Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,541   Posts: 1,544,365   Online: 1066

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Multi Format

Gomdruk: eerste ervaringen

Hey,

zoals je elder al mocht lezen, heb ik mijn oog laten vallen op gomdruk. Ik geef jullie graag mijn ervaringen mee over mijn eerste contact met gomdruk en welke moeilijkheden ik ondervond.

Alternatieve processen, of historische processen zoals ik ze liever noem, kunnen sommigen wat afschrikken om verschillende redenen: moeilijkheid voor het vinden van materiaal, het werken met chemie terwijl je zelf niet echt chemicus bent, de trial&error aanpak van sommige processen, noem maar op...
    Ik had bovenstaande vooroordelen ook op mijn lijstje staan, maar gaandeweg heb ik ze kunnen schrappen: op het www kan je over de meeste processen wel wat info vinden.

Ik heb me natuurlijk eerst deftig geïnformeerd over de workflow van gomdruk en deze websites brachten me het meeste bij, of het nu textuele info was of een fotografisch overzicht van het proces:
    http://gumphoto.co.uk/
    http://users.skynet.be/philippe.berger/ (heeft er ook een boek over gemaakt)
    http://www.livick.com/method/
    http://www.artic.edu/webspaces/fends..._GumPrint.html
    http://www.astro.wisc.edu/~mukluk/gum.html
    http://galaxy.uci.agh.edu.pl/~gorecki/start.htm
    http://www.pacifier.com/~kthayer/index.html

Volgende stap was het zoeken naar het nodige potassium dichromaat (ook kalium bichromaat genoemd). De tip om bij de apotheker langs te gaan, hielp, want de tweede (die ik niet echt veel bezoek) was zo vriendelijk om me aan 1Kg grondstof te helpen.
    Voorts vond ik aquarelpapier, kleine tubes waterverf, borstels en arabische gom in een tekenzaak te Gent.

Ik ga niet alle stappen opnoemen die ik gevolgd heb. Het duidelijkste overzicht vind je op de site van Katharine Thayer.

Het resultaat van mijn eerste poging tot gomdruk is deze enkellaags afdruk van een artisjok:

Tips voor mezelf en anderen:

• voorkrimpen van het papier is nodig als je meerdere lagen wil gebruiken.
    • het aanbrengen van een gelatine basislaag zou naar verluid pigmentvlekken kunnen voorkomen. Ik had dit niet gedaan en in de afdruk kan je dan ook enkele donkerrode punten zien waar deze niet thuishoren.
    • Een papier met een iets zachtere textuur helpt de egale verspreiding van het mengsel. Ik gebruikte Fabriano artiscico, natural white, rough grain. Ik hou van de textuur maar het aanbrengen van een gelatinelaag helpt zeker om pigmentvlekken en fouten in het aanbrengen van het gom-mengsel te voorkomen.
    • vergis je niet in de verhoudingen van gepigmenteerde gom tov. kaliumbichromaat: ik was zo slim om een wormpje verf te mengen met 2.5ml gom, daarna voegde ik 2.5ml kaliumbichromaat toe. Wie goed opgelet heeft, merkt dat mijn verhouding niet 1:1 was, maar 1,x:1 doordat de toegevoegde aquarelverf het volume van de gepigmenteerde gom vergrootte. Hierdoor zat er te weinig sensitizer (vind maar eens een naam in het Nederlands) in de oplossing en kon ik de witte achtergrond niet ophelderen.
    • het papier gaat sterk omkrullen wanneer je het in het eerste bad laat zweven. Hou de hoeken van het vel in het eerste bad onder water om een snellere immersie te bekomen.
    • Een UV-lichtbank is een must: ik heb zonlicht gebruikt en de belichtingstijden zijn onvoorspelbaar. De artisjok was waarschijnlijk een eerste gelukstreffer (3 minuten met lichte bewolking voor de zon, op de middag), alle volgende proeven waren onderbelicht en ik hield enkel wat donkere lijnen over.
      Dit onthou ik wel voor een andere keer, want op die manier kan je wel wat accenten in een afdruk aanbrengen als je meerlagige gomdruk gaat doen.
    • Een contactafdrukframe moet je niet eens maken: gebruik een fotokader waarin je de positie van achterkand en karton omkeert. Op die manier moet je de kader niet omkeren voor belichting.
    Voila. Volgende keer beter (hoop ik) al moet ik zeggen dat deze eerste keer wel bemoedigend was.

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Bedankt voor zoveel info Geert!!

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Waw! Is dat wel een foto?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by argus
    [*]vergis je niet in de verhoudingen van gepigmenteerde gom tov. kaliumbichromaat: ik was zo slim om een wormpje verf te mengen met 2.5ml gom, daarna voegde ik 2.5ml kaliumbichromaat toe. Wie goed opgelet heeft, merkt dat mijn verhouding niet 1:1 was, maar 1,x:1 doordat de toegevoegde aquarelverf het volume van de gepigmenteerde gom vergrootte. Hierdoor zat er te weinig sensitizer (vind maar eens een naam in het Nederlands) in de oplossing en kon ik de witte achtergrond niet ophelderen.
    Welk oplossings verhouding heb je gebruikt voor het kaliumdichromaat ?

[*]Een UV-lichtbank is een must: ik heb zonlicht gebruikt en de belichtingstijden zijn onvoorspelbaar. De artisjok was waarschijnlijk een eerste gelukstreffer (3 minuten met lichte bewolking voor de zon, op de middag), alle volgende proeven waren onderbelicht en ik hield enkel wat donkere lijnen over.
    Een kwiklamp (UVlichtbron -125 watt, met een E27 fitting, kost ongeveer 50eur

Ik kan al niet meer wachten...

greetz, M
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Verhouding 13g voor 100ml gedistilleerd water.
    Andere bronnen spreken over 30g / 100ml.

Gezien iedereen blijkbaar een eigen verhouding gebruikt, is het moeilijk hierin een standaard te vinden.

G

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Kaliumbichromaat geeft bij 12 gram in 100 ml bij 20 graden Celsius een verzadigde oplossing. Meer er in doen heeft tot gevolg dat de kristallen neerslaan als de oplossing weer afkoeld. Dit is geen enkel probleem, het scheeld je het afwegen van het spul en in een vloeistof is het minder schadelijk dan in poedervorm.
    Bij ammoniumbichromaat krijg je bij 36 gram per 100 ml (20 C) een verzadigde oplossing. Mischien is het tweede recept voor Ammoniumbichromaat bedoeld.

Ik heb ook maar even een van mijn experimenten in de experimental galery gezet

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Nog even en je hebt een perfecte karl blossveldt druk.

Ik zit te wachten op chemie e.d. zodat ik kan beginnen met cyanotype en van dykes. Lijkt mij heel leuk om te doen....

Ik ben ook begonnen met fabriano met liquid light, maar kwam erachter dat de struktuur wel heel erg aanwezig was in de foto. Nu ga ik testen met bergger cod 320 papier.

Willie Jan

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    De hedendaagse gomdruk..
    goeie uitleg op...

http://www.permadocument.be/texte/NCro/gom1.html

groetjes

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin