Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,564   Posts: 1,573,445   Online: 832

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Thread: Workshops

grub's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Workshops

Binnenkort start weer een nieuwe serie workshops alternatieve fotoprocédés bij Polychrome in Middelburg.

Meer informatie:

http://polychrome.nl

groet,

kees brandenburg

Shooter
    Multi Format
    Dat ziet er intressant uit.

Shooter
    Multi Format
    Zie ook de rubriek: Door leden georganiseerde evenementen.

In navolging op het succes van de Platinadruk workshop afgelopen jaar organiseren we bij Pieter Brueghel weer twee workshops met alternatieve fototechnieken.
    Nl. de Broomoliedruk en de Cyanotypie.

Voor meer informatie kun je mailen naar: jeroen@mudar.nl of bellen 06-28886026.

Met vriendelijke groet,

Jeroen de Wijs

Pieter Brueghel Kunst en Cultuur

Shooter
    Multi Format
    Ik heb beide programma's een tijd geleden al eens bekeken en bij polychrome wordt blijkbaar gebruik gemaakt van digitale negatieven.
    Ik heb daar niets op tegen, maar de densiteit (ik bedoel base+fog) van een digitaal negatief is niet te vergelijken met een zilvernegatief. Ik spreek hier uit ervaring en wil dus niemand afschieten.
    Dat grote verschil speelt me wel parten bij het afdrukken.

Is er in beide workshops mogelijkheid om met zelf meegebrachte negatieven te werken?

Bedankt,
    G

Shooter
    Multi Format
    Beste Argus,

Bij de workshops van Pieter Brueghel geven we er zelfs de voorkeur aan om met zelf meegebrachte negatieven te werken.
    Bij de broomoliedruk, kunnen dit zelfs gewoon kb negatieven zijn omdat dit geen contactprocede is, er wordt dus gewoon vergroot. Bij de cyanotypie is het mooiste natuurlijk een grootformaat negatief maar het kan ook met middenformaat negatieven.

Digitale negatieven kunnen een goed alternatief zijn voor iemand die geen grootformaat camera heeft. Maar het kost veel tijd en experiment om dit te perfectioneren per procede. Het werkt nl niet helemaal alleen met densiteiten maar ook met spectrale gevoeligheden! (Zoek maar eens naar Precision digital Negatives van Mark Nelson)

Met vriendelijke groet,

Jeroen de Wijs

Pieter Brueghel

grub's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus
    Ik heb beide programma's een tijd geleden al eens bekeken en bij polychrome wordt blijkbaar gebruik gemaakt van digitale negatieven.
    Ik heb daar niets op tegen, maar de densiteit (ik bedoel base+fog) van een digitaal negatief is niet te vergelijken met een zilvernegatief.
    Zoals jeroen al terecht opmerkt gaat het bij digitale negatieven vooral om combinatie van spectrale en fysieke densiteit van het negatief in combinatie met een geschikt transparant afdrukmateriaal (en inkt). De PDN methode van Mark Nelson (http://www.precisiondigitalnegatives.com) en het werk van Dan Burkholder (http://www.danburkholder.com) zijn baanbrekend geweest en kunnen je goed op weg helpen.

Bij Polychrome werkt iedereen altijd met eigen negatieven. Bij vrijwel alle procédés die we aanbieden wordt een analoog duplicaatnegatief gemaakt op ortho vlakfilm. Bij broomoliedruk maakt men zelf tijdens de workshop de eigen afdrukken op voor broomolie geschikt materiaal. Tegenwoordig is het wel zoeken naar geschikte materialen zoals film en non-supercoated papier, maar ze zijn er wel.

Naast deze analoge werkwijze proberen we de aansluiting te maken tussen de digitaal werkende fotograaf en een hedendaagse toepassing van al die fantastische fotografische procédés uit de negentiende eeuw. Naar mijn mening vind daar op dit moment een wezenlijke vernieuwing plaats. Het verbinden van een digitaal voortraject aan een hoge kwaliteit analoog afdrukprocédé is super interessant.

Ook is het zo dat de traditionele dokawerkers in aantal rap aan het afnemen zijn. Het lijkt me daarom een goede ontwikkeling om de verbinding tussen het hedendaagse fotograferen en ambachtelijke fotografische beeld productie in stand te houden of te vernieuwen.

kees brandenburg
    polychrome

Shooter
    Multi Format
    Kees en Jeroen,

bedankt voor het supersnelle en gefundeerde antwoord.
    Wie weet zien jullie me wel eens opduiken, daar in het noorden
    Ik heb hier bij ons echter nog een paar varkentjes te wassen.

Groeten,
    Geert

grub's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus
    Kees en Jeroen,

bedankt voor het supersnelle en gefundeerde antwoord.
    Wie weet zien jullie me wel eens opduiken, daar in het noorden
    Ik heb hier bij ons echter nog een paar varkentjes te wassen.

Groeten,
    Geert
    Geen dank Geert,

Ik weet niet waar je woont, maar zover is het inderdaad niet. We zitten beiden in het zuiden van Nederland. Middelburg is dicht bij Antwerpen en via de westerscheldetunnel vlak bij Gent en Brugge. En volgens mij bestrijkt Jeroen daar in Veghel ook een mooi stukje België.

-k

Shooter
    Multi Format
    Geert,

Ook wij zitten op ongeveer een uur van Antwerpen.
    En we hebben inmiddels al een heel internationaal publiek opgebouwd bij Pieter Brueghel.
    Zo komen er mensen uit Duitsland, Tjechie. Polen en Belgie voor de diverse disciplines die we hebben binnen ons centrum.

Kijk maar eens op: www.pieterbrueghel.nl

Groeten en wellicht tot ziens!

Aankomende zondag 10 septmeber van 11.00-17.00 uur houden we een opendag.

Jeroen

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    lijkt me leuk om meer apuggers te ontmoeten tijdens de broomolie workshop in veghel net zoals vorig jaar met de palladium druk workshop...

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin