Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,963   Posts: 1,558,391   Online: 858

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Medium Format

gewoon zout als fixeerbad

ik zit hier bij men oma en had een gaatjes camera meegenomen en een doosje fotopapier,

ik verveelde me dus ik dacht, ik ga low tech foto's ontwikkelen met low tech chemie

ik aan het zoeken, kwam ik uit op dat recept van oplos koffie en washing soda, maar dan had ik nog geen fixeerbad uit keukenmddelen,

dus ik dacht fixeerzouten toen dacht ik aan gewoon zout, maar ik wil nog even zeggen dat ik niets ken van chemie
    dus ik had water gekookt en het in een bakje gegoten en een grote hoeveelheid zout in opgelost, het wast geen zeezout.

toen heb ik een vel fotopapier in dat bakje gedaan in het licht en een vel fotopapier in het licht naast het bakje gedaan. het vel in het bakje blijft wit, het vel in naast het bakje word groenachtig wat normaal is.

dus nu vroeg ik me af

is het zo simpel om je eigen low tech fixeerbad te maken uit gewoon keukenzout:o

wat denken/vinden jullie ervan?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit werkt. De bedoeling is de onbelichte zilverhaliden (keukenzout is zélf een halide)te binden, zodat de film ongevoelig voor licht wordt. Mij zijn alleen -thiosulfaten, -thiocyanides en -cyanides bekend die dat efficient kunnen
    -M-
    Last edited by Marc Leest; 12-22-2008 at 06:10 AM. Click to view previous post history.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    het papiertje ligt nu al 2 uur ofzo in het licht en is nog altijd wit,

ik heb zelfs geprobeerd met die koffie ontwikkelaar zwart te laten ontwikkelen maar er gebeurde niets, dus blijkbaar werkt het wel, of voor effe tog?

ik heb net een pinhole foto gemaakt en hij ligt nu in de zout oplossing, voor de zekerheid laat ik hem er een halfuur inliggen.

nu weet ik voor de rest van de dag wat doen bij men oma

Shooter
    Medium Format
    nu komt er over de pinholes een rose zweem op, maar dat is alleen op de foto's die door koude keukenzout "fixeer" zijn geweest, en als ik die oplossing dan trug opnieuw opwarm en doe er een foto in dan merk ik als je hem er te lang in laat dat het beld langzaam verdwijnd,

heeft hier iemand een verklaring voor?

Shooter
    35mm Pan

Keukenzout als fixeerzout

Er zijn twee mogelijkheden waarom dit werkt.
    1) Door een grote hoeveelheid chloride-ionen van het keukenzout kan er een soort complex bijv: AgCl2' waardoor het Ag+ ion gemaskeerd wordt en het AgBr
    niet meer door licht ontleed wordt.
    2) Door bovengenoemde complexwerking kan er een goed oplosbare verbinding ontstaan waardoor het AgBr dus weg is.

In de beginjaren van de fotografie is keukenzout (NaCl) voor dit doel gebruikt toen men nog geen gebruik maakte van thiosulfaat. ( Na2S2O3)
    Hopelijk is het niet te technisch en heb je er wat aan.
    Groetjes Harrie

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Is Jaap (Merlin) nog aanwezig op dit forum? DIe zou je prefect uit kunnen leggen wat er gebeurt in je keukenfixeer.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin