Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,665   Posts: 1,481,686   Online: 752

Results 1 to 5 of 5

Shooter
    35mm

Glazen negatieven

Hallo,

Ik heb gister een grote partij glazen negatieven gekocht. Het gaat om het formaat 9*12. Heeft iemand ervaring met het afdrukken van deze negatieven (vergroten eigenlijk het liefst). De negatieven komen ongeveer uit begin 1900. Ook zou ik graag advies willen hebben over het eventueel schoon kunnen maken van deze negatieven. Is dit sowieso mogelijk? Hoe kan ik ze het beste bewaren? Kortom alle informatie is welkom. Op het www heb ik tot nog toe niet erg veel kunnen vinden. Wellicht zijn er meerdere liefhebbers. Ook zou ik graag willen weten of het slecht is deze negatieven te scannen met een flatbed scanner

Alvast bedankt

tommie

Shooter
    Medium Format
    Hoi,
    ik denk dat je hiervoor het best terecht kunt bij het Fotomuseum Antwerpen (tel 03/242,93,00)
    De directeur heet Christophe Ruys en zal je zeker behulpzaam zijn om je de juiste dienst door te geven die ervaring hebben met glasnegatieven.
    (zij scannen ze in om ze dan te vergroten)
    groeten

Jan

Shooter
    35mm
    Bedankt Jan. Ik neem contact op met hem. Ik laat de uitkomst wel weten. Bedankt voor het meedenken

Groet

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by tommie
    Hallo,

Ik heb gister een grote partij glazen negatieven gekocht. Het gaat om het formaat 9*12. Heeft iemand ervaring met het afdrukken van deze negatieven (vergroten eigenlijk het liefst). De negatieven komen ongeveer uit begin 1900. Ook zou ik graag advies willen hebben over het eventueel schoon kunnen maken van deze negatieven. Is dit sowieso mogelijk? Hoe kan ik ze het beste bewaren? Kortom alle informatie is welkom. Op het www heb ik tot nog toe niet erg veel kunnen vinden. Wellicht zijn er meerdere liefhebbers. Ook zou ik graag willen weten of het slecht is deze negatieven te scannen met een flatbed scanner

Alvast bedankt

tommie

NIET SCHOONMAKEN ! ! Je loopt een groot risico dat je de negatieven onherstelbaar beschadigt. Het hangt er namelijk maar net vanaf welke soort emulsie er op de glasplaat zit.

Contactafdrukken is een fluitje van een cent. Je legt het negatief op een vel fotopapier onder de vergroter. Je belicht (even testen hoe lang), en ontwikkelt het papier verder normaal.

Vergroten kan ook, maar dan heb je een 4x5 inch vergroter nodig. En de belichtingstijden kunnen erg lang worden, omdat deze negatieven meestal erg zwaar gedekt zijn voor hedendaags papier.

Scannen is niet slecht voor je negatieven. Maar het kan zijn dat je flatbed scanner met doorlichtmodule niet krachtig genmoeg is om door de zwaarder gedekte paertijen heen te komen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    NIET SCHOONMAKEN ! ! Je loopt een groot risico dat je de negatieven onherstelbaar beschadigt. Het hangt er namelijk maar net vanaf welke soort emulsie er op de glasplaat zit.
    Klopt helemaal, onlangs nog een partij gedaan voor mijn manueel therapeut. Glasplaten uit Indië (1920-1930).

Contactafdrukken is een fluitje van een cent. Je legt het negatief op een vel fotopapier onder de vergroter. Je belicht (even testen hoe lang), en ontwikkelt het papier verder normaal.
    Inderdaad de eenvoudigste en beste methode. Je kunt na wat testen ook sturen op gradatie, al dan niet met split grade belichting.

Vergroten kan ook, maar dan heb je een 4x5 inch vergroter nodig.
    .... en daar schort het meestal aan.

Scannen is niet slecht voor je negatieven. Maar het kan zijn dat je flatbed scanner met doorlichtmodule niet krachtig genmoeg is om door de zwaarder gedekte partijen heen te komen.
    Dat bleek ook hier het geval te zijn, vandaar het verzoek of ik er iets mee kon doen.

Groetjes,

Robert

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin