Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,813   Posts: 1,581,590   Online: 853

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 15 of 15
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Tuurlijk zijn je kleinbeeld en vergroter meer dan voldoende.
    Zoals Marc al zei, selectie is het belangrijkste.
    Ikzelf ontwikkel alles en daarna gaan de negatieven de scanner in. Lang duurt dat niet, ik heb ook geen uitstekende kwaliteit op het oog. Het helpt me de beelden te beoordelen, want een contactafdruk van 35 mm vind ik echt wel klein. Ook durf ik wel eens een digitale toning toe te passen, en dat resultaat wil ik (soms ooit) in de doka bereiken.... maar dan wel beter natuurlijk! Voor mij is dat het visualiseren van de uiteindelijke afdruk...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    1) voor een reeks filmen te ontwikkelen: zo'n lange pattersontank voor 6 KB filmen helpt wel :-)
    2) geduld, de winter is nog lang en de doka een zalige verblijfplaats
    3) transparante negatiefvellen gebruiken: 2 voordelen, geen vochtdruppels mogelijk op je negatief en negatieven makkelijker te beoordelen
    4) een lichtbak maakt het gemakkelijker om je negatieven al te beoordelen met de loupe (omgekeerde oude 50mm lens); grote lichtbakken krijg je nu haast gratis (radiologen)
    5) voor degenen met karakter en systeem: kontaktafdruk maken van elke film en dan kan je daar ook heel veel informatie uithalen ivm afdruktijden onderling...

zie ook boek van Willy Ronis: Derrière l'objectif.

Fred
    Last edited by fred; 08-10-2006 at 06:56 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Schokker
    Gister nog een foto afgedrukt van de skyline van de binnenstad van amsterdam. De foto heb ik gemaakt vanaf het dak van een gebouw....wat een detail zeg niet normaal. Zelfs van kerktorens heel ver weg zie je de fijnste details.
    We zullen zien ;-)... de twee zijn niet echt te vergelijken. Tegen die tijd zul je het wel met me eens worden dat middenformaat toch wel erg mooie beelden oplevert. Echter, middenformaat is over het algemeen ook zwaarder en trager... oftewel, het zou nog maar te bezien zijn geweest of je dan ook op dat dak had gestaan.

En om nog terug te komen op je 1e vraag... er zijn ook nog een boel gestorven fotografen (ook bekenden) die nog velen on-ontwikkelde rolletjes hebben liggen.

Maar succes met de DoKa werkzaamheden!

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argus
    Wel,

HCB fotografeerde met middenformaat, wat het beoordelen van een contactafdruk al en héél stuk gemakkelijker maakt....

G
    jij snuift teveel fixeer dezer dagen Geert.
    btw: hoe maakt de baby het??

of is het één of ander pigment van je gomdrukken...:-)

:-)

ter info: gisteren akte getekend en vanaf begin oktober ben ik ieder w-e te vinden in Willebroek...:-)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Schokker View Post
    Ik ben nog een redelijke rookie in het zelf afdrukken in de doka maar sinds ik het ondekt heb doe ik eigenlijk niet anders. Telkens vraag ik mij het volgende af:

Stel ik ben Henri Cartier Schokker en ik krijg ee foto opdracht naar bvb italie. Kom terug met 25 ilford fp4 rolletjes.......en dan.

Als ik zie hoe lang ik er over doe om wat foto's af te drukken. Meestal begin ik om 22:00...doka is niet geheel lichdicht, en stop da rond een uur of 12. Heb dan zo'n4 goede foto's.

Ik neem aan dat ze vroeger niet al die foto's op die 25 rolletjes gingen afdrukken. Werd dan de selectie echt gemaakt op basis van de contactafdrukken?? p.s. ik weet dat bresson een afdruk dude in dienst had maar laten we er even van uit gaan dat hij die niet had.
    Vroeger was het leven voor een professionele fotograaf nog eens makkelijk. Hij liet een loopjongen de hele zwik naar een laboratorium brengen. En hoe is dat nu? Een amerikaanse fotograaf vertelde mij dat hij uren zit te prutsen achter een computer. Wat een verloren tijd.

Jed

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin