Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,483   Posts: 1,571,216   Online: 1120

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 33
    naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Er bestaat ook RC papier, dat lith. Van Paterson, geloof ik. Elk papier werkt als er maar geen ingebouwde ontwikkelaar in zit. Ilford Warmtone FB Lith wel, maar niet erg uitgesproken. Er is overigens keuze genoeg. Forte Polygrade en Polywarmtone, Oriental, Fomabrom, Fomatone, Fotospeed Lith, Kentmere Kentona, en dan vergeet ik er nogal wat. Je kunt gewoon met wit licht belichten, contraststuring gebeurt via belichtingstijd.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Hartelijk dank aan alle bijdragers!

... volgens mij heb ik zo ongeveer wel alle informatie die ik nodig heb. Binnen een dag! Ik denk dat ik toch maar subscriber moet worden hier...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Nog 1 vraagje (het boek is nog niet binnen). Gebruiken jullie dezelfde ontwikkelbak voor zowel lith als "normale" ontwikkelaar... of is dat af te raden? Wat voor formaat ontwikkelbak is handig? Ik druk eigenlijk altijd op 24x30 papier en heb bakken van 30x40cm... 1 maat kleiner zou net gaan maar dan wordt het "kiepen" wat lastig (al is het wel economischer?!).

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Nog 1 vraagje (het boek is nog niet binnen). Gebruiken jullie dezelfde ontwikkelbak voor zowel lith als "normale" ontwikkelaar... of is dat af te raden? Wat voor formaat ontwikkelbak is handig? Ik druk eigenlijk altijd op 24x30 papier en heb bakken van 30x40cm... 1 maat kleiner zou net gaan maar dan wordt het "kiepen" wat lastig (al is het wel economischer?!).
    Jeroen,

ik maak mijn bakken steeds schoon met veel lopend water na iedere sessie.
    Voor de goede orde gebruik ik steeds hetzelfde kleur van bak voor steeds dezelfde stap, maar met goed schoonmaken mag je geen contaminatie hebben.

Neem absoluut een grotere maat van ontwikkelbad. Dat beetje meer ontwikkelaar maakt de kost niet en je kan het vel er gemakkelijker uitnemen zonder risico op beschadigen van een rand/hoek.

G

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    voor langere belichtingen (20 min) leg ik een plastic zwarte kap over het ontwikkelbad zodat het rood licht weinig tot geen invloed heeft. Af en toe oplichten om te kijken.

ik heb reeds 2 lith foto's online staan:
    www.foto-art.nl

ik gebruik foma papier & moersch easy lith.
    (fotohuis rovo heeft foma & moersch)

Let wel dat je meer tijd nodig hebt dan voor een PE printje....
    Maar het resultaat is er dan ook naar.

Middels temperatuurverhoging kan je ook de kleur van de foto beinvloeden. Is per papier verschillend. www.Fotoimpex.de heeft in de catalogus kenmerken per papier beschreven.

Willie Jan

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    www.foto-art.nl

ik gebruik foma papier & moersch easy lith.
    (fotohuis rovo heeft foma & moersch)
    Weer bedankt voor jullie tips... en sorry voor mijn late reactie, lig thuis met griep op bed.
    Willie Jan, dat balkon is erg naar mijn smaak... was dat ook op Foma papier gedaan met easy lith? Inmiddels heb ik ook het boek binnen en bleek dat ik nog een ontwikkelbak "over" had... dus zodra ik beter ben kan ik aan de slag!

Fijne avond allemaal,
    Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Beterschap, Jeroen.

Ik ben benieuwd naar je eerste resultaten van je eigen "snuffelsessie".

Groetjes,
    Anne Marieke

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    www.foto-art.nl
    hallo lith drukkers onder jullie,

Ik heb nu voor het eerst een lith foto gezien op de website hier boven.
    Wat is nu eigenlijk een lith druk?
    Kan ik het vergelijken met een toning?
    Dus in mijn gedachte een toning die ontstaat in het ontwikkel bad ipv na het gewoon afdrukken dan bleken en tonen?
    Als dit heel anders is , kunnen jullie het beschrijven wat er nu mooier of anders aan is. Beschrijf de sfeer van de afdruk die dan ontstaat.
    Dan heb ik weer wat geleerd.

Dank u.
    groeten Daniel

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Willie Jan, dat balkon is erg naar mijn smaak... was dat ook op Foma papier gedaan met easy lith?
    Ja, eerst had ik het balkon gelith en vervolgens de maiskolf.

Willie Jan. (ook near Eindhoven)

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Beterschap, Jeroen.
    Dank u! Vandaag gaat het al een stuk beter gelukkig. Inmiddels heb ik het boek van Tim Rudman 1x gelezen... ik moet zeggen dat ik het wel erg jammer vind dat "Sterling Premium F Lith" niet meer te krijgen is, want dat lijkt erg op het "corbijn-resultaat" dat ik beoog. Bij deze dan ook een oproep aan ervaren lith printers om me te helpen aan een (bariet) papier dat het dichts bij de "brown" resultaten komt van http://www.corbijn.co.uk/ . Ik heb het idee dat Fomatone MG Classic 131 een optie is... tell me if I'm wrong!

Wat betreft het verschil tussen lithen en tonen... behalve dan dat het chemisch andere processen zijn... wat ik ervan begrepen heb is het ontwikkelde beeld zodanig anders dat je hele cremige lichte toonwaarden kan krijgen i.c.m. met koude zwarttonen die bij een "normale" ontwikkelaar niet mogelijk zijn. Mmm... best moeilijk onder woorden te brengen, inmiddels ben ik blij dat ik het verschil zie... ik heb er een tijdje over gedaan voordat ik door had hoe Corbijn bij z'n resultaten kwam! Ik maar denken dat het iets met de korrel van z'n film was...
    Zoals je ziet ben ik geen chemicus, maar als je geinteresseerd bent in Lith printen dan kan ik je het boek van Tim Rudman aanraden.

Gegroet,
    Jeroen

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin