Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,914   Posts: 1,521,734   Online: 1082

Results 1 to 9 of 9

Thread: Gewoven foto

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format

Gewoven foto

In het Antwerpse kunstmuseum M_HKA is een monumentaal gewoven persfoto te zien.

Gemaakt in opdracht van kunstenares Goshka Macuga, die op die die manier de receptiegeschiedenis van Picasso's "Guernica" tracht aan bod te laten komen.

Correctie:

Het moet inderdaad `geweven´ zijn.
    Heb bij gebrek van woordenboeken bij de hand, het op het net opgezocht en vond mijn versie bevestigd, maar met die kleine lettertjes... weven, wuiven....
    Last edited by AgX; 09-14-2009 at 01:30 PM. Click to view previous post history.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Prachtig. Gewoven is het voltooid deelwoord van wuiven. De persfoto was dus van monumentaal wuivende mensen...
    Ik neem aan dat je bedoelde weven - weefde - geweven foto dus, een foto van stof geweven dus? Interessant, heb je ook een plaatje of link er bij?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Hier een link:
    http://www.muhka.be/toont_beeldende_...tueel&jaartal=

Ik begreep ook pas toen ik dat informatieboordje aan de muur in het museum las, dat het geen print maar een geweven foto is. Ik vond het ingenieus gemaakt, maar mij ontbrak de tijd het tot in detail te onderzoeken. In ieder geval is het een Doppelgewebe (liever geen vertaling, anders doe ik weer iets fout...).

Het foto toont de presentatie van, weer, een doek: Guernica als wandtapijt, met Prins William ervoor en het kijkend publiek van achteren.

Misschien hoort het ook niet op Apug, want zoiets doe jij, in die afmetingen, met CAD/CAM machinetjes, en het overgang naar het textiel is sowieso nog optisch, nog chemisch. Maar het is toch boeiend wat met textiel mogelijk is.
    Last edited by argentic; 09-14-2009 at 02:14 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Prachtig. Gewoven is het voltooid deelwoord van wuiven.
    ???????????!!!!!!!!!!!!
    Ik leerde iets anders.
    Last edited by argentic; 09-14-2009 at 02:14 PM. Click to view previous post history. Reason: Quote gerepareerd

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Off-topic

Quote Originally Posted by th. van Kints View Post
    ???????????!!!!!!!!!!!!
    Ik leerde iets anders.
    In de standaardtaal zijn de hoofdtijden van wuiven zwak: wuifde - gewuifd. Volgens de naslagwerken wordt woof ook wel gebruikt, maar is die vorm vaak grappig bedoeld. Dat dat niet altijd het geval hoeft te zijn, met name bij samengestelde werkwoorden als wegwuiven, blijkt uit de volgende voorbeelden:
    (1) Ik antwoordde dat alles in orde was en woof de man en zijn bezwaren met een handgebaar terzijde. (geen standaardtaal)
    (2) Ze knikte en woof de jonge vrouw met een handgebaar weg. (geen standaardtaal)
    (3) Ik ben slechtgelovig en sceptisch, dus ik woof zulk advies altijd weg. (geen standaardtaal)
    (http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/925/)
    (http://www.encyclo.nl/begrip/gewoven)

Maar tis net zo onzinnig om gewoven te gebruiken als voltooid deelwoord van wuiven als van weven. Daar moet ik je gelijk in geven.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Maar het is toch boeiend wat met textiel mogelijk is.
    Absoluut boeiend. Voor mij is het eigenlijk niet van belang hoe een beeld tot stand komt, analoog, digitaal of gewoven. Het is gereedschap voor een doel, een middel tot een doel. Ik vind het persoonlijk het liefste in chemie op echt barietpapier, maar als een ander wil punniken om een beeld te creëren, is mij dat om het even. Uiteindelijk gaat het om informatieoverdracht. Of niet soms?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Voor diegene die meer wil weten over deze techniek kan ik het textiel museum in tilburg aanraden. Hier is het weefgetouw in actie te zien waar hoogst waarschijnlijk dit werk mee gemaakt is. De gebruikte techniek heet in het nederlands dubbelweven. Hiermee ontstaan tegelijkertijd bovenop elkaar 2 lagen weefsel die onderling van plek kunnen wisselen. Dus de onderste boven en visa versa. Door het getouw met een computer aan te sturen kan dit addendum geburen. Dus in zekere zin kun je het ook als een digitale afdruk beschouwen. Een voorloper van dit heeft echter ook bestaan, wat werkte op een gelijke manier als een draaiorgel, met gaatjes in een lange strook karton/papier.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    In principe zijn er twee manieren voor toon-variatia:

-) de helderheid/kleur van de garens

-) de graad van dekking van de gebruikte garens op het bovenste vel (in analogie tot menging)

Maar misschien ook het gevormde oppervlak (structuur naar het driedimensionaal toe)

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format

vervolg

Van een ander kunstenaar, Craigie Horsfield, werd gisteren een tentoonstelling in het MUHKA te Antwerpen geopend. Weer zijn het reuzachtige, geweven foto's.

Maar zoals bij het doek hierboven gaat het meest bepalend eigenschap, het gevoel van oppervlakte, verloren in een situatie waar het aanraken normaal niet is toegestaan. Ernaast houdt de grootte de kijker ook wel op afstand. Het is zeker niet denkbeeldig dat een niet ingewijdde bezoeker er gewoon langsgaat zonder het textiel charakter überhaupt waar te nemen.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin