Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,997   Posts: 1,524,300   Online: 834

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Shooter
    35mm

Maximum black methode?

Hey,

In de map contactafdrukken staat een zeer korte beschrijving van de maximum black methode om contacten af te drukken.

Ik heb geprobeerd er iets van te maken maar het lukt niet echt.. Mijn contacten worden veels te zwart.

Wat ik heb gedaan:

Met filter 1 test-strookjes gemaakt van een stukje film waar geen foto's op stonden. De tijd genomen waarbij de strook even zwart werd als de "achtergrond".

Wat gaat er fout? Wat moet ik doen?

Danku!

Groet

Lucas

Shooter
    35mm
    Dag Lucas,

ik ga ervan uit dat je meerdere tijden hebt geprobeerd om je maximum zwart te bekomen? dat je niet te lang belicht... hoe vind je de achtergrond?
    Als dat allemaal ok is dan vrees ik dat het probleem aan je negatieven ligt... dat je te weinig dekking hebt op je negatief. dwz dat (even denken... je onderbelicht hebt bij de belichting of dat je te kort ontwikkeld of beide... (als ik fout ben mag iemand me verbeteren!!!!)
    Ik zou eens je filmbelichting en ontwikkelmethode opnieuw bekijken.
    Waarom maak je ze trouwens op filter 1? druk je meestal ook af met filter 1? Ook dat kan wijzen op een probleem met de ontwikkeling (of van je eigen smaak en stijl natuurlijk.)
    Wat meer info zou kunnen helpen om het probleem te vinden.
    Trouwens, Welkom op APUG

Tom

Shooter
    35mm
    Ik heb de info gebruikt uit deze twee posts van eerder

"Derhalve gebruik ik volgende techniek: contactprint volgens de maximum black methode, en gradatie 1., om een maximum aan informatie te bekomen."

"Ik leg een vel onder de vergroter (diafragma zal weinig maken neem ik aan, ik gebruik meestal f/5.6 om niet aan te korte tijden te komen) en maak een belichtingstrapje om vast te stellen wanneer ik diep zwart bereik op gradatie 1."

De negatieven zijn verder prima. Ik kan ze ook gewoon op een normale manier afdrukken maar het lijkt me handig om een soort van standaardprocedure te hebben waardoor je dus ook al enige informatie krijgt mbt de belichting van de negatieven.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Lucasvw View Post
    De negatieven zijn verder prima. Ik kan ze ook gewoon op een normale manier afdrukken...
    Als je negatieven goed zouden zijn, dan werkt de maximum black methode. Overigens druk ik m'n contactvellen zodanig af dat het zwart van de negatieven net iets minder zwart is dan het zwart van het papier (zonder negatief erop).
    Wat is het verschil in densiteit tussen doortekend zwart en wit in jouw negatieven? Ik 'dacht' vroeger ook dat mijn negatieven 'goed' waren... inmiddels weet ik dat dat niet het geval was.
    Succes!

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Lucasvw View Post
    Hey,

In de map contactafdrukken staat een zeer korte beschrijving van de maximum black methode om contacten af te drukken.

Ik heb geprobeerd er iets van te maken maar het lukt niet echt.. Mijn contacten worden veels te zwart.

Wat ik heb gedaan:

Met filter 1 test-strookjes gemaakt van een stukje film waar geen foto's op stonden. De tijd genomen waarbij de strook even zwart werd als de "achtergrond".

Wat gaat er fout? Wat moet ik doen?

Danku!

Groet

Lucas
    Er zijn op z'n minst twee doelen om te contacten. De eerste is zoveel mogeljk infiormatie verzamelen. De tweede is om een goede druk te krijgen.
    Omdat je filter 1 gebruikt neem ik aan dat het hier gaat om informatie te verzamelen. De informatie die jij verzamelt is dat de zwarten niet goed zijn. Dus je negatief is niet in orde. Ik zou zeggen: er is niets mis mee. Je krijgt de informatie waarom je vraagt. Het antwoord luidt: verbeter de negatieven.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Het is best lastig om hier uit te leggen wat fout gaat.
    Heel kort; Je mengt 2 op zich goede methodes die echter elkaar behoorlijk in de weg zitten.
    A kontacten op een zachte gradatie om voldoende info te verzamelen. Het idee hierbij is dat er altijd "ruimte" overblijft tussen echt wit en zwart van 't papier en de afdruk. Alles blijft "grijs". De boven en onderkant van de papier curve wordt niet gebruikt. De belichting wordt bepaald door middelgrijs.

B Afdrukken door middel van SAT. De minimale belichtingstijd die nodig is om door de fog van de film het maximale zwart van 't papier te bereiken. Hierbij wordt er van uit gegaan dat 't contrast van 't negatief PAST bij 't contrast van 't papier. Waardoor de hoge lichten op de juiste plek terecht komen. En hier gaat 't dus fout. Van een normaal negatief komen de hoge lichten bij het gebruik van zacht papier niet in de witten terecht maar hooguit in middel grijs bij een SAT belichting ! SAT werkt dus alleen goed bij de papiergradatie die past bij 't contrast van 't negatief. De belichting zorgt er voor dat de zwarten op de juiste plek terecht komen en 't negatief contrast + papier gradatie zorgt er voor dat de lichten op de goede plek uitkomen.

Mijn eigen mening is dat gebruik van SAT voor regulier werk niet aan te raden is. Er ontstaan grote fouten in voet en schouder van de gradatiecurve. Het is niet voor niets dat alle professionele systemen geijkt worden op middel grijs ! Het gebruik van extremen als ijkpunt voor 't fotografisch proces vind ik ook een verkeerde interpretatie van 't zone systeem.

Shooter
    35mm
    Bedankt voor jullie reacties:

@tomstr: "dat je niet te lang belicht... hoe vind je de achtergrond?" Ter indicatie, bij diafragma van 5.6 is de belichtingstijd totdat het beeld van het negatief (zonder foto op het negatief) even zwart is als de achtergrond (plek waar geen negatief zit) ongeveer 40sec, wat ik opzich behoorlijk lang vind, maar goed dan pas is echt de achtergrond even zwart als het negatief.

@Soulsurround: "Wat is het verschil in densiteit tussen doortekend zwart en wit in jouw negatieven?" Het verschil in densiteit begrijp ik niet echt..

@garymulder: Okay ik geloof dat ik je begrijp. Wat is dan volgens jou een betere manier om op een standaard manier contactafdrukken te maken? Ik bedoel dus niet gewoon om per volgeschoten filmpje te kijken wat een goede tijd is om de negatieven er redelijk er uit te laten zien maar een standaard manier waar je elk filmpje (van het zelfde soort) mee kan contacten zodat je dus alvast wat informatie hebt over de belichtingen van de negatieven.

Shooter
    4x5 Format
    Ik ga er van uit dat het negatief goed is. In dat geval maak ik een contact die slechts dient om het beeld als totaal te beoordelen.
    Omdat ik meestal mijn eerste vergroting op ca 30x40 maak, stel ik de vergroter in op de hoogte om die vergroting te maken.
    In geval van drukken op variabel contrast papier stel ik op een lichte magenta filtering in.
    De vergroter is dan mijn lichtbron om te contacten.
    Ik leg het papier op de vergrootplank en daarop de negatieven en via proefstrookjes de bepaal je de belichtingstijd. Vervolgens maak je de contact.
    Op deze manier bepaal je de (benaderde) belichtingstijd voor de 30x40 drukken, je hebt een overzicht over het contrast en je hebt een contact om het totaal beeld te beoordelen.

Als dit niets oplevert moet je aan de kwaliteit van het negatief werken.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    @garymulder: Okay ik geloof dat ik je begrijp. Wat is dan volgens jou een betere manier om op een standaard manier contactafdrukken te maken? Ik bedoel dus niet gewoon om per volgeschoten filmpje te kijken wat een goede tijd is om de negatieven er redelijk er uit te laten zien maar een standaard manier waar je elk filmpje (van het zelfde soort) mee kan contacten zodat je dus alvast wat informatie hebt over de belichtingen van de negatieven.
    Zoals zo vaak, er zijn vele manieren om tot een goed resultaat te komen. Dat maakt 't ook interessant, daardoor kan een fotograaf zijn stijl ontwikkelen.

Ik kan je wel uitleggen hoe ik zelf het een en ander aan pak. Alhoewel ik nooit meer contactafdrukken maak.
    Een standaard grijskaart moet op een afdruk ook weer 't zelfde grijs opleveren ! Dus je neemt een foto van een grijskaart met jou film,en jou ontwikkel methode. Met dit negatief bepaal je de tijd die nodig is om een contactafdruk te maken waarbij de grijskaart weer de zelfde toon grijs is. Zolang je de vergroter niet van hoogte of diafragma veranderd is dit de tijd die je gebruikt voor je contactvel. Zelf zou ik kiezen voor gradatie 2.

Zelf heb ik bepaald bij verschillende vergrotingsmaatstaffen wat de standaard tijd is om een opname van een grijskaart te reproduceren. Dit is altijd mijn uitgangspunt bij 't vergroten. En bij 't afdrukken bepaal ik dan hoeveel plus of min ik moet belichten, in f-stops, t.o.v. die standaardwaarde. Merk op dat hiermee 't heel veel makkelijker wordt om een vergroting die je op een bepaalde maat hebt, groter of kleiner te vergroten.

Shooter
    35mm
    Heel erg bedankt voor de reacties, hiermee kan ik aan de slag!

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin