Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,533   Posts: 1,544,012   Online: 1063

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22

Shooter
    35mm

Liquid Light probleem

Dag allemaal,
    ik ben aan het experimenteren met liquid light.
    Nu heb ik 2 soorten aquarelpapier met 2 lagen liquid light behandeld, maar het resultaat was allesbehalve schitterend...
    Ik krijg helemaal geen contrast in de afdrukken.
    Om het even hoe lang ik belicht, ik krijg geen zwart in mijn afdrukken - het donkerste wat ik bereik is iets donkerder dan middelgrijs...
    De fles Liquid Light is vorig jaar in juni voor het eerst geopend en gebruikt, en de vervaldatum van de fles vermeld november 2007. De resultaten (eigenlijk testen) in juni waren volgens verwachting...
    Kan het zijn dat deze emulsie sterk achteruitgaat nadat ze voor het eerst gebruikt werd ? De fles is zeker volgens de voorschriften bewaard !
    Of spelen er andere factoren een rol waar ik nog geen zicht op heb ?
    Kan iemand mij nuttige tips bezorgen ?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    De emulsie lijkt me idd. kapot te zijn .
    Zuurstof - lucht - doet nooit goed aan aangebroken fotomateriaal.
    Amaloco heeft een product (weet ff. niet de benaming) om emulsie te reanimeren. Misschien helpt dit.
    Aangebroken chemie kun je gemakkelijk zuurstofvrij maken door de fles te vullen met knikkers, zodat de hoeveelheid lucht in de fles tot een minimum beperkt wordt. M
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    35mm

helaas

jammer, daar vreesde ik al voor
    ik heb eventjes snel gezocht op de amaloco producten, maar ik kan de 'reanimator' niet direct terugvinden...
    mocht iemand de juiste naam-code kennen, zal ik zeer dankbaar zijn...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik maak de hals van mijn flessen altijd goed schoon en dan spuit ik er wat aanstekergas in uit een navul-spuitfles. Het bevat butaan, wat zwaarder is dan lucht, het verdringt de lucht aan de oppervlakte van de vloeistof. Het blijft daardoor perfect afgesloten. Ik heb het voor de gein wel eens gedaan na een afdruksessie boven de bak met ontwikkelaar. Die deed ik niet weg, omdat ik er geen tijd voor had hem op te ruimen. Na enkele dagen was de aangemaakte ontwikkelaar nog steeds prima te gebruiken...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik maak de hals van mijn flessen altijd goed schoon en dan spuit ik er wat aanstekergas in uit een navul-spuitfles. Het bevat butaan, wat zwaarder is dan lucht, het verdringt de lucht aan de oppervlakte van de vloeistof. Het blijft daardoor perfect afgesloten. Ik heb het voor de gein wel eens gedaan na een afdruksessie boven de bak met ontwikkelaar. Die deed ik niet weg, omdat ik er geen tijd voor had hem op te ruimen. Na enkele dagen was de aangemaakte ontwikkelaar nog steeds prima te gebruiken...
    Jaap ...

Deze werkwijze kan ik niet aanbevelen: ontploffingsgevaar !!!

M.
    Last edited by Marc Leest; 01-26-2007 at 04:12 PM. Click to view previous post history. Reason: typo
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Deze werkwijze kan ik niet aanbevelen: ontploffingsgevaar !!!
    • Voor een ontploffing is een mengverhouding met de lucht van belang: hoge (plaatselijke) concentratie kan niet ontploffen. Als het gas wegloopt is het zo weinig dat het al snel onder het minimum is om een explosie te veroorzaken.
    • Als je rookt in de doka, is het gebruik van een beetje gas af te raden. Maar roken is sowieso af te raden. En roken in de doka al helemaal.
    • Er is geen open vuur in de doka. Tenminste, niet in de mijne. En zeker niet op de vloer, waar het zal belanden als het vrij komt.
    • De hoeveelheid gas is zeer gering. Het hoeft alleen de vloeistof af te dekken.
    • Als het goed is bestaat er enige vorm van ventilatie in de doka, mocht er een klein windje ontsnappen, dan wordt dat afgezogen.
    • Omdat het zwaarder is dan lucht, zal je het niet inademen als het ontsnapt, omdat het daalt.
    De voordelen wegen zeker op tegen de nadelen. En ik heb nou eenmaal geen beschikking tot Helium, Neon, Argon, Krypton, Xenon en Radon (edelgassen die niet ontbranden of exploderen).

In het verleden heb ik knikkers gestopt in de vloeistoffen, om het vloeistof niveau tot de rand van de fles aan te vullen. Dat werkte om een aantal redenen slecht of niet.
    • Er bleek toch een beetje lucht boven het vloeistofoppervlak te zitten.
    • De knikkers zijn zwaar en in een glazen fles nog wel eens destructief.
    • Je moet de knikkers steeds weer heel goed schoon maken, wat een pokkenwerk is.
    • Je hebt erg veel knikkers nodig, ik heb een paar kilo.
    Maar het is beter dan niets.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    Medium Format
    Gaat het butaan geen verbing aan met de vloeistoffen? Butaan is een koolwaterstof.

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Theo Bartelings View Post
    Gaat het butaan geen verbing aan met de vloeistoffen? Butaan is een koolwaterstof.
    Butaan is C4H10, propaan (wat er soms ook in zit) C3H8. Het zijn eigenlijk heel stabiele verbindingen. Ze kunnen onder bepaalde omstandigheden reageren tot butanol en propanol, maar dat is niet waarschijnlijk. Het enige wat op termijn kan gebeuren is dat ze enigszins oplossen in de vloeistof. En aangezien er weinig boven de vloeistof hangt, zijn de effecten van het conserveren op termijn (enkele maanden) minder. Als je iest meer gebruikt is de gehele zuurstof boven de vloeistof verdrongen en zal ook na grotere tijd het afdekkende vermogen in stand blijven.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    "Dag allemaal,
    ik ben aan het experimenteren met liquid light.
    Nu heb ik 2 soorten aquarelpapier met 2 lagen liquid light behandeld, maar het resultaat was allesbehalve schitterend...
    Ik krijg helemaal geen contrast in de afdrukken."

Jantje, hoe gebruik je de liquid light? Mijn ervaring is dat je de mooiste dekking krijgt met onverdunde emulsie. Zelf gebruik ik spul wat al een paar jaar oud is zonder problemen. Ook verse ontwikkelaar gebruiken.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    • Voor een ontploffing is een mengverhouding met de lucht van belang: hoge (plaatselijke) concentratie kan niet ontploffen. Als het gas wegloopt is het zo weinig dat het al snel onder het minimum is om een explosie te veroorzaken.
    • Als je rookt in de doka, is het gebruik van een beetje gas af te raden. Maar roken is sowieso af te raden. En roken in de doka al helemaal.
    • Er is geen open vuur in de doka. Tenminste, niet in de mijne. En zeker niet op de vloer, waar het zal belanden als het vrij komt.
    • De hoeveelheid gas is zeer gering. Het hoeft alleen de vloeistof af te dekken.
    • Als het goed is bestaat er enige vorm van ventilatie in de doka, mocht er een klein windje ontsnappen, dan wordt dat afgezogen.
    • Omdat het zwaarder is dan lucht, zal je het niet inademen als het ontsnapt, omdat het daalt.
    De voordelen wegen zeker op tegen de nadelen. En ik heb nou eenmaal geen beschikking tot Helium, Neon, Argon, Krypton, Xenon en Radon (edelgassen die niet ontbranden of exploderen).

In het verleden heb ik knikkers gestopt in de vloeistoffen, om het vloeistof niveau tot de rand van de fles aan te vullen. Dat werkte om een aantal redenen slecht of niet.
    • Er bleek toch een beetje lucht boven het vloeistofoppervlak te zitten.
    • De knikkers zijn zwaar en in een glazen fles nog wel eens destructief.
    • Je moet de knikkers steeds weer heel goed schoon maken, wat een pokkenwerk is.
    • Je hebt erg veel knikkers nodig, ik heb een paar kilo.
    Maar het is beter dan niets.
    Fotografen pleegden vroeger hun ontwikkelbaden te beschermen tegen zuurstof uit de lucht, door er een object ( bijv. piepschuim) in te laten drijven. Ze hoefden het bad dan niet terug te gieten in een fles.
    In een fles (of excicator) kan dat niet. Ik gebruik daarvoor lasargon/ CO2. Dat wordt in kleine wegwerp cylindertjes verkocht. Ik bestel die dingen via de Gamma, die het bij een firma in de buurt van Kampen betrekken. Op die cylindertjes heb ik een eenvoudig reduceerventieltje gezet ( dat ook door de firma van de lasargon wordt verkocht). Op deze manier kun je de chemie heel lang bewaren.

Jed

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin