Het is echter een uitstekende vergroter en kop

Ik heb geen omrekeningstabel voor je,maar het zal niet veel schelen t.o.v130

de vraag is of je zo moet werken

er staat voldoende op APUG hoe wel te handelen

het gaat om je diepste zwarten en net doortekent wit en niet om waarden
    Maar wie zegt je hoe de conditie van de dichroitische filters is? Bij een oudere vergroter mag de kans groter zijn dan bij een nieuwe vergroter dat de filters niet meer deugen; maar dat zal je eerst moeten uitmaken.

Jed

Shooter
    Multi Format
    hallo Adri,

ben je er al wat verder met geraakt?

ik heb eigenlijk hetzelfde probleem ...
    voorlopig is dat nog niet zo erg , mijn doka thuis is toch nog niet in orde en afdrukken doe ik voorlopig alleen in de academie , ik heb ook nog wel een setje losse filters liggen

mvg,
    alex

Adri van Loenhout's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    4
    In de praktijk blijkt het vanzelf hoe je de insellingen maakt. Gewoon met proefstroken zoeken tot je de juiste instellingen hebt gevonden die aan jouw eisen voldoen. Dat kost wat tijd en energie, maar uiteindelijk leer je daarbij uitstekend omgaan met je vergroter, filtering en verschillende papiersoorten.

Shooter
    35mm

nog even durst M 605

Ben nu ook in bezit van Durst M605

heb wat problemen met de lamp . vooreerst kan het zijn dat er in de Durst 2 lampen zitten ? Een in de kop type halogeenlicht en 1 in de onderzijde van de apparaatkop ?Ik geraak er niet meer aan uit .
    Ik heb 3 uren gesukkeld om de lamp (halogeen ) te verwijderen daar ie stuk was .In de bijlage lijkt dit eenvoudig door het lamphuisdeksel op te tillen maar dat gaat helemaal niet . Dat is 1 blok en verankerd in de kleurenkop .
    Tweede vraag hoe kan ik weten welke condensor er in zit ?Moet alles los ? Is het de condensor voor 80 mm of die voor 50 mm ? Ik gebruik de 50 mm ;
    zIE ATTACH EXPLANATION

dank

HELP GET ME SOME HELP ...
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 001.jpg  

Shooter
    Multi Format
    Dag Tjen, iets is me niet duidelijk aan je vraag. Werk je met een condensorkop (zwartwit) of met een diffusorkop (kleur)? Ik vermoed met de diffusorkop, omdat je spreekt over een "kleurenkop". Bij de diffusor schakel je tussen kleinbeeld ('Box 35') en middenformaat ('Box 66') met de schuifknop aan de rechterzijde van de vergroterkop.
    De diffusor bevat één halogeenlamp. De kop haal je eraf door de twee lange schroeven los te maken de je vindt achter de objectiefbalg. Eenmaal je de kop los hebt (gaat heel makkelijk), wijst de rest zichzelf uit: twee schroefjes losdraaien en het het lamphuisdeksel komt eraf; daaronder zit de lamp vastgeklemd met twee veren. Uithalen en vervangen kan geen probleem zijn, je kan er zo aan.
    Succes, Stefaan.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin