Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,220   Posts: 1,532,303   Online: 896

Results 1 to 10 of 10
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

panorama afdrukken in de doka uit meerdere neg.

wie weet of het mogelijk is en hoe, om een panorama foto aftedrukken uit meerdere naast elkaar geschoten negatieven.

ik hoor het graag van jullie

Shooter
    Large Format
    Er zijn zo veel mogelijkheden.
    Het simpelste is om de foto's gewoon apart af te drukken en ze dan zó neer te leggen dat het onderwerp 'doorloopt'. De randen van de prints zullen dan onderling wel verspringen. Je kunt natuurlijk ook je camera op een stevig statief zetten met een goede panoramakop en heel precies waterpas zetten en dan kan je een redelijk net doorlopend resultaat krijgen. Andere optie is om deelvergrotingen te maken die precies op elkaar aansluiten. Je vergroot sommige delen van je onderwerp dan meer dan andere. Kan een bewuste keuze zijn.
    Je kunt de negatieven inscannen en 'photo stitching software' gebruiken. Als je met deze zoekterm in Google kijkt krijg je een hele lijst. Zo lijkt het net of het één opname is.(Is dit vloeken hier? Mocht dat zo zijn: met de airbrush de overgangen gladstrijken, zoals Ger van Elk vroeger liet doen als analoog alternatief...)
    Aparte afdrukken maken en ze naast elkaar hangen als een twee-, drie-, zo-veel-als-je-maar-wilt-luik.
    Als je wilt laten zien dat het een samengesteld beeld is, maar je wilt het wel 'glad' hebben, dan maak je een collage die je daarna fotografeert of scant. Daarna kan je desgewent weer bewerken.

Je fantasie stelt hier de grenzen denk ik, of de eindgebruiker van het beeld. Technisch kan je het zo gek niet verzinnen of je kunt het doen.

Veel plezier! Jan

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik denk even hardop na:

Als je het onder de vergroter wilt doen, moet je eerst met een 360' panoramakop een serie negatieven maken die elkaar precies evenveel overlappen. Let op dat je goed belicht. Je kunt hierbij niet op je automatische camerabelichting vertrouwen, want die geeft in de richting van de zon een onderbelicht beeld.

Onder de vergroter bepaal je van alle afzonderlijke afdrukken exact de juiste belichtingstijd om overal de gewenste grijswaarden te krijgen.

Daarna maak je een lineaal waarlangs je de strook papier exact kunt verschuiven. Liefst met stops die in het donker te voelen zijn. Bijv. een lat met op precies de goede plaatsen gaatjes waar je een deuvel in kunt steken. Het kan ook een kartonnen sleuf zijn met stops, waar je het papier doorheen schuift. Dan kan er geen vals licht meer bij.

Vervolgens hang je een glasplaatje vlak onder je vergroterlens waarop je link en rechts een stuk zwart karton geplakt hebt. Dat projecteert voor elk nieuw negatief eenzelfde deel van het beeld op het papier. En omdat hij zo dicht onder de lens hangt wordt de overgang heel onscherp.

Je belicht dus het papier deel na deel, met telkens dezelfde lichtafval van de stukken karton. Hierdoor zouden de overlappende randen netjes op elkaar moeten passen. Natuurlijk moet de afstand die je het papier doorschuift overeenkomen met het geprojecteerde beeld van het negatief.

De eerste poging zal niet meteen perfect zijn. Maar als je alles exact bemeten hebt en de juiste belichtingstijden gebruikt, moet het theoretisch mogelijk zijn om een panorama goed af te drukken. Maar misschien hebben anderen in deze forums wel veel simpelere oplossingen.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic
    Als je het onder de vergroter wilt doen, moet je eerst met een 360' panoramakop een serie negatieven maken die elkaar precies evenveel overlappen.
    Wat voornamelijk van belang is met een 360 graden panorama is dat je niet ronddraait om het statief of handmatig om je eigen as, maar OM HET BRANDPUNT VAN DE LENS. Je kunt daartoe ook zelf een panoramakop maken.

Ook vind je op photocrack een algemeen verhaaltje over panorama's, hoewel dit minder op analoge fotografie is gericht.

Over het algemeen worden de negatieven eerst gedigitaliseerd. De foto's die je hebt zijn het beste te vergelijken is met een mercator-projectie. Je weet wel, zo'n uitgevouwen wereldbol. Net als op een wereldkaart. Rond de evenaar zijn de oppervlakten van de landen in werkelijkheid veel groter. Rond de polen zijn de oppervlakten weer veel kleiner.
    Softwarematig kan je van je foto's delen van een bol van maken en die aan elkaar naaien tot een hele bol en dan weer uitvouwen tot een rechthoek. Dat is onder de vergroter erg moeilijk.

Maar er zijn al voorbeelden van panorama's van meer dan anderhalve eeuw geleden. Bijvoorbeeld een blik op de haven van San Fransisco uit 1851, gemaakt met vijf daguerreotype platen.

Maar dat kan je natuurlijk veel mooier. Zo heeft Mesdag (Ja, ja, die van het Panorama...) in Scheveningen prachtige foto's genomen. Open deuren: zonder statief kan je maar beter geen panorama maken. Hoe groter de groothoek, hoe minder foto's nodig, dus minder werk achteraf en hoe meer er boven en onder op staat...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Er is mij nog niet alles duidelijk Gilbert,
    Die 2 zwarte kartonnetjes op het glas plaatje vlak onder de lens, die zijn dus om het te projecteren beeld te kaderen? ik heb in mijn durst L900 onder het negatief 4 schuifjes zitten om te kaderen. kan ik daar dan het zelfde mee doen? die geven een onscherpe kadering dus geen harde randen. of begrijp ik er nu helemaal niets van?

Jan, dat van dat statief is een goede tip, dat ga ik zeker proberen. ik wil natuurlijk een zo natuurgertouwe afdruk creëren.

Ik heb deze vraag ook gesteld aan iemand die een presentatie gaf mijn fotoclub over zijn montage foto's die hij maakte in de doka.
    hij schreef dit in zijn email aan mij:

Hallo Daniel,

Ik heb geen ervaring met het maken van Panoramafoto's maar ik denk dat het 'naadloos' afdrukken van 2 of meer foto's het probleem is. Je kan wel het papier verschuiven (langs bv. vastgeplakte liniaal) maar je krijgt het nooit 100% strak tegen elkaar belicht. Bovendien als je de eerste opname bv. 10 sec. belichting geeft en de 2e ook dan zal de eerste toch donkerder zijn (de belichting werkt namelijk al door in het papier ook al is het nog niet ontwikkeld). Kortom, het lijkt mij erg lastig en ik heb er geen passend antwoord voor...

Toch succes!

Ik ga in ieder geval opzoek naar een stevig statief die ik aan ga passen.
    dan ga ik gewoon proberen. Als het niet lukt moet ik met tegen zin gaan scannen.

de vol houder wint meestal. alvast bedankt voor jullie reacties.

Shooter
    Large Format
    Mocht je je tegenzin overwinnen en gaan scannen, dan is het (gratis) programma PanoTools van Prof. Dersch misschien een goed startpunt.
    Ik heb het zelf niet gebruikt, maar er wel goede verhalen over gehoord.
    Ik zou deze route kiezen als ik niet aan een panoramacamera (bijvoorbeeld Noblex) kon komen en toch iets wilde hebben dat er uit ziet als 1 opname met cylindrische projectie.

Kijk voor meer ideeën eens hier.
    Je kunt ook eens zoeken op het Large Format Photography Forum.

Jan

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jan Nieuwenhuysen
    Mocht je je tegenzin overwinnen en gaan scannen, dan is het (gratis) programma PanoTools van Prof. Dersch misschien een goed startpunt.
    Link: http://webuser.fh-furtwangen.de/~dersch/

Het beste programma voor panorama's (C't 2003) is Panorama Factory.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Er is mij nog niet alles duidelijk Gilbert,
    Die 2 zwarte kartonnetjes op het glas plaatje vlak onder de lens, die zijn dus om het te projecteren beeld te kaderen?
    Die zijn om de overgangen tussen twee negatieven vloeiend te maken.

ik heb in mijn durst L900 onder het negatief 4 schuifjes zitten om te kaderen. kan ik daar dan het zelfde mee doen? die geven een onscherpe kadering dus geen harde randen. of begrijp ik er nu helemaal niets van?
    Die randen zijn inderdaad scherper. Of dat ook werkt zou je uit moeten proberen.

Ik heb geen ervaring met het maken van Panoramafoto's maar ik denk dat het 'naadloos' afdrukken van 2 of meer foto's het probleem is.
    Vandaar die kartonnetjes.

Bovendien als je de eerste opname bv. 10 sec. belichting geeft en de 2e ook dan zal de eerste toch donkerder zijn (de belichting werkt namelijk al door in het papier ook al is het nog niet ontwikkeld). Kortom, het lijkt mij erg lastig en ik heb er geen passend antwoord voor...
    Dat geldt alleen als je de zaak niet goed uittest.

Ik ga in ieder geval opzoek naar een stevig statief die ik aan ga passen.
    dan ga ik gewoon proberen.
    Lees vooral het artikel van Jaap (Merlin) goed. Ik heb in de praktijk gezien hoe goed die DHZ constructie werkt, en dat kan je een schandalig dure panoramakop besparen.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    handige Harry

leuke tips,

doe zo voort

iggy

Shooter
    Medium Format
    Ik heb het zelf niet gebruikt, maar er wel goede verhalen over gehoord.
    Ik zou deze route kiezen als ik niet aan een panoramacamera (bijvoorbeeld Noblex) kon komen en toch iets wilde hebben dat er uit ziet als 1 opname met cylindrische projectie.
    Een goedkoop alternatief voor de Noblex is natuurlijk de Hrozion camera. Daar heb ik al heel veel plezier van gehad en ik vind het een van de leukste snapshotcamera's op de markt. Er wordt een aantal keren gezegd: gebruik een goede 360 graden panoramakop. Ik heb er 1 van Manfrotto. Vergeet even niet dat zo'n ding dicht tegen de 400 euro kost. Als je panorama's van kleinere ruimtes maakt is het werken met zo'n kop een must anders verschuift alles steeds en krijg je nooit een goed panorama. Met een macroinstelslede kom je ook een heel eind. Je hebt in ieder geval iets nodig waarmee je je camera naar achteren kunt schuiven, zodat je om het nodaal punt van je lens kunt draaien. Als je die opnametechniek onder de knie hebt dan kun je je gaan buigen over het afdrukken. Ik werk voornamelijk digitaal, omdat ik ze op die manier gewoon het mooist aan elkaar krijg. Als experiment is het misschien leuk om eens analoog te doen. Blijf je analoog en wil je panorama vaker doen, dan zou ik echt een panoramacamera overwegen en dan is de Horizon een heel goed startpunt.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin