Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,502   Posts: 1,543,377   Online: 779

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Shooter
    35mm

Hoe ging dat vroegahh

Ik ben nog een redelijke rookie in het zelf afdrukken in de doka maar sinds ik het ondekt heb doe ik eigenlijk niet anders. Telkens vraag ik mij het volgende af:

Stel ik ben Henri Cartier Schokker en ik krijg ee foto opdracht naar bvb italie. Kom terug met 25 ilford fp4 rolletjes.......en dan.

Als ik zie hoe lang ik er over doe om wat foto's af te drukken. Meestal begin ik om 22:00...doka is niet geheel lichdicht, en stop da rond een uur of 12. Heb dan zo'n4 goede foto's.

Ik neem aan dat ze vroeger niet al die foto's op die 25 rolletjes gingen afdrukken. Werd dan de selectie echt gemaakt op basis van de contactafdrukken?? p.s. ik weet dat bresson een afdruk dude in dienst had maar laten we er even van uit gaan dat hij die niet had.
    No photographer is as good as the simplest camera....Edward Steichen...

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Gewoon net als HCB. Je rolletjes inleveren bij je vaste afdrukker en dan weer op reis.
    Je kunt laten ontwikkelen en contactafdrukken laten maken en daar selecties van afdrukken

Ben

Shooter
    Multi Format
    Wel,

HCB fotografeerde met middenformaat, wat het beoordelen van een contactafdruk al en héél stuk gemakkelijker maakt.

Stel nu dat jij HCS bent, dan maakt dat de zaak een stuk gemakkelijker: je krijgt heus geen opdracht in Italië als je niet professioneel bezig bent. Dwz: tijd om overdag af te drukken EN een lichtdichte DOKA waarin je ook overdag kan werken.

Eens je die 25 rolletjes FP4 ontwikkeld en afgedrukt heb (trouwens: 24 of 36 opnames?), zal je routine nog verbeterd zijn

BTW: voor 2 uur ga ik de DOKA niet eens meer in (behalve voor gomdrukken) ... gisteren beziggeweest met 8 contactafdrukken (archiefvast afgewerkt en getoned bariet) van 13x18, ergens tussen 19.00 en 24.00 uur. Dat is pas een DOKA-sessie

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by argus
    Wel,

HCB fotografeerde met middenformaat, wat het beoordelen van een contactafdruk al en héél stuk gemakkelijker maakt.

S

G
    Als Leica DAT hoort :P
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Als Leica DAT hoort :P
    doeme, kemel, klopt, maar ik ga hem toch niet weg-editen

Komt ervan als je altijd groter denkt, op den duur weet je het verschil tussen al die miniatuurformaten niet meer

G

Shooter
    35mm
    Lichtdicht maken van mijn doka werk ik aan, ga zo naar de praxis om spullen te halen.

En alles naar een lab brengen is leuk maar MEGA duur. Ben laatst in de Dom Republiek geweest. Zo'n 6-7 rolletjes bij Scolor in Amsterdam met contact was 75 euro...klung.

En dan nog blijf ik het lastig vinden om de 35mm contactafdrukken te beoordelen. Gebruiken jullie een goede loep oid?

en bresson met MF?? ben ik dan zo gebrainwashed dat ik dacht dat hij toch echt altijd met zn leica fotografeerde. Ik moet eigenlijk zeggen dat ik het niet echt geloof dat hij MF gebruikte.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Wel, de oplossing is zéér eenvoudig: selectie, selectie en nog eens selectie. Van mijn laatste reis naar Noorwegen maak ik exact 18 afdrukken, ongeacht het aantal negatieven dat ik heb. Kwestie van het publiek geboeid te houden.

NB. De foto's zijn met een Texas Leica gemaakt

M
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Wel, de oplossing is zéér eenvoudig: selectie, selectie en nog eens selectie.
    Klopt als een bus. Ik ben met 50 negatieven teruggekomen van Bretagne, daarvan vind ik er nu 9 de moeite waard om goed uit te werken.

Zoals ik eerder al ondervond, zijn de beelden waarvan ik bij de opname niet 100% overtuigd was, effectief ook diegene die ik nu niet ga afdrukken...

NB. De foto's zijn met een Texas Leica gemaakt
    8mm?

G

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Schokker
    En alles naar een lab brengen is leuk maar MEGA duur. Ben laatst in de Dom Republiek geweest. Zo'n 6-7 rolletjes bij Scolor in Amsterdam met contact was 75 euro...klung.
    LOL... wel laten ontwikkelen... niet contacten!! Dat doe je zelf wel... en nog beter dan het lab ook. Maar maak je geen zorgen, zo te zien zit jij binnen niet al te lang aan je 1e middenformaat... dan maak je minder opnamen en ga je voor kwaliteit... gok ik.

Maar voor de meesten hier is het volgens mij de lol zelf alles in de hand te hebben en voor kwaliteit te gaan (dus idd een hevige selectie)... voor kwantiteit is een digi veel kosten- & tijd-efficienter.

Grx

Shooter
    35mm
    Heb nu van die doorzichtige negatiefvellen dus ka ik ook zelf contactafdrukken maken en doe ik het dus voortaan niet daar meer ;-)

En idd de kwaliteit daar ga ik ook voor, er is niks mooier dan zelf een mooie afdruk gemaakt te hebben. Toch ben ik van mening dat ik met mijn pentax spotmatix met 50mm 1.4 takumar en Focomat vergroter ook behoorlijke kwaliteitsafdrukken kan maken. Gister nog een foto afgedrukt van de skyline van de binnenstad van amsterdam. De foto heb ik gemaakt vanaf het dak van een gebouw....wat een detail zeg niet normaal. Zelfs van kerktorens heel ver weg zie je de fijnste details.

Maar ik moet weer knutselen. Ga een plaat hout in het raam zetten die ik kan verwijderen met een ventilatiesysteem er in.

gr

Jeroen

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin