Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,759   Posts: 1,484,015   Online: 1210

Results 1 to 10 of 10
    kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13

IR film: waar (nog) te koop?

Hallo,

Nu ik me na een paar digitale jaren weer op de analoge z/w fotografie gestort heb, zou ik ook wel eens een poging willen wagen met infrarood film.

Het kan een probleem zijn met m'n EOS30 (gebruikt een IR-sensor in 't inwendige), maar diverse internet-searches tonen dat de fogging mogelijk beperkt is en geen invloed heeft op het beeld.

Makkelijkst is om het gewoon maar eens te proberen. Maar... waar vind ik zo snel een rolletje infrarood film? Heb wel wat internetshops in de UK gevonden, maar om daar slechts 1 rolletje te bestellen loopt nogal in de papieren. Als ik zeker zou weten dat het met mijn camera zou samenwerken zou ik gelijk wat meer film bestellen, maar ja...

Wie weet waar ik in Nederland of Vlaanderen infrarood film kan kopen? Kodak, Konica, -wie weet, zelfs nog wat Ilford SPX200-, maakt (nu nog) niet zoveel uit.

Shooter
    Multi Format
    Via fotohuis RoVo kun je rolletjes per stuk bekomen die gevoeligheid hebben tot in het infrarode gebied, zoals de Rollei R3.

Of die ver genoeg doorlopen voor jouw doel weet ik niet. Kosten zijn overigens beperkt.

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by Paul Jenner
    Via fotohuis RoVo kun je rolletjes per stuk bekomen die gevoeligheid hebben tot in het infrarode gebied, zoals de Rollei R3.
    Rollei R3, die ken ik nog niet. Ga ik eerst even naar Googlen. RoVo is me bekend ;-)

Bedankt!

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by kraker
    Het kan een probleem zijn met m'n EOS30 (gebruikt een IR-sensor in 't inwendige), maar diverse internet-searches tonen dat de fogging mogelijk beperkt is en geen invloed heeft op het beeld.
    Hoewel zelf een EOS gebruiker, heb ik 't nog nooit geprobeerd met IR-film. Echter er is mij wel eens ter oren gekomen dat het effect minder is bij minder gevoelige film. Probeer anders eens de IR film van Maco, die is 100ASA.
    Last edited by SoulSurround; 10-24-2005 at 06:23 AM. Click to view previous post history.

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Hm, de Rollei R3 lijkt niet erg IR gevoelig. Ik zie wel op de site van RoVo de Rollei I.R.-400 en een Maco Cube 400C I.R.

De Rollei I.R.-400 is dan helaas weer per 10 stuks, wat teveel is als blijkt dat mijn EOS de film verknoeit. Die Maco Cube gaat wel per stuk. Ik ga eens even met RoVo mailen. ;-)

Shooter
    Medium Format
    Voor een EOS 30 is de 820C mbt. de IR-sensors een probleem, streepvormige sluier tot net over het beeld. De "oude" 750C had dit probleem niet.

De nieuwe I.R.-400 van Rollei heeft dit probleem nauwelijks en is ook te gebruiken met zowel de RG695 als RG715 filters. Alle IR-films gaan ook per stuk, zoals op de website ook staat aangegeven. De (IR-400) Rollei films KUNNEN ook per 10 (135-36) of per 12 (120 rolfilm) in een Rollei houten kistje besteld worden.

Belangrijk voor IR films is dat ze koel bewaard worden. Alle kritische emulsies (prof. C41, E6 , Black magic vloeibare emulsies en IR films) worden bij ons op -10 graden C bewaard.
    Het verouderingsproces komt dan bijna tot stilstand.

Bijgaand een voorbeeld van de Rollei IR-400, geschoten vorige week hier in Ravenstein.

http://www.photo.net/bboard/uploaded...ad_id=26085484

Groetjes,

Robert

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    De nieuwe I.R.-400 van Rollei heeft dit probleem nauwelijks en is ook te gebruiken met zowel de RG695 als RG715 filters. Alle IR-films gaan ook per stuk, zoals op de website ook staat aangegeven. De (IR-400) Rollei films KUNNEN ook per 10 (135-36) of per 12 (120 rolfilm) in een Rollei houten kistje besteld worden.
    Oke, was me niet helemaal duidelijk dat de IR-400 ook per stuk kon; dat zou dan een goede keuze zijn voor de eerste pogingen.

In de fact sheet staan eigenlijk zelfs geen eerste richtlijnen qua ontwikkeltijden (wel: "Der MACO IR 820/400 kann mit handelsüblichen Entwicklern von z.B. AGFA, ILFORD, KODAK, LABOR PARTNER oder TETENAL mit Erfolg entwickelt werden."). Heb je enige indicatie van ontwikkeltijden, bij voorkeur in een Ilford of Kodak ontwikkelaar (daar heb ik de ruimste keuze in)?

Wat betreft koel bewaren: is -18 ook goed? Wel even vochtvrij verpakken, neem ik aan?

Shooter
    Medium Format
    Data voor deze film is vergelijkend met de IR820C.

Onze eerste testen zijn gedaan (ook in het vb) met Rollei High Speed (RHS) (oftewel AM74, Amaloco, Ommen) en Rollei Low Speed (RLS) (oftewel CG512 van CG uit Hamburg).
    Ik ben net bezig met een Rodinal test.

Een uitgebreide datasheet van de IR820 kun je op onze website downloaden.
    Van de nieuwe Rollei films is voorlopig alleen de preliminary Duitse data voor ons vrijgegeven. Staat zelfs nog niet eens op de Rollei site!

Groetjes,

Robert

PS. Bijgaand nog een vb. van Wolfgang Moersch, die samen met mij deze film in een aanloopfase heeft meegetest.

http://www.photo.net/bboard/uploaded...ad_id=26022084

Shooter
    Medium Format
    Testkits van Rollei met o.a. R3, IR-400, PAN25 en Retro100/400 met de twee genoemde ontwikkelaars RHS (AM74) en RLS (CG512) zijn ook verkrijgbaar, ook in de houten Rollei kist.

Robert

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Robert, check your mailbox. ;-)

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin