Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,943   Posts: 1,557,661   Online: 1198

Results 1 to 2 of 2

Thread: gaatjescamera

jos
    jos is offline

Shooter
    35mm

gaatjescamera

Hallo,

Ik heb vorige week een kerstcadeau voor mezelf gekocht in een speelgoedwinkel: een gaatjescamera.

Het is een plastic ding, het best te vergelijken met een holga. Ik moet zelf het gaatje in een stukje strak opgespannen aluminiumfolie prikken. Hebben jullie wat tips voor mij? Ik heb al gelezen dat het gaatje best zo egaal mogelijk moet zijn. Heeft iemand al eens hetzelfde gedaan, en wat voor naald heb je dan gebruikt. Kan ik misschien ook iets anders gebruiken om het gaatje te vormen, zoals een laser ofzo?

De camera werkt met kleinbeeldfilm. Hoe groot mag het gaatje maximaal zijn?

Ik hoor het graag van jullie.

groeten,
    jos

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Dag Jos,

Je kan een programma downloaden hier:

www.pinhole.cz

Berekent optimale brandpuntsafstand en grootte van het gaatje met een gegeven film formaat.
    Het gaatje maak je best uit koperfolie met een naald, dan schuur je de rand egaal vlak met het fijnste schuurpapier dat er te koop is. Het gaatje moet 100% rond zijn, dat is het belanrijkste.
    Om de juiste maat te krijgen doe je het volgende:
    Steek een foto (negatief) van een meetlat in de vergroter (1:1). Projecteer deze op een blad papier. Teken de grootte van één centimeter op het papier.
    Vervang daarna je koperplaatje in de vergroter. De projectie op het papier zal de diameter tonen van het gaatje. Corrigeer waar nodig.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin