Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,930   Posts: 1,522,170   Online: 1015

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Breunes
    Fred

waar heb je dat vandaan over Ilford?

Ben
    Ben,

Vandaag ergens gelezen op het www.
    Ik peil bij mijn fotomateriaal leverancier.
    Fred

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Digital is best taken with a grain of silver.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Oef ben ik even blij dat Ilford toch nog blijft leveren.... ik koop nu vooral van Ilford met toch een bepaalde reden....

Nog een vraagje (ivm die verkleurde inkt): ik werk met negatiefjes die ik inscan en van sommige dia's maak ik dan afdrukken (standaard hp 5550 met fotoinktpatroon) op Epson fotopapier van hoge kwaliteit (indien ik een half jaar had geleden had geweten dat Epson toonaangevend is op foto-gebied...)
    Ik vraag me af: zullen deze afdrukjes kleurvast blijven???
    Qua kwaliteit zit er in ieder geval géén verschil met de kodak-digi prints. Ik hanteer deze werkwijze voor prints groter dan de standaard-afdrukformaten....
    En voor zwart-wit wil ik zo snel mogelijk een vergroter ;-)
    Ik zou wel ogenblikkelijk willen beginnen met bariet, is dit mogelijk of te moeilijk? (stond hier niet ergens een cursus of verwijzing hiernaar?)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Breunes
    Fred

waar heb je dat vandaan over Ilford?

Ben

Van mijn fotoboer. Ik had een tiental doosjes HP5+ vlakfilm en dito 120 rolletjes besteld. Die waren opeens niet meer leverbaar. Zaterdag zijn ze opeens weer geleverd. En voor zover ik dat kan beoordelen zijn dat nieuwe emulsienummers.

Mijn fotoboer heeft maar meteen een nieuwe bestelling voor 50 doosjes vlakfilm geplaatst, voor het geval dat...

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Enige tijd geleden stond er een aardig artikel in het blad ComputerIdee waarin een proef werd gedaan met inktjetprentjes. De meeste gaven na veertien dagen aan de muur te hebben gehangen fikse kleurverschuivingen te zien.

Vergroters zijn tweedehands absoluut spotgoedkoop op het moment. Met bakken, ontwikkeltankjes enz zo''n Euro 150,-

Waarom zou je niet gelijk met bariet beginnen?
    Succes
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Hmmm. Maar zo'n prints zijn toch goed genoeg om in een fotoalbum te steken? Ik bedoel: de kostprijs is op zich al +-1€ per blad dus dan verwacht je toch IETS van kwaliteit...

En wat heb ik allemaal nodig naast een vergroter om op bariet af te drukken? (papierontwikkelaars, glazen platen of ander droogsysteem, filmklemmen, kattenbakken , fotoschalen, papierklemmen, objectief, maskers, barietpapier?....)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    En wat heb ik allemaal nodig naast een vergroter om op bariet af te drukken?
    Vooral een radio. Eenmaal verslaafd aan bariet en je kan niet meer terug.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    ik werk met negatiefjes die ik inscan en van sommige dia's maak ik dan afdrukken (standaard hp 5550 met fotoinktpatroon) op Epson fotopapier van hoge kwaliteit
    Ik vraag me af: zullen deze afdrukjes kleurvast blijven???
    Zeer waarschijnlijk niet. Als je de berichtgeving van de laatste tien jaar een beetje volgt, zie je dat er telkens weer nieuw "kleurecht" papier en inkt uitgevonden wordt. Hoe zat dat dan telkens met die voorgaande "kleurechte" produkten? Intussen laten vergelijkende testen keer op keer weer zien dat inkjets verkleuren. Sommige gerespecteerde instituten beweren nu dat er inkten zijn die het 100 jaar of meer uithouden. Als je dan doorleest en zoekt naar de maatstaven, blijkt dat een 50% vervaging van de inkt binnen die tijd als kleurecht gezien wordt. Als mijn barietafdrukken zoiets deden zou ik me dood schamen.

Hmmm. Maar zo'n prints zijn toch goed genoeg om in een fotoalbum te steken? Ik bedoel: de kostprijs is op zich al +-1? per blad dus dan verwacht je toch IETS van kwaliteit...
    De prijs heeft niets of bijna niets te maken met de kwaliteit.

Ik zou wel ogenblikkelijk willen beginnen met bariet, is dit mogelijk of te moeilijk? (stond hier niet ergens een cursus of verwijzing hiernaar?)
    Het is niet veel moeilijker dan plastic papier. Wel meer werk. En voor topresultaten is een poosje praktijkervaring nodig. Ik ben bezig met een cursus bariet uit te schrijven. Stukken daarvan kan ik komende tijd wel op www.photocrack.com publiceren.

En wat heb ik allemaal nodig naast een vergroter om op bariet af te drukken?
    Hetzelfde als voor plastic papier. Bovendien is een goede spoelbak aan te bevelen. En eventueel wat glasplaatjes (van wissellijsten) om de afdrukken vlak te laten drogen.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by fred
    Ben,

Vandaag ergens gelezen op het www.
    Ik peil bij mijn fotomateriaal leverancier.
    Fred
    Ik heb anderhalve week geleden uit pure nieuwsgierigheid aan mijn lokale fotoboer gevraagd of ik een doosje fp4+ in 4x5 kon bestellen (ik kan daar alles van Agfa en Ilford krijgen). Antwoord (na opbellen): ja kan, levertijd tussen de tien en dertig dagen (normaal is een week of tien dagen).
    Hoewel het nog niet is aangekomen, werd de bestelling dus wel gewoon aangenomen ipv. dat gezegd werd dat Ilford niet meer leverde.
    Hmm, fp4+ op 4x5 in x-tol (1+1), ben eigenlijk wel razend benieuwd...

Groet, Paul.

Shooter
    Multi Format
    Hmmm. Maar zo'n prints zijn toch goed genoeg om in een fotoalbum te steken? Ik bedoel: de kostprijs is op zich al +-1€ per blad dus dan verwacht je toch IETS van kwaliteit...

En wat heb ik allemaal nodig naast een vergroter om op bariet af te drukken? (papierontwikkelaars, glazen platen of ander droogsysteem, filmklemmen, kattenbakken , fotoschalen, papierklemmen, objectief, maskers, barietpapier?....)
    Pieter,

ik kocht onlangs een complete DOKA met een Z/W én een kleurenvergroter (= 2 Nikkor 1.4 obj.), alle bakken, flessen, klemmen... voor 75 Euro.

Da's een pak goedkoper, zeg maar 5% van de totaalprijs van een PC / scanner / printer combinatie en voor 1500 heb je dan nog niet alles in huis voor een digitale DOKA :rolleyes:
    Daar mag je dan nog de prijs van inkt en fotopapier bijrekenen.

Ik heb alvast mijn laatste fotokleurenprint op PC gemaakt.

Kwestie van op het goede moment op de gepaste veilingsite langs te gaan.

argus

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin