Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,982   Posts: 1,523,869   Online: 1044

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Thread: lith printen

Shooter
    35mm

lith printen

Even een vraagje

Ik kom net uit de Doka en het lith printen lukt niet

Ik krijg alleen als eindresultaat een heel licht contrastloos beeld.

Ik gebruik ilford warmtone FB
    moersch easy lith 20mla 20mlb en 1000ml water

Ik zoek eerst de normale belichtings tijd voor de foto. Voor de lith print draai ik het diafragma 2 stops open. En belicht ik de foto met dezelfde tijd.

Heeft iemand misschien enig idee waar het aan kan liggen?? Ik hoor het graag!

Anke

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Normaliter is het ongeveer 4 stoppen extra belichten. Probeer dat eens uit en dan zie je wel of je goed zit.
    Voordat het beeld opkomt ben je ca. 2 à 2,5 min verder en na ca. 4 à 5 minuten bereik je het snatchpoint waarop je de ontwikkeling direct moet afbreken. Snel dumpen in het stopbad anders ben je snel te ver. Tevens dient opgemerkt te worden dat je om verse ontwikkelaar te aktiveren er beter eerst een volledig belicht stuk papier (mislukte belichting of reststukje) doorheen kunt halen, dat uiteindelijk totaal zwart wordt natuurlijk. Dat is ook de bedoeling. Het is met Lithprinten niet zo dat je een volledig uitontwikkelde vergroting kunt maken. Zoals al gezegd is het belangrijk om op het juiste moment het papier eruit te halen. Nadat de zwarten opkomen gaat het vaak heel snel met de midden- en hoge tonen.

Overigens vergat ik nog te vermelden dat het door jou gebruikte papier nu niet bepaald het meest ideale is voor Lithen. Het reageert nogal soft en geeft minder kleurige resultaten.

Succes en als je nog vragen hebt kom er gerust mee.
    Last edited by hka; 12-03-2007 at 05:06 AM. Click to view previous post history. Reason: aanvulling (in cursief) op eerdere info.
    harry

Release, the best you can do...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Volledig mee eens met wat Harry adviseert, ik zou er nog aan toe willen voegen dat Lith ontwikkelaars zeer snel 'kapot' gaan ik spreek hier over een tijdspanne van 2 à 3 uren

-M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    In de verdunning is het heel snel gebeurd, ook met de easy lith van Wolfgang Moersch.
    Contrastrijke resultaten krijg je met Fomatone MG papier, zowel de PE/RC 331/332 alsmede de bariet 131/132 uitvoering.

In deze PDF file staan diverse voorbeelden van lith printing uitgevoerd door Moersch en ons Fotohuis.
    http://www.fotohuisrovo.nl/documenta...ng-Lith-nl.pdf

Groetjes,

Robert

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Is 20ml + 20 ml op 1000 ml ook niet wat weinig. Ik gebruik bij de meeste lithontwikkelaars 50+50+900 a la Rudman

Jaap jan

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het is voor bepaalde papieren een niet ongebruikelijke verdunning. Zoals al gezegd is MGW FB een slome en derhalve zou het wel eens een beetje erg mager zijn. Neemt niet weg dat je ondanks dat je een vettere oplossing maakt met dit papier veel betere resultaten zult krijgen. Als ik eerlijk ben zoek een ander papiertje hiervoor. Hoeft beslist geen variabel kontrastpapier te zijn. Kentemere heeft ook wel mooie papiertjes voor lith. De Kentmere Fineprint is echter ook niet geschikt maar Kentona of het Imago Lith papier ook van Moersch zullen betere resultaten geven en je hebt dan de zekerheid dat het niet aan het papier ligt. Wil je echter doorgaan met het huidige papier dan zou ik eerst eens proberen de belichting aan te passen en dan verder kijken naar verdunning. Het lijkt me echter tijd en materiaalverspilling.
    harry

Shooter
    Medium Format
    Op 19 jan is er in Veghel een workshop LITH die gegeven wordt door Moersch zelf uit Keulen
    kosten euro 125,= voor een dag.
    ik heb me er voor ingeschreven.
    je kan contact opnemen met jeroen tel 06 -28886026 als je belangstelling zou hebben.

ruud.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik ga ook naar Veghel om het van de meester te leren....
    ik gebruik fomatone MG met de moersch ontwikkelaar.

ik neem 40cc A en 40cc B o p2 liter water. met 20cc is je bad redelijk snel weg.
    Constante temperatuur is belangrijk! Daarnaast dek ik de schaal af omdat een belichting van 5-10 min wel eens wat kan gaan foggen.
    Ik belicht meestal 2 stops over. maar ik denk dat dat ook ligt aan je negatief contrast.

Shooter
    35mm
    Echt superbedankt voor jullie reacties en tips. Daar kan ik echt wat mee!

Misschien moet ik toch ook maar es ander papier proberen. Ik heb het eerder gedaan nl met volgens mij nog oud agfa papier en dat werkte super goed.

Klinkt leuk die cursus! Ga ik over nadenken!
    Last edited by ankepanke; 12-04-2007 at 02:26 PM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Anke,
    dat kan wel kloppen het "good old" papier bevatte toen nog cadmium. Those where the days...
    harry

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin