Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,291   Posts: 1,535,435   Online: 798

Results 1 to 4 of 4

Shooter
    Pinhole

cursus oude technieken

Ik ben sinds een tijdje erg geinteresseerd geraakt in de oudste fotografische technieken: die van het daguerreotype, ambrotype etc. Ik zou graag leren hoe er zelf eentje te maken, maar de procédés zijn nogal bewerkelijk en soms zelfs gevaarlijk. Is er iets bekend over moderne daguerreotypisten in Nederland? Kun je het ergens leren?

Shooter
    Multi Format
    In Nederland is Tajiri uit Baarlo er ooit mee bezig geweest!
    In Belgie en Duitsland zijn er nog wel mensen mee bezig.

Het Daguerre systeem is moeilijk en gevaarlijk.
    Het Fox Talbot systeem is wel zelf uit te voeren Kalotypie (papier negatief) en de zoutdruk als afdruk.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Ik weet van niemand in NL die Daguerreotype doet of onderwijst (maar dat wil niets zeggen). Er zijn best wel nog mensen bezig met oude technieken, de enige waarvan ik weet dat ze cursussen/workshops geven zijn Kees Brandenburg (www.polychrome.nl) vooral gomdruk en Witho Worms (www.witho.nl) platinum en kooldruk. Dan zijn er nog namen als Cor Breukel in Leiden, Renier de Vlaam in Breda, Henk Thijs ergens in zuidlimburg, Roger Kockaert in Brussel, die de oude technieken in meer of mindere mate beoefenen.

Verder is er de zeer aktieve mailinglist 'alt-process' (http://www.usask.ca/lists/alt-photo-process/about.htm). Waar boven genoemde namen ook aan te treffen zijn.

Ikzelf doe niks, lees alleen maar mee, mischien ooit......

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Jeroen de Wijs, die ook hier op APUG NL meepraat, geeft cursussen in oude procédés in Veghel (Brabant). Zijn inlognaam is mudar. Jeroen is een heel aardige vent met veel kennis.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin