Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,760   Posts: 1,516,051   Online: 886

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

drogen broomolie

Hallo,iedereen
    Hoe kan ik best een afgewerkte broomolie foto laten drogen.
    Met mijn bariet afdrukken heb ik geen probleem om ze vlak te krijgen, maar een broomolie foto hangt dus wel vol met inkt, en er dan gaan over te vrijven om hem vlak te krijgen, is dus niet echt ideaal.
    Dus...
    Ludo

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    "Prints should be air dryed for six hours. (There are quick methods that recommend drying with heat, but most bromoilists over the years have recommended air drying for the beginner at bromoil. The quick method is for expert bromoilists.) After the prints have dried slowly in the air, they can then be superdried. If you have a dry mount press, preheat it to 250° and press the print between two matte boards for 2 or 3 minutes. You can also move the print over a gas stove burner on medium heat for 20 to 30 seconds. This drives all remnants of moisture out of the print and leaves it bone dry--it is also said to soften the gelatin and make it take ink more easily. Superdrying is done again to the matrix just before it is soaked for inking. If you live in an area where the humidity is very low, superdrying can be omitted. However, if you live in an area where the humidity is very high, I strongly recommend superdrying."
    Preliminary Notes on Bromoil, Ed Buffaloe, unblinking eye

"When inking is complete leave to dry for a couple of days and then finish.
    Any white spots can be re-inked or spotted. Dark areas can be lightened with a pencil rubber or scraped with a scalpel to insert highlights."
    Making a bromoil print, Dave Symonds, alternative photography
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    Hallo,iedereen
    Hoe kan ik best een afgewerkte broomolie foto laten drogen.
    Met mijn bariet afdrukken heb ik geen probleem om ze vlak te krijgen, maar een broomolie foto hangt dus wel vol met inkt, en er dan gaan over te wrijven om hem vlak te krijgen, is dus niet echt ideaal.
    Dus...
    Ludo
    Ludo, een simpele maar effectieve methode om alle barietpapieren perfect vlak te krijgen, dus ook jouw broomolie, is om ze met aquareltape op een, liefst verticaal geplaatste, glasplaat vast te tapen. Je hoeft daarvoor niet over de foto te wrijven (heb ik nooit gedaan), je kunt gewoon het resterende water van de foto laten "aflopen". Als je als laatste bad gedemineraliseerd water hebt gebruikt, laat dit in principe geen kalksporen na.

De methode heb ik vrij uitgebreid beschreven (in het engels) hier:

http://www.boeringa.demon.nl/menu_te...basedpaper.htm

Ik raad je overigens wel aan om een paar keer te "proefdraaien" met deze methode. Hoewel hij goed werkt, vergt het wel enige oefening om er handigheid in te krijgen, en er is zeker in het begin, wel enig risico dat je de tape te nat maakt, en de foto door lijmresten vastgeplakt raakt aan het glas, met mogelijk scheuren als gevolg bij verwijdering.

En als je je afvraagt hoe aquareltape (hier aquarelband genoemd) eruit ziet:

http://www.harolds.nl/paginai.php?li...id=135&matid=7

Ik gebruik de witte variant (er is ook een bruine variant), je kan het bij elke goede kunstbenodigdhedenzaak kopen.

Overigens een kleine correctie: het papier droogt dan wel, maar de olie zelf droogt niet... Olie uit olieverven gaat een reactie met zuurstof uit de lucht aan, waarbij een soort van polymerisatie optreedt. Dit zorgt ervoor dat de olie hard wordt. Dat noemen we dan "drogen" van de olie, maar is het strikt genomen niet. Tevens verdampt wel ook nog een deel van mogelijke oplosmiddelen in de olie tijdens dat proces, maar de echte harding van de olie in b.v. olieverfschilderijen, duurt jaren... Het is 1 van de mogelijkheden om te achterhalen of een schilderij een recente falsificatie is of niet. Door de opname van de zuurstof neemt het schilderij in met name het eerste jaar iets in gewicht toe. Schijnt meetbaar te zijn, hoewel dat waarschijnlijk onder streng gecontroleerde omstandigheden moet.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Superdrying is iets wat je doet na het bleken en voor het inkten. Dus dan is je druk nog niet klaar. Om te inkten moet je hem natuurlijk weer nat maken. Ik heb ze daarna altijd gewoon aan een knijpertje laten drogen. Dan iets bevochtigen en tussen vloeipapier in een dik boek. Opspannen op glas gaat niet.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Opspannen op glas gaat niet.
    eh, Gary, is er iets speciaals met broomolie prints waarom dat niet zou gaan? Ik kan het niet zo snel bedenken... toegegeven, ik heb nog nooit een broomolie print gemaakt, maar wel al enkele honderden barietprints succesvol met optapen op glas gedroogd...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    eh, Gary, is er iets speciaals met broomolie prints waarom dat niet zou gaan? Ik kan het niet zo snel bedenken... toegegeven, ik heb nog nooit een broomolie print gemaakt, maar wel al enkele honderden barietprints succesvol met optapen op glas gedroogd...
    Ik heb het geprobeerd. Mijn bariet deed ik ook altijd zo. Maar door de vettigheid van de drukinkt of zo hecht de aquareltape niet aan de druk.

Shooter
    4x5 Format

Superdrying -cooking the matrix

superdrying or cooking the matrix forms a mild 'recticulation' to the gelatine surface a kind of 'crazy paving' this forms a screen for the ink to grip to I use this method after all the drying stages in the bromoil process I also superdry in the Rawlins oil-process. Superdrying was first adapted for the oil and bromoil process from the collotype....kirk

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Ik heb het geprobeerd. Mijn bariet deed ik ook altijd zo. Maar door de vettigheid van de drukinkt of zo hecht de aquareltape niet aan de druk.
    Bedacht ik ook al net... ja, dat zal dan niet werken, of je zou heel bewust een deel "olievrij" moeten laten, maar of dat praktisch is, weet ik niet.
    My website

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Marco, met mijn bariet foto's te drogen heb ik geen enkel probleem om ze perfect vlak te krijgen, zoals ik in een vorige tread al heb gezecht, gebruik ik formica platen om mijn foto's te drogen, dat zijn dus lichtgekorrelde platen, met dze nadruk op licht, heel fijn dus. IK vind dit veel gemakkelijker dan bv. glas. Ga in een doe het zelf zaak waar men van die platen zaagt, of bij een houthandelaar, die platen zaagt, die mensen hebben altijd wel een stuk overschot van een plaat, dat kun je dan voor een appel en een ei hebben.
    Maar zoals gezecht is een broomolie laten drogen niet zo simpel als een bariet, het groote verschil is dus dat het oppervlak van broomolie foto's wel vol hangt met inkt, en meestal als men stopt met het aanbrengen van inkt of men gewoon stopt met de bewerking de foto dan meestal half droog is en niet helemaal 100% vlak is. Met vrijven op mijn bariet foto's bedoelde ik dat ik als ik mijn foto's vast hang met tape langs een kant, ik er dan met een soort rubberen deegrol overga en hem zo volledig vlak heb voor ik hem dan verder vast hang langs de drie andere zijden en dat gaat dus niet meteen broomolie foto ten gevolge van de inkt.
    Ludo.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    Met wrijven op mijn bariet foto's bedoelde ik dat ik als ik mijn foto's vast hang met tape langs een kant, ik er dan met een soort rubberen deegrol overga en hem zo volledig vlak heb voor ik hem dan verder vast hang langs de drie andere zijden en dat gaat dus niet meteen broomolie foto ten gevolge van de inkt.
    Ludo.
    Ik maak mijzelf nooit druk over eventuele luchtbellen onder de foto bij het opplakken op glas. In mijn ervaring verdwijnen zelfs de ergste luchtbellen (tot wel 5 cm) probleemloos en zonder sporen achter te laten tijdens het droogproces van de foto. De spanning die dan ontstaat, trekt de foto alsnog perfect glad. Ik vindt het persoonlijk dus beter om geen risico's met deegrollers of zo te lopen, die het oppervlak alleen maar weer kunnen beschadigen.
    My website

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin