Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,765   Posts: 1,484,088   Online: 977

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Kleurnegatieven op zwart/wit papier kontakten

L.S.,

Heeft iemand wel eens geprobeerd kleurnegatieven te kontakten op zwart/wit papier? Hier in Eindhoven betaal ik namelijk zo'n 10 euro voor een kleuren-kontakt (van 120 rolfilm) en daarop kijk ik vaak alleen naar zaken als scherpte en compositie voordat ik besluit er een afdruk van te laten maken.

Mocht niemand er ervaring mee hebben dan ga ik 't eens proberen, maar mocht ik niet de eerste der Mohicanen zijn dan hoor ik graag of dit zal lukken.

Alvast bedankt,
    Jeroen

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Jeroen

Ik scan ze in met de epson en zorg er dan voor dat ze op een A4tje passen.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    L.S.,

Heeft iemand wel eens geprobeerd kleurnegatieven te kontakten op zwart/wit papier?
    Ik zou in mijn geheugen of in mijn oudste negatiefmappen moeten graven... Ik weet zeker dat ik wel eens kleurnegatief op z/w papier heb vergroot; contacten weet ik niet zeker.

Maar goed, ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. 't Is waarschijnlijk even zoeken naar de juiste belichtingstijd, en zeker als je multigrade papier gebruikt kan die tijd nogal oplopen door het oranje masker in kleurnegatief. (Voor m'n z/w op z/w contactafdrukken heb ik nog wat oude dozen gegradeerd papier.)

Affijn, een pasklaar antwoord heb ik niet, maar voor 10 euro kan je aardig wat pogingen wagen, lijkt me .

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Shooter
    Medium Format
    Afdrukken op Panalure papier, wat echter niet meer geproduceerd wordt.
    Als je MG z/w papier gaat gebruiken moet je filteren met 4 of 4,5 om er nog iets van te maken. En inderdaad wat lange belichtingstijden door het oranje masker.
    Wil je een C41 film zonder oranje masker dan is er de Rollei CN400 pro (C41) scanfilm. Een iso 400 kleuren film zonder oranje masker welke ook gebruikt kan worden voor z/w afdrukken en op een flatbed scanner iets beter doorgelicht kan worden.
    Deze film is gebaseerd op Agfa kleuren technologie, P.E.T. heldere drager met non-curling coating maar daarom wel wat gevoelig voor het 'light piping' effect, m.n. bij de K.B. versie.
    http://gallery.fotohuisrovo.nl/thumbnails.php?album=6

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Fotohuis View Post
    ...Wil je een C41 film zonder oranje masker dan is er de Rollei CN400 pro (C41) scanfilm...
    Nee dat is niet de bedoeling, het gaat erom dat ik er geen tien euro voor over heb om alleen te bepalen welke negatieven van een kleurenrolletje ik laat afdrukken.
    Heren bedankt voor de antwoorden, ik ga gewoon maar een keer kliederen en kijken of het z/w contactvel afdoende is... zo nee, wellicht moet er dan een filmscanner komen (al kan ik daar dan weer heel wat contactafdrukken van betalen ;-).

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Afdrukken op zwart-wit paier is geen probleem om vast te stellen wat er op of in het negatief zit. Iets meer filter erin en klaar ben je. Of zelf een pakje papier halen en wat RA4 chemie. Dan heb je zelf de volledige controle over je werk.
    harry

Release, the best you can do...

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    In het verre verleden drukte ik kleur negatieven af op gradatie 5 papier, wat een redelijk resultaat gaf.

ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Neem dan wel een papier dat ook die gradatie 5 echt haalt en niet boven gradatie 3,5 het laat afweten.
    harry

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Harry
    Ik heb het over vroeger, toen er nog heel veel zilver in de bv Portriga Rapid zat;-)

Ben

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dat begreep ik. Ik wilde anderen waarschuwen dat ze zorgvuldig hun papiertje hiervoor moeten kiezen aangezien ze anders teleurgesteld met een slappe print uit het donker te voorschijn komen.
    harry

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin