Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,522   Posts: 1,543,799   Online: 775

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Fotografen pleegden vroeger hun ontwikkelbaden te beschermen tegen zuurstof uit de lucht, door er een object ( bijv. piepschuim) in te laten drijven. Ze hoefden het bad dan niet terug te gieten in een fles.
    Piepschuim is bijna niet schoon te maken, waardoor je bij de tweede keer gebruiken al allerlei verontreinigingen in je bad introduceert.
    Dat van de lasargon/ CO2 is een heel goede tip, bedankt. Ik denk dat dit het beste is.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    "Dag allemaal,
    ik ben aan het experimenteren met liquid light.
    Nu heb ik 2 soorten aquarelpapier met 2 lagen liquid light behandeld, maar het resultaat was allesbehalve schitterend...
    Ik krijg helemaal geen contrast in de afdrukken."

Jantje, hoe gebruik je de liquid light? Mijn ervaring is dat je de mooiste dekking krijgt met onverdunde emulsie. Zelf gebruik ik spul wat al een paar jaar oud is zonder problemen. Ook verse ontwikkelaar gebruiken.

Ben
    Ik heb het inderdaad onverdund gebruikt - in 2 lagen omdat ik eerst dacht dat er te weinig emulsie aan het oppervlak bleef (aquarelpapier kan nogal wat opnemen)
    dus dat kan volgens mij de oorzaak niet zijn...
    ook de ontwikkelaar was vers !

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Wat ik doe met liquid light is deze de eerste keer (nieuwe fles) geheel ontdooien, daarna schudden en overgieten in kleinbeeld hulsjes en deze weer in de vriezer mikken. Zodoende heb ik dan voor 1 sessie voldoende vloeistof en hoef ik de emulsie niet continu op te warmen en in te vriezen (kwaliteitsverlies).

heb je misschien de fles gedeeltelijk ontdooid en daarvan uitgeschonken.
    kan zijn dat je dan meer water als emulsie hebt, daar de emulsie zwaarder is en dus dieper in de fles zit.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Er zit geen water als je ontdooid. Wanneer er klonters achterblijven is de rest gewoon te gebruiken. Het enige wat ik nog kan bedenken dat de baden te koud waren. Je moet wel in de gaten houden dat de emulsie als gradatie 2 heeft, dus de negatieven moeten daarop afgestemd worden.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    als je de grote fles iedere keer weer opnieuw invriest, krijg je meer en meer water in je emulsie door condens neerslag. Ik weet niet of dit meetbaar is maar namate de fles leger raakt, wordt de verhouding steeds groter...

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Fotografen pleegden vroeger hun ontwikkelbaden te beschermen tegen zuurstof uit de lucht, door er een object ( bijv. piepschuim) in te laten drijven. Ze hoefden het bad dan niet terug te gieten in een fles.
    In een fles (of excicator) kan dat niet. Ik gebruik daarvoor lasargon/ CO2. Dat wordt in kleine wegwerp cylindertjes verkocht. Ik bestel die dingen via de Gamma, die het bij een firma in de buurt van Kampen betrekken. Op die cylindertjes heb ik een eenvoudig reduceerventieltje gezet ( dat ook door de firma van de lasargon wordt verkocht). Op deze manier kun je de chemie heel lang bewaren.

Jed
    Ik ben op zoek geweest naar Co2 patronen bij Gamma en andere. maar zonder resultaat. Ze kende het niet. Na verder zoeken op het internet zag ik dat het gebruikt wordt in luchtdruk geweren en pistolen. Maar het is ook verkrijgbaar bij de fietsen handel om de band op te pompen. Verkrijgbaar met een goed reduceer ventiel. Nu is mijn vraag, hoeveel spuit je in de fles om de zuurstof weg tehouden. Volgens mijn gedachte is heel weinig (klein laagje boven de chemie) voldoenden om de zuurstof weg te houden. Of is het beter, om de loze ruimte boven de chemie geheel tevullen met Co2. Graag jullie advies.

groeten Daniel

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Je zou ook Protectan van de fa.Tetenal kunnen gebruiken. Verkrijgbaar bij de betere fotohandel.

Groet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72 View Post
    Ik ben op zoek geweest naar Co2 patronen bij Gamma en andere. maar zonder resultaat. Ze kende het niet. Na verder zoeken op het internet zag ik dat het gebruikt wordt in luchtdruk geweren en pistolen. Maar het is ook verkrijgbaar bij de fietsen handel om de band op te pompen. Verkrijgbaar met een goed reduceer ventiel. Nu is mijn vraag, hoeveel spuit je in de fles om de zuurstof weg tehouden. Volgens mijn gedachte is heel weinig (klein laagje boven de chemie) voldoenden om de zuurstof weg te houden. Of is het beter, om de loze ruimte boven de chemie geheel tevullen met Co2. Graag jullie advies.

groeten Daniel
    Het gaat om een mengsel van argon en CO2 ( schutgas), Het wordt geleverd door Fermi, Genemuiden. Ik heb het bij de Gamma besteld. Ze hadden het niet op voorraad.

Jed

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Mijn vader gebruikte vroeger een paar druppels ether in de fles om de zuurstof te verdrijven.
    Ik weet niet of iemand kan bevestigen of dit werkt, gaat de ether geen reactie aan met de ontwikkelaar.
    Het is net zoals het aansteker gas licht ontvlambaar, dus je zal er voorzichtig mee om moeten gaan.

Shooter
    8x10 Format
    gewoon de fles opvullen met glazen knikkers

Geertjan

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin