Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,898   Posts: 1,521,067   Online: 973

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    Medium Format

pinhole polaroid

Ik heb mijn colorpack 100 veranderd naar een pinhole camera, met een focus lengte van 40 mm en een de pinhole is naar mijn schatting 0.2mm diameter,

ik zal nu stapgewijs zeggen hoe ik het aanpak,

1 ik steek de packfilm erin

2 ik trek het zwarte shut papier eruit als de camera gesloten is

3 ik trek papiertje nr1 eruit

4 ik neem de foto

5 ik trek de foto eruit

6 ik laat 2 min ontwikkelen

7 ik maak de foto open,

wat gebeurd er, ik had eerst een appelsien getrokken, ik heb eerst 3 foto's van een appelsien getrokken, waarvan de eerste twee zijn mislukt,

de volgende dag trek ik er een van een zonnebloem, wat zie ik op mijn foto:

terug een appelsien met een blauwe waas over,

volgende dag ga ik een bankje trekken, en er komt een zonnebloem uit

toen dacht ik : nu ga ik geen foto trekken en ik heaal de foto er nu gewoon uit en er stond een bankje op met weeral een blauwe waas en aan de rechterzijde een stuk helemaal zwart hierbij een scan:

iemand een idee?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by flodox View Post
    1 ik steek de packfilm erin

2 ik trek het zwarte shut papier eruit als de camera gesloten is

3 ik trek papiertje nr1 eruit

4 ik neem de foto

5 ik trek de foto eruit
    Volgens mij zit de fout hier, bij het vetgedrukte. Je moet pas trekken aan het papiertje met opnamenummer nadat je de opname hebt gemaakt. Vervolgens komt er dan een tweede zwarte flip uit, die je er vervolgens ook uit moet trekken om de zojuist gemaakte opname te ontwikkelen.

Dus feitelijk trek je tweemaal achter elkaar NADAT je de opname maakt. Eerst het witte flipje met nummer. Dan het zwarte flipje met de gehele opname die je er dan uittrekt. De opname zit dan nog in een gesloten "zakje" (film tegen schutblad aan beter gezegd), dat je pas na de ontwikkeltijd opent / de foto losttrekt van het beschermende schutblad na ontwikkeltijd.

Je trekt dus NIET voor de opname / je hoeft niets voor de volgende opname te doen.

En vergeet natuurlijk nooit de darkslide te herplaatsen als je de packfilmholder uit je camera verwijderd (en natuurlijk ook niet te verwijderen voor je de opname wilt maken )
    Last edited by Marco B; 01-17-2010 at 07:33 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Oh ja, wel moet je natuurlijk voor de allereerste opname het beschermende schutblad uittrekken, maar dit is een uitzondering op de regel dat je nooit voor de opname een blad / flip hoeft te trekken. Bij het uittrekken van dit schutblad, komt dan flipje met nummer 1 tevoorschijn - deze laten zitten dus tot na de eerste opname!

Als het flipje met nummer 1 tevoorschijn komt is de packfilmholder dus klaar voor het eerste gebruik.
    Last edited by Marco B; 01-17-2010 at 07:36 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    Medium Format
    bedankt voor de snelle reacties!

dan ga i morgen eens proberen zoals jij het zegt,

en is er ook een verklaring voor die zwarte streep?

greetz.

Floris

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    en is er ook een verklaring voor die zwarte streep?
    Floris
    Hoi Floris,

Ongetwijfeld heeft dat te maken met het verkeerde gebruik van je pack, ik zou er verder niet al teveel aandacht aan besteden. Ik weet ook niet precies wat de consequenties intern in het pack zijn als je de strips er in een verkeerde volgorde uittrekt, en vervolgens de opname probeert te maken, maar dat dat geheid voor problemen gaat zorgen, mag duidelijk zijn.

Als je je packholder vanaf nu goed gebruikt, moeten er mooie opnamen uitkomen (kleine foutjes daargelaten, uiteraard heb ook ik wel eens vergeten de metalen darkslide in de holder terug te stoppen voor de holder uit de camera te halen )

Als laatste tip: trek de darkslide in ieder geval ook altijd ver genoeg uit de holder voor je een opname maakt. Ik weet niet welk type holder je precies hebt, maar mijn Fuji 4x5 holder heeft een vrij duidelijk witte markering, die geheel zichtbaar moet zijn om de foto vrij te hebben liggen in de holder. Heb je de darkslide er niet ver genoeg uitgetrokken, dan bedekt hij uiteraard nog een deel van je foto, het gevolg daarvan kun je zelf bedenken...
    My website

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Oh ja, mocht je zoals ik toch eens vergeten de darkslide terug te plaatsen, dan hoef je niet het hele pack af te schrijven! Alleen de opname die je net hebt gemaakt is geruïneerd. Als je die - na terugplaatsen darkslide! - verwijdert op de gewone manier, dan kun je normaal verder schieten met de holder en de overige opnamen.
    My website

Shooter
    Medium Format
    Ik heb eerlijk gezegt nog nooit van een "darskslide" gehoord,

ik zeg er ook even bij dat het geen 4x5 film is maar gwn een polaroid colorpak 100 landcamera, met fuji fp 100c film erin.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ik heb eerlijk gezegt nog nooit van een "darSkslide" gehoord,
    Nee, ik ook niet, het heet een "dark slide" (ja, ik moest ook een spatie toevoegen, als Nederlanders hebben we altijd de neiging alles aan elkaar te plakken). Zie bijgaand plaatje van een verwisselbare Hasselblad rolfilm houder.

Maar even serieus, de film waar ik het over heb (packfilm in het Engels), is datgene wat jij gebruikt.

De dark slide is het Engelse woord voor de metalen plaat die je uit de holder (houder) trekt voor de opname, en die je film tegen belichting beschermt.

http://history.nasa.gov/alsj/alsj-DarkSlide.html

Marco
    Last edited by Marco B; 01-18-2010 at 05:04 AM. Click to view previous post history.
    My website

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Oh ja, nu je hebt aangegeven dat je met een Polaroid camera schiet, kan het goed zijn dat je helemaal niet met een "dark slide" te maken hebt. Ik ken de camera in kwestie niet, maar dark slides zitten op losse (pack-)filmhouders, misschien niet op die camera van jouw.

Hierbij een link naar zo'n packfilm houder voor 4x5 film van Fuji. Fuji heeft er ook een voor het wat kleinere formaat dat jij hebt.

http://www.bhphotovideo.com/c/produc...older_for.html

Deze houder kun je in een 4x5 technische camera gebruiken, dus hoogstwaarschijnlijk niet met jouw Polaroid camera, die het filmpack al direct slikt.

Marco
    My website

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin