Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,932   Posts: 1,585,455   Online: 1070

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22

Shooter
    Medium Format
    - emulsie
    - gelatine
    - hardener ???
    Black magic VC = LPE310 (Eur. 41,50)
    Gelatine bv. 100g = LPE411 (Eur. 11,34)
    Hardener = LPE 520 (Eur. 10,37)
    Deze laatste kan ook voor zachte film emulsies gebruikt worden (Lees ADOX/Efke)

Wat me niet helemaal duidelijk is op de MACO website, is welk gamma ontwikkelaars je kan gebruiken
    AM6006 multi contrast ontwikkelaar. Ilford MG idem ditto.
    LPE310 heeft een iso R van 60-110 en kan gewoon met een VC kop/split grade of VC filters gebruikt worden.
    e.e.a. is zeer afhankelijk van het soort oppervlak. Moet soms apart voor-behandeld worden.

Als je ons een e-mail stuurt, hang ik de uitgebreide PDF van Black Magic er wel aan. info@FotohuisRoVo.nl
    Let ook vooral op de opslag en verwerking (in de juiste zwarte kunststof fles) van LPE 310.

Prutsen doe ik ook nog steeds. Nog steeds met wisselent succes.

Zaterdag zit ik bij familie in Houthalen (bij Hasselt). Als je wilt zou je e.e.a. daar kunnen afhalen.

Groetjes,

Robert

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je kunt 1 en ander leren van Martin Reed's "Silver Gelatin: A User's Guide to Liquid Photographic Emulsions", tweedehands ongeveer 15 euri's, ook verkrijgbaar via amazone.

Verder een tip: koud spoelen, anders kan de emulsie makkelijk van je papier of andere ondergrond afweken...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beetje erg late reactie in deze post maar ik vroeg me af of hier ook (glas)negatieven mee te maken zijn.
    Dus glasplaten snijden en hier emulsie op aanbrengen om zo negatieven te maken.

Shooter
    Medium Format
    Rollei/Maco levert ook glasplaten 9X12cm art.nr. RR09GP.
    De coating en het fotogevoelig maken van glasplaten is een verhaal apart.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by dirkv View Post
    Beetje erg late reactie in deze post maar ik vroeg me af of hier ook (glas)negatieven mee te maken zijn.
    Dus glasplaten snijden en hier emulsie op aanbrengen om zo negatieven te maken.
    Uiteraard, maar je zal dan wel een zeer lage ISO waarde hebben!

G

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Om bv iso 200 te krijgen is dit dus niet echt geschikt.
    Zijn er andere materialen waar het wel mee mogelijk is?

Shooter
    Multi Format
    Helemaal niet. De ISO waarde van fotopapier ligt rond de 6, dacht ik. Corrigeer me als ik ernaast zit.

Zijn er andere materialen waar het wel mee mogelijk is?
    Kijk misschien eens in de Engelse fora bij de alternatieve procédés. Daar loopt wel meer volk rond dat met glasplaten werkt.

G

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Daar heb ik al een tijdje mee zitten lezen maar mijn engels is helaas zo slecht dat ik het niet echt helemaal kan volgen. Maar ik blijf het in de gaten houden.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Liquid light heb ik op verschillende ondergronden uitgeprobeerd.
    (zie www.foto-art.nl)

Op papier werkt het prima. daarvoor het aquarel papier op een barietpers leggen (om op te warmen), daarna de emulsie er met een kwast op aanbrengen. Door meer lagen te gebruiken wordt het contrast wat hoger.

Op hout werkt goed, eerst voorbehandelen met gelatine om te voorkomen dat het in het hout trekt. Ik heb daarvoor 7 lagen aangebracht.

Op glas is de kans heel groot dat de emulsie los komt van de glasplaat. Ik zou dit zeker niet als eerste mee starten. Met aluminium heb ik hetzelfde resultaat.

Voor mij was liquid light een eerste kennismaking met alternatieve fotografie, echter het beeld vind ik te veel op een pe/barietdruk lijken. Daarom gebruik ik het alleen als ik bv met hout wil werken. Daarnaast ben ik nu met cyanotype aan het werk en ga nog meer oudere processen uitproberen...

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik heb alleen ervaring met kalllitypie en cyanotypie, niet met liquid light.

Die vloeibare emulsie zou ik willen gebruiken om negatieven van 40x50 te maken. (Die zijn lastig te koop.) Maar dan is de lichtgevoeligheid blijkbaar te laag om portretten te kunnen schieten.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin