Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,536   Posts: 1,544,156   Online: 877

Results 1 to 6 of 6
    doitashimashite's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    8

Cross processing? Niet bij de HEMA!

Eergisteren een kleurenfilm (merk Hema) ingeleverd bij de foto-afdeling van de Hema. Ik wilde deze laten cross processen, dus als diafilm laten afwerken.

Voor de zekerheid overal op de film met dikke merkstift "E6 E6 E6 E6" genoteerd.

"Deze als diafilm laten ontwikkelen alstublieft."
    "O. Maar.. het is een kleurenfilm meneer."
    "Ja, dat weet ik. Maar ik wil deze toch graag als diafilm laten afwerken."
    "Weet u het zeker?"
    "Ja, ik weet het zeker."
    "Oke. Ik zal het voor de zekerheid op de envelop noteren, zodat het bij de centrale niet mis kan gaan."

Ze noteert op de envelop: "Is kleurenfilm, maar als diafilm belicht."

???????

"Komt het zo wel goed?"
    "Ja hoor meneer, zo komt het goed. Zal aanstaande vrijdag of zaterdag klaar zijn."

Wilde ik net de film ophalen, legt mevrouw de envelop voor mijn neus, ZONDER dia's, MET onontwikkelde film. Op de envelop staat genoteerd:

K A N N I E T A L S D I A F I L M W O R D E N A F G E W E R K T !

Wie is er nu gek? Moet de centrale niet gewoon een kleurenfilm in een E6 badje gooien als je daar expliciet om vraagt? Of zijn we al zo ver heen dat zelfs een ontwikkelcentrale moet worden uitgelegd dat zoiets als cross processing bestaat?

Ik ben niet tegen de mevrouw uitgevaren, want zij kan er niets aan doen, het zijn de mensen van de centrale die hun vak blijkbaar niet verstaan.

Iemand anders nog frustrerende ervaringen met betuttelende centrales?

Rene
    Future, present, past. Life, decay, death, birth. I try to catch a glimpse of history as it unfolds before my eyes, and to pass that on to future generations. I am a witness of my time.

Shooter
    Multi Format
    Crossen is niet echt bevordelijk voor de zuiverheid van de baden en wordt door veel centrales niet gedaan.

doitashimashite's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    8
    Dat zal dan de reden zijn. Inmiddels heb ik de film wel bij Combi foto kunnen inleveren, ze hebben me nog gebeld om te bevestigen dat het kan, echter wel tegen 1.50 euro meerprijs (4 euro i.p.v. 2.50).
    Future, present, past. Life, decay, death, birth. I try to catch a glimpse of history as it unfolds before my eyes, and to pass that on to future generations. I am a witness of my time.

Shooter
    Multi Format
    Jammer van die prijsverhoging, maar wel erg goed dat het daar kan. Ik zie regelmatig foto's die door zo'n cross plug-in in PS gehaald zijn maar vind het echte werk intressanter.
    Ik zie alweer een MF-experiment voor me. (Combi in de buurt)

Shooter
    Medium Format
    Andersom kan natuurlijk ook: Een E-6 diafilm in C41 ontwikkelen. Daar een C41 proces zelf veel gemakkelijker is uit te voeren dan een E-6 processing is dit voor wat te experimenteren veel handiger.
    C41 ontwikkelaar: 3:15Min.
    Blix: 6:30 Min.
    Wash: 4:00Min.
    Stabilizer: 1:00Min.

en klaar.
    Enig bijkomend probleem is de C41 ontwikkelaar temperatuur welke zelfs bij de wat tolerantere K54 kit van Amaloco tussen 37,8 +0,5 -/-1 graad C moet blijven.
    Voor de rest van het proces mag je wel een afwiijking van -3 graden t.o.v. de exacte C41 temperatuur (37,8) toestaan.

Shooter
    Medium Format
    Images
    6
    Ik heb beperkte, maar goede ervaringen met cross processing bij de Hema. Het is alleen zaak om te kiezen voor 1-uurs ontwikkeling ipv 2 dagen. Voordeel is dan dat je je bedoelingen kunt uitleggen aan degene die naast het ontwikkelapparaat staat, en zo de medewerker in de centrale, die het met een cryptische beschrijving op de ontwikkelzak moet doen, ontloopt (dus: "ja _dia_film ontwikkelen als _negatief_film en GEEN kleurcorrecties bij de prints").
    Het kost wat meer, maar dan heb je ook wat... Zie ook de twee bijgevoegde voorbeelden (sensia 100).
    Succes,
    Tim
    P.S. er werden geen extra kosten in rekening gebracht voor de moeite.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Scannen.jpg   Scannen0001.jpg  

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin