Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,953   Posts: 1,522,777   Online: 1006

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 33

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Lith snuffelsessie gevraagd

L.S.,

Recentelijk ben ik zeer geinteresseerd geraakt in de eind-resultaten van het Lith-print proces. Ik zou dit proces graag zelf willen beoefenen.

Wat ik zo gelezen heb op internet, is het goed zelf te doen. Echter uit ervaring weet ik dat het erg handig kan zijn vroegtijdig van iemand wat "kneepjes van het vak" te leren, om zodoende de begin-frustratie wat te kunnen beperken.

Mijn vraag is of er hier iemand met (praktijk)kennis van lith-printen is... en die het leuk vindt om mij een (mid)dag op sleeptouw te nemen.

Alle reacties zijn welkom!
    Jeroen

Shooter
    Multi Format
    Ik heb al eens een prachtige lithprint gezien van Marc Leest.
    Zeer aantrekkelijk maar naar verluid moet je er al wat DOKA ervaring voor hebben: het komt erop aan de print op hét goede moment uit de ontwikkelaar te halen.

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    L.S.,

Recentelijk ben ik zeer geinteresseerd geraakt in de eind-resultaten van het Lith-print proces. Ik zou dit proces graag zelf willen beoefenen.

Wat ik zo gelezen heb op internet, is het goed zelf te doen. Echter uit ervaring weet ik dat het erg handig kan zijn vroegtijdig van iemand wat "kneepjes van het vak" te leren, om zodoende de begin-frustratie wat te kunnen beperken.

Mijn vraag is of er hier iemand met (praktijk)kennis van lith-printen is... en die het leuk vindt om mij een (mid)dag op sleeptouw te nemen.

Alle reacties zijn welkom!
    Jeroen
    Vraag maar raak, zoals Geert als zei, ik ben wel vertrouwd met het Lith proces

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Lith printen is niet echt moeilijk. Door ervaring leer je.

Een goed begin is het boek van Tim Rudman. Ik heb begrepen dat hij bezig is/was met een nieuw boek.

Het is een kwestie van uitproberen. In ieder geval is je belichting veel langer dan normaal, en in plaats van een vaste tijd af te wachten, 'snatch' je de print uit de ontwikkelaar en gooi je hem gauw in het stopbad om het proces te stoppen. Het werkt alleen met bariet papier.

Er zijn allerlei combinaties van papier en ontwikkelaar mogelijk. Helaas is Kodak gestopt mijn zijn Lith A + B. Dat was heel mooi spul in combinatie met Ilford Warmtone FB.

Zelf vind ik Ilford Warmtone FB erg mooi in lith, maar er zijn nog veel meer combinaties mogelijk met Foma, Forte en Kentmere papier (en ongetwijfeld nog veel meer soorten).

Het is heel leuk om te doen! Gewoon proberen en vragen stellen als je problemen hebt. De basis is hetzelfde als 'gewoon' afdrukken.

Groetjes en succes,
    Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Een goed begin is het boek van Tim Rudman.
    Grappig, dat boek heb ik net (5 minuten geleden) besteld... via Google gevonden in de tussentijd. Volgens mij heb ik ook zijn boek over Tonen... aan z'n voorbeeld-foto's te zien.

Ik heb al wel 3 vragen (voordat het boek in de bus valt):
    * Welke Lith ontwikkelaar raden jullie me aan?
    * Zit daar nog veel verschil in, of is het net als met papier-ontwikkelaar... dat de verschillen (afgezien van warmtoon en koudtoon) niet echt enorm zijn?
    * Is er nog voorkeur voor een type (diffuus / condensor) vergroter?

Verder is het nu wachten op een telefoontje van de Camex in Eindhoven... waar ik al 4 weken Ilford Warmtone FB in bestelling heb staan. Waar koop jij dit papier Annemarieke?

Blijft een super forum dit!
    Jeroen

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Grappig, dat boek heb ik net (5 minuten geleden) besteld... via Google gevonden in de tussentijd. Volgens mij heb ik ook zijn boek over Tonen... aan z'n voorbeeld-foto's te zien.

Ik heb al wel 3 vragen (voordat het boek in de bus valt):
    * Welke Lith ontwikkelaar raden jullie me aan?
    * Zit daar nog veel verschil in, of is het net als met papier-ontwikkelaar... dat de verschillen (afgezien van warmtoon en koudtoon) niet echt enorm zijn?
    * Is er nog voorkeur voor een type (diffuus / condensor) vergroter?

Verder is het nu wachten op een telefoontje van de Camex in Eindhoven... waar ik al 4 weken Ilford Warmtone FB in bestelling heb staan. Waar koop jij dit papier Annemarieke?

Blijft een super forum dit!
    Jeroen
    Hoi Jeroen,

De tonaliteit wordt gevormd door het papier, niet de ontwikkelaar. Ik denk dat het soort ontwikkelaar niet uitmaakt. Ik zoek al een tijdje naar een zelfbrouw recept zonder formaldehyde erin.

Ik gebruik een diffuser, nooit met een condensor gewerkt. Contrast tijdens het lithen wordt bepaald door de verdunning/belichtingstijd verhouding, maw. voor de contrastbepaling heeft een VC papier geen zin.
    Ik gebruik Kentmere Kentona en Maco RF papier.

M.
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Contrast tijdens het lithen wordt bepaald door de verdunning/belichtingstijd verhouding, maw. voor de contrastbepaling heeft een VC papier geen zin.
    Gebruik je dan uberhaupt filtering? Of werk je met "wit" licht?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Gebruik je dan uberhaupt filtering? Of werk je met "wit" licht?
    Aangezien Kentona een gradeerd papier is er geen filtering nodig. Je moet sowieso 1 a 2 stops overbelichten om tot het gewenste resultaat te komen. (Ik zet het diafragma gewoon 2 stops wijder open).

M.
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Fotopapieren waarmee je kunt lithen binnen het Foma assortiment zijn:
    Fomatone PE/RC, Fomatone classic baryt en het nieuwe Fomabrom Variant (bariet).

Je dokalicht moet wel getest zijn op sluier voor wat langere tijd i.v.m. het lith proces. (De Fomatone papieren zijn overigens chlorobromide papieren en vrij licht ongevoelig).
    Op het Moersch gedeelte van onze website staat een NL-vertaling van het Moersch lith gebeuren als PDF download.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Jeroen,
    Ik koop bijna alles in het buitenland via het internet. Maar ik weet dat bijvoorbeeld Camex en Marx & Schuuring (Amsterdam) nog steeds papier en chemie verkopen. Dat pakt alleen veel duurder uit dan uit het buitenland halen.

Waar je rekening mee moet houden bij het lithen is dat de ontwikkelaar veroudert en dat je in eerste instantie weinig effect ziet van het lithen, maar naarmate je meer prints door dezelfde ontwikkelaar haalt, het effect groter wordt. Je kunt dit proces versnellen door wat 'old brown' (oude lith-ontwikkelaar) te mengen met je nieuwe ontwikkelaar.

Op een gegeven moment krijg je last van wat men 'pepper fogging' noemt (zwarte puntjes op je print), de ene houdt daar wel van, de andere niet. Er is spul dat je kunt mengen met je ontwikkelaar om het pepper fogging tegen te gaan. Meestal zit dit in kleine zakjes bij de ontwikkelaar.

Tim Rudman legt dit allemaal uit in zijn boek. Het is een heel goed en duidelijk boek, met allemaal voorbeeld-foto's. Helaas zijn sommige soorten papier en chemie die in zijn boek worden genoemd niet meer verkrijgbaar.

Lithen is heel leuk om te doen. Ik raad je aan eerst met één soort papier te beginnen, bijvoorbeeld de Ilford Warmtone FB en één soort chemie, en daar mee te gaan experimenteren. Vooral goed bijhouden hoe lang je belicht en bij welke lensopeninge hoe lang je ontwikkelt. Langer belichten en korter ontwikkelen geeft een ander effect dan andersom (contrast).

Ik gebruik zo'n klein lampje dat ik vroeger gebruikte bij het kleur-afdrukken. Het geeft nauwelijks licht, maar je kan toch nét iets beter zien of je print al klaar is voor het 'snatchen'.

Bij Silverprint in UK is van alles te krijgen voor het lithen, en ook bij Fotospeed. De door Robert genoemde Moersch in Duitsland geeft zelfs cursussen en heeft ook eigen lith-chemie in het assortiment.

Groetjes en succes.
    Anne Marieke

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin