Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,691   Posts: 1,548,919   Online: 795

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Erwinodruk / Autotypie

Is er toevallig iemand die mij kan vertellen hoe de erwinodruk of een autotypie in zijn werk gaat? Op internet kan ik er weinig over vinden, wellicht dat iemand er iets van in een boek heeft staan?

Shooter
    Multi Format
    Ik heb er geen ervaring mee maar kwam het volgende tegen wat misschien intressant is:
    Frank Heidtmann beschrijft de erwinodruk in "Kunstphotograpische Edeldruckverfahren Heute". (Berlin Verlag, Berlin 1979)
    Reprodukties staan in "Portret van een fotograaf" van Henri Berssenbrugge. (Leiden sijthof 1967)

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Dirkvreugd View Post
    Ik heb er geen ervaring mee maar kwam het volgende tegen wat misschien intressant is:
    Frank Heidtmann beschrijft de erwinodruk in "Kunstphotograpische Edeldruckverfahren Heute". (Berlin Verlag, Berlin 1979)
    Reprodukties staan in "Portret van een fotograaf" van Henri Berssenbrugge. (Leiden sijthof 1967)
    Bedankt Dirk! Die reproducties ken ik... zo was ik op de techniek gekomen namelijk. Maar die beschrijving kende ik nog niet... dus die ga ik opzoeken!

Shooter
    Multi Format
    Hierbij een beschrijving van de Erwinodruk:

Scheffer 1967, bijlage pp. II-IV.

De Erwinodruk is een procede, waarbij met een handpers een afdruk wordt gemaakt van een fotochemisch vervaardigde drukplaat. Deze drukplaat is een glasplaat waarop een sterke gelatinelaag is aangebracht die met bichromaat lichtgevoelig is gemaakt. Via een belicht diapositief wordt een afbeelding in de lichtgevoelige gelatine gekopieerd. De gelatine looit daar waar inwerking van licht plaatsvindt. De niet gelooide gelatine zwelt in water en op deze wijze ontstaat op de glasplaat een gelatinerelief, dat hoger is naar mate er minder lichtinwerking is geweest. De gezwollen gelatine neemt inkt op en men kan de reliefplaat selectief ininkten (al dan niet met kleur) en afdrukken. Doordat men meer sjablonen (reliefglasplaten) kan maken, kan men het beeld in verschillende drukgangen opbouwen.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Mudar View Post
    Hierbij een beschrijving van de Erwinodruk
    Bedankt! Wordt dat nog gedaan?

Shooter
    Multi Format
    Hoi Jeroen,

Als ik het zo lees is het een variant op de lichtdruk/collotype.
    Of er nog mensen zijn die deze variant beoefenen geen idee. De collotype en lichtdruk wel!

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Lijkt me idd. een combinatie te zijn tussen een fotogravure en een bromoil transfer.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin