Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,702   Posts: 1,482,657   Online: 658

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Thread: UV lamp

Shooter
    35mm

UV lamp

Al lang over gedacht, maar na 25 jaar zwart-wit doka ervaring wil ik mij nu eens op alternatieve methodes storten (b.v. gomdruk). Om een lichtbron met constante lichtsterkte te hebben wil ik niet op de zon vertrouwen, maar wil ik een UV lamp aanschaffen. Weet iemand welke geschikte types er in Nederland te koop zijn en waar (als het kan in Rotterdam)? Alvast bedankt voor de info.

Shooter
    Multi Format
    Hallo Walter,

Kijk eens bij de kringloop winkel naar een gezichtsbruiner of zoiets!
    Nog mooier is een conatctkast uit een grafischbedrijf gecombineerd met een vacuumraam.

Groeten,

Jeroen

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    kijk bij Osram, high pressure lamps referentie HQL-R de luxe 4388984/10, 80Watt
    oppassen, erg hitte producerend, dus een "porselijnen" E27 vatting, en een toestel (voorlader?) om de lampen te beschermen, anders is het "dingelingeling"...

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Hi Walter,

Mijn eerste expirimenten waren met een bouwlamp van 500 W waarvan het glasplaatje verwijderd was. (Normaal glas werkt als UV filter). De belichtingstijd was ca. 10 minuten op een afstand van ca. 50cm. Afgelopen winter heb ik van 2 oude gezichtsbruiners een belichtingsbak gemaakt. Hiermee is de belichtingstijd beperkt tot ca. 3 minuten en kan ik een vlak van ca. 30 x 45cm uitlichten.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Goh, en ik maar denken dat ik de enige ben die hier nog aan begint.

ik heb gisteren via marktplaats en gezichtsbruiner van philips op de kop getikt voor weinig.
    Chenie heb ik via de www.hekserij.nl besteld.

De 3144 uva heeft 6 buizen ipv wat de meeste hebben (4). Hierdoor zou de lichtopbrengst wat hoger moeten zijn....

Nu nog een houten kistje eromheen bouwen en voila....

Shooter
    Multi Format
    Ik ben ook aan het gezichtsbruinershoppen :-)
    Mijn interesse gaat ook uit naar een model met 6 lampen ipv 4. Naast de lichtopbrenst dekken die ook een groter oppervlak.

G

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij de betere lampenzaak of electrohandel kun je gewoon UV tl-buisjes bestellen. Ik heb een hele tijd zelf printplaten gemaakt m.b.v. een lichtbak met daarin uv lampen en dat werkt perfect. Bij de bouwmarkt simpele tl-balkjes gekocht en in een kist geplaatst met en glasplaat daarop. Een timertje gebouwd en klaar is Klara. Wel een goed sluitend deksle erop i.v.m. de schadelijke uv-straling!
    groet, Ronald

Shooter
    35mm
    Ik ooit eens zo'n eprom wisser dat was een aluminium bakje met een aantal uv tlbuisjes erin.
    idee ?

gr. Jan

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Om chips te wissen? Ken veel van computers, maar ik wist niet dat EPROMs op deze manier werden gewist.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Ik heb ze: een Philips gelaats- en decolletébruiner met 6 lampen en wat nog meer is, hij staat op een wielbasis waardoor ik hem boven de werktafel kan rollen.

:-)

G

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin