Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,990   Posts: 1,524,128   Online: 1126

Results 1 to 4 of 4

Shooter
    Medium Format

vloeibare emulsie glijd van papier

hallo, ik zit al een dag te expermenteren met een gekregen vervallen flesje van 2003 vloeibare emulsie (Fotospeed LE30 Liquid Emulsion) van de kunstacedemie, ik verwarm de emulsie eerst en dan smeer ik die met een verfborstel op aquarel papier en op hard dik papier heb ik ook al geprobeerd, dan droog ik het met een haardroger op koude stand, er staat op de handleiding dat dat mag.
    ik belicht het papier, leg hem in de ontwikkelaar, ontwikkelaar is 17 graden, er komt beeld, maar dan valt het beeld gewoon van het papier, precies ofdat de emulsie oplost? hoe kan dit?

heeft iemand dit ook al voorgehad?

dank bij voorbaat

Floris Dox

Shooter
    4x5 Format
    Beste Floris,

Ik heb het probleem wat jij omschrijft nog niet gehad met papier, maar wel met glas.
    Ik heb dat als volgt opgelost.
    Gewone gelantine uit de supermarkt oplossen in water (zoals op het pakje staat omschreven), daarna een paar druppels oplossing van Chroomaluin.
    Dit is te krijgen in poeder/kristal vorm bij de hekserij (www.hekserij.nl)
    De gelantine doe je op het papier/glas, even laten drogen en vervolgens de vloeibare emulsie er overheen.
    Het chroomaluin zorgt voor een erg goede hechting en maakt de gelantine harder.

Ik heb nog niet geprobeerd om de chroomaluin oplossing direct aan de vloeibare emulsie toe te voegen. Dat zou ook moeten werken.

Succes

Koos

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    precies ofdat de emulsie oplost?
    Bij temperaturen hoger dan twintig graden laat de emulsie los. De ontwikkelaar was 17 graden, maar de omgevingstemperatuur gisteren was hier in ieder geval 29 graden.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Klopt wat Ben zegt.

hoe kouder hoe beter..

Ik heb hetzelfde probleem gehad met glas en aluminium.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin